Les Voleurs (1996)

Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door André Téchiné
met Catherine Deneuve, Daniel Auteuil en Laurence Côte

Een kleine jongen wordt midden in de nacht wakker als twee vreemdelingen het lichaam van zijn vader Ivan thuisbrengen. In flashbacks en vooruitblikken ontvouwt zich het verhaal van de dode. Als in een ingewikkelde puzzel worden stukje bij beetje een broedertwist, een driehoeksrelatie en een misdaadverhaal blootgelegd, telkens aan de hand van één personage. Zo is de jonge Juliette een van de verbindende factoren. Zij is zowel de geliefde van de biseksuele filosofie professor Marie (een fascinerende rol van de tijdloos mooie Catherine Deneuve) als van politieagent Alex, broer van de overledene. Bovendien is Juliettes broertje Jimmy betrokken bij de illegale praktijken van Ivan.

Een bewonderenswaardige film die de moeite van het kijken waard is.

Techine' s meeste personages worden grotendeels geleid door emotionele structuren die terug gaan op familiebanden, en kunnen zich daaraan nauwelijks onttrekken. Uit de film spreekt een sterke sociaal-maatschappelijke bewogenheid, zonder partij te kiezen voor een bepaalde laag. Het is beslist geen vrolijke film, nauwelijks een enkele lichtstraal, een mooi landschappelijk moment wordt dikwijls afgebroken voor nog ergere problemen. De mensen halen geen adem, hebben geen lucht, zo lijkt het. Toch zit in die structurele heksenketel volgens mij een prangende zoektocht naar de werkelijke onschuld verholen.

Veel in de film doet behoorlijk Frans aan, zoals de esthetische filosofieprofessor, en de 'zwoelheid' rondom criminaliteit. Het ligt bij ons misschien net iets anders, maar dat maakt de film volstrekt niet onbegrijpelijk.

En tenslotte nog opgemerkt het intense acteren over de hele linie (met Daniel Auteuil, de politieman, in het bijzonder). Daarnaast boeiend camerawerk met een scherp oog voor de verhouding tussen mens en architectuur.

avatar van xgogax
Deze film van Téchiné heb ik nog niet gezien , maar volgens Jonathan Rosenbaum schijnt Les voleurs (1996) een meesterwerk te zijn . Rosenbaum heeft mij erg nieuwsgierig gemaakt . Heb de film inmiddels gedownload , en wat mij nog rest is hiervoor de geschikte tijd vinden ( , ik hoop over ~ 5 / 6 weken ) ...

" This masterpiece is a particularly telling example of the kind of richness that is factored out of their reckoning, because it grapples with life in a way that often seems to be the exclusive preserve of literature. "

jonathanrosenbaum.net

Maar goed dat acteurs als Auteul en Deneuve van de partij zijn, want deze film met zijn grillige constructie, veel onderwerpen aansnijdend, heeft toch wel steun nodig uit die hoek.
Blijft evenwel boeiend genoeg om te blijven volgen al had ik geen boodschap aan het soms saai dialoogwerk en de rol van het jongetje - toch nog een kind - dat zich verstandelijk meet met volwassenen.
Knappe diefstalscène in het rangeerstation.
Aan de films van Téchiné heb ik tot nu toe alleen maar een "matig tot goed" kunnen toekennen.