ad
  • 8.146.272 stemmen

Jenseits der Stille (1996)

Drama | 109 minuten

Met onder meer: Sylvie Testud, Tatjana Trieb, Howie Seago

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 18 december 1997

Over Jenseits der Stille

"About life, love and the sound of snow."

De muzikaal begaafde Lara komt in botsing met haar dove ouders, wanneer deze weinig begrip kunnen opbrengen voor haar artistieke ambities. Film over tegenstellingen tussen de 'sprekende' en de 'dove' wereld.

image

avatar van FisherKing

FisherKing

Hele aardige film van Caroline Link; bovendien haar eerste grote film.

Mooie belevingswereld van een meisje met twee dove ouders. Laat uitstekend de stilte zien. Helaas is er een zwak middenstuk. En een wisseling van hoofdpersonen dat ik wat minder vond en ook een romantisch intermezzo van Lara was wat ongeloofwaardig. Toch nog 3.5

avatar van yosemite44

yosemite44

deze wil ik graag zien. heb hem ooit mijn moeder aangeraden (op basis van wat ik erover gehoord had), maar ben hem zelf vergeten te kijken...

avatar van FisherKing

FisherKing

Nu ik erover nadenk is het toch een film die je bijblijft. Helaas wat onevenwichtig om echt hoge ogen te gooien.

avatar van renske

renske

Is mij helemaaaal niet bijgebleven. Vond er maar weinig aan. Nogal saai en onevenwichtig inderdaad (maar dat hoeft niet altijd erg te zijn natuurlijk - ik houd juist wel van een wat grillig verhaal). De muziek vond ik wel aardig.

avatar van petriko

petriko

Leuke film, maar inderdaad een beetje onevenwichtig. Verder vond ik het ook een beetje irritant dat Lara praktisch alles wat ze gebaarde ook nog eens uitsprak. Dit is naar mijn weten onrealistisch.

3,5 *.

petriko schreef:

Wel eens van liplezen gehoord ?

avatar van Anne_Girl

Anne_Girl

Mooie film! Orgineel verhaal en de opbouw was aangenaam. De ontroerende momenten maakte het verhaal af. 3 sterren.

avatar van Mindreaver

Mindreaver

Prachtige film met een erg aangrijpend verhaal. 5 sterren.

avatar van Knisper

Knisper

Meer dan aardige film over een meisje dat met twee dove ouders moet leven. Dit heeft voornamelijk tot gevolg dat het meisje constant haar ouders moet helpen door dingen te vertalen, wat een negatieve impact heeft op haar scholing. Ik sluit me bij de anderen aan als het om onevenwichtigheid gaat. Jenseits der Stille weet regelmatig de juiste toon aan te slaan, maar gaat op andere momenten weer de mist in (die dansscène met de ex van Clarissa bijvoorbeeld, echt fout). Dit zorgt dat het goede gevoel van het wat voortkabbelende verhaal af en toe verdwijnt. Ook ik vond het eerste wat sterker (goed geacteerd ook door Tatjana Trieb); het tweede deel gaat wat te veel op zoek naar 'momentjes'.

Al met al toch een aardig verhaal die een redelijk zwaar thema op een prettige manier behandeld, waardoor het niet te zwaarmoedig wordt. Verdient hier best wat meer aandacht.

BBarbie

Heel aardig drama van Caroline Link met mooie rollen van Tatjana Trieb, Sylvie Testud en de ook in het echte leven dove Howie Seago. Het verhaal kent een aantal heftige momenten, maar zakt af en toe ook wat weg. Heel mooie scène bij de snackstand op de muziek van "I Will Surive" van Gloria Gaynor.

Prima film.

gauke

Van deze film over een meisje/jonge vrouw die zich gevangen voelt tussen twee werelden (die van de horenden en niet horenden), destijds genomineerd voor een oscar, had ik meer verwacht. Het saaie, bescheiden drama sleept zich in mijn ogen voort en wandelt als het ware van onderwerp naar onderwerp. Het sentimentele en vage verhaal lijkt over te willen komen als donzig en warm, maar mist vooral diepte. De productie zou als televisiekerstfilm niet misstaan.

avatar van 93.9

93.9

Leek soms een 12 delige dramaserie verknipt tot film. Te snel werd er over dramatische zaken heen gestapt. Maar dit typische debuut is toch goed, speels, ontwapenend., pretentieloos.

Vandaar (en locatiebeelden van mijn geliefde Berlijn) een dikke voldoende.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19649 berichten

De film nooit gezien, maar ik kan me nog wel herinneren dat deze film de gedoodverfde favoriet was toen hij in 1997 voor oscar voor beste niet-engelstalige film genomineerd werd. Ik heb zelfs begrepen dat de makers ook overtuigd waren dat ze met het beeldje naar huis gingen. Het werd Mike van Diems Karakter.

avatar van Movsin

Movsin

Het was vooral kijken naar een nog jonge Sylvie Testud (Raar dat ze pas 5 jaar later een César won voor "meest belovende jonge actrice" voor de film "Les Blessures Assassines".)

Degelijke film die de niet-evidentie van de omgang met mensen die in een totaal geluidsloze wereld leven voor het voetlicht gooit.

Als dochter Lara dan nog doordrongen is van een artistieke muziekcarrière waarbij een liefdevolle, maar omwille van zijn handicap in zichzelf gekeerde en lijdende vader, haar steeds meer en meer van hem verwijderd ziet, leidt dit onvermijdelijk naar de nodige spanningen.

Film brengt dan ook meerdere sterke scènes met stevig acteerwerk, maar kan dit spijtig genoeg niet over de ganse lengte doortrekken. Er zijn ook momenten die tot niets leiden, waardoor de film dikwijls ter plaatse blijft trappelen en het wachten is op een volgende uitschieter.