The Adventures of Pinocchio (1996)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Tsjechië
Familie / Fantasy

geregisseerd door Steve Barron
met Martin Landau, de stem van Jonathan Taylor Thomas en Geneviève Bujold

Jaren geleden had Gepetto, een arme en vereenzaamde poppenmaker, zijn initialen en die van zijn geliefde Leona in een boomstam gekerfd. Wanneer hij op een dag hout zoekt in het bos, ontdekt hij dat de stam door de bliksem is neergehaald. Hij besluit het stuk hout mee naar huis te nemen en snijdt er een pop uit. Zijn creatie wordt een jongetje met grote, blauwe ogen. Hij doopt hem 'Pinocchio'. Wanneer Gepetto een welverdiend bad neemt, komt Pinocchio tot leven. In een mum van tijd ontdekt Pinocchio het leven, zijn schepper, de dieren, de wereld. Maar de houten jongen onderschat de gevaren van die wereld. Gepetto begeleidt zijn houten 'zoon' en probeert hem te beschermen. Het wordt een moeilijke opdracht aangezien een circusdirecteur koste wat het kost Pinocchio wil bemachtigen om de zeldzame verschijning op te voeren in zijn circus...

avatar van speedy23
Charmante versie van het in 1883 verschenen kinderboek Le Aventure Di Pinocchio van Carlo Collodi. Regisseur Steve Barron wekt Pinokkio tot leven met zijn 'live-action' remake van het klassieke Walt Disney-sprookje uit '40. Door de verbluffende effecten, is Pinokkio nog steeds het kereltje van wie iedereen houdt, niet van ijzer, niet van blik, maar van eikenhout...

avatar van sn@ke
speedy23 schreef:

volkomen mee eens , 3*.

avatar van The One Ring
Nee, het is Disneys Pinocchio die mij wist te boeien. Deze absoluut niet.
1,5 sterren

avatar van Flipman
Ik vond deze versie erg mooi, als het tenminste dezelfde is die ik denk dat het is. Ik ben daar crij zeker van en ik tweijfl tussen een 3,5 of een 3. Ik geef nu een 3,5, maar kom daar waarschijnlijk later op terug.

film_kaza
slechter dan de tekenfilm. 1 keer zien is echt genoeg.

avatar van Dynamovie
Goede verfilming van Pinocchio. De hoofdfiguur Pinocchio is ook qua effecten mooi en houtachtig weergegeven. Knap gedaan. De slechte kritieken van sommigen begrijp ik helemaal niet. Ik geef er een 4* voor.

leuke film. ontroerend om te zien hoe naïef pinokkio is. leuk dat pinokkio hier op een andere manier tot leven komt dan in de disney versie

snapte het verhaal niet

dit klopt toch volgens mij niet? 2x bijna identiek hetzelfde verhaal?
url

hmh, maar toch lijkt de synopsis zo identiek

avatar van movie acteurs
Ooit eens gezien op VHS. Toen vond ik het misschien wel leuk. Maar nu vind ik er vrij weinig aan. Hierna kwam nog een vervolg uit 1999, en die was nog een tikkeltje slechter. Bij deze film hou ik het bij een 1,5.

avatar van Randstad
Prachtige film, voor het eerst gezien toen ik een jaartje of 7 was, en 10 jaar later herken ik nog alles. Prachtige muziek erbij, een uitstekende kinderfilm!

Erg leuke verfilming van pinokkio
Toen ik klein was vaak gekeken!
Het originele verhaal is op een goede manier ingekort, pinokkio ziet er echt uit als een houten pop en de film onderscheidt zich goed van de andere verfilmingen van pinokkio zoals de disneyversie uit 1940.

Jammer dat de vos en kat zijn vervangen door een man en een vrouw en de poster ziet er een beetje raar uit!
Prima film dus en totaal anders als de disneyversie!
aanrader!

avatar van moviebrielen
Wondermooi sprookje dat uitstekend in beeld werd gebracht. De interactie tussen de acteurs en de pop verloopt vlekkeloos en de fotografie en de decors zijn in één woord geweldig. Een familiefilm voor jong en oud.