• 11.252 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Guy Lee Thys

Met onder meer: Cem Akkanat, Simon Van Buyten en Karlijn Sileghem

Gesproken taal: Nederlands, Turks, Arabisch en Frans

Plot Mixed Kebab

Het verhaal van Ibrahim (27), een Turks-Belgische duikelnicht die verliefd wordt op de Belgische Kevin (19). Bram, zoals Ibrahim genoemd wordt, wil zijn homoseksualiteit verborgen houden voor zijn familie. Brams ouders vermoeden echter iets en willen hem meteen koppelen aan Elif, zijn 18-jarige Turkse nicht. Bram legt zich neer bij de hypocrisie, maar wil Elif eerst ontmoeten. Hij vraagt Kevin om hem te vergezellen naar Turkije. Maar of dat allemaal goed afloopt?

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Wat is een duikelnicht?

avatar van djelle

djelle

Ik vroeg me dat ook af . Het zal vermoedelijk iets te maken hebben met gay zijn in het geheim ofzo.

stinissen (crew films & series)

BlueJudaskiss schreef:

Wat is een duikelnicht?

Duikelnicht = homo die angstvallig in de kast blijft.

avatar van CSIFBISD6

CSIFBISD6

Goede film, met grappige, romantische en ontroerende momenten!

avatar van diedier

diedier

Mixed Kebab-

Een paar maanden geleden, zag ik de trailer voor het eerst in de zalen. Ik was benieuwd naar de film, want de trailer sprak me aan én omdat het rond een 'gevoelig' thema ging. De film is geschreven én geregisseerd én geproduceerd door : Guy Lee Thys ! De meeste achterbakse én dikke nek in de Belgische filmwereld - in mijn ogen. Hij heeft alleen maar kritiek op andere mensen in de filmbranche én zijn films prijst hij in de hemel. De enige film die ik gezien heb van Thys is, Kasablanka. Over deze film was én ben ik nog altijd zeer positief. Ik heb er hartelijk mee moeten lachen én er zaten een paar toffe scénes in. Thys staat er voor bekend om te choqueren én de gevoelige thema's te kiezen, die sowieso in de pers zullen besproken worden. En door verschillende groepen worden afgeschilderd. Ik ging met een bepaalde verwachting naar de cinema.

Ik ga er vrij kort over zijn - Tot nu toe de slechste film van 2012 - in mijn ogen. De zaal zat behoorlijk vol - wat ik totaal niet had verwacht. Maar over de film ben ik niet over te spreken. De styl wat Thys heeft gebruikt in zijn film, noem ik : Het New-kids film maken. Allemaal verschillende gebeurtenissen in de film - die niets met elkaar te maken hebben . Een scenario was er niet in mijn ogen. Ja, een belgische én turkse jongen hebben een relatie. Niets opbouw - vreselijke muziek - slechte dialogen - een onafgewerkt verhaal - én een verschrikkelijke slechte montage ( geen opbouw én constant technische fouten - tegen de regels van de kunst in )

Zucht ..

2* ( normaal een 1* - maar het is voor de schoon ogen van Karlijn Sileghem )

kappeuter (crew films)

Zomer 2012 te zien in de Nederlandse bioscoop (Just Film).

Trailer (YouTube)

avatar van kucing

kucing

Best wel een boeiende film, ondanks dat kwistig met allerlei stereoypen is gestrooid.

Wat me wel stoort aan de film is dat het geen afgerond einde heeft.

gauke

Hoewel het thema niet nieuw is, is het uitermate realistisch. Een drama over de verboden liefde tussen de zoon van een Turkse gastarbeider en een Vlaamse jongeman. Bij aanvang van de film worden de verschillende identiteiten van de Turks-Belgische hoofdpersoon treffend in beeld gebracht, want dat is het dilemma waar het in deze film om draait. De regisseur biedt geen evenwichtige bespiegeling of pleidooi over normen en waarden, maar gaat recht voor zijn raap, weinig subtiel, ongenuanceerd en over de top aan het werk: hij schopt tegen schenen, laat de zaken zonder nuance zien en houdt bovendien de multiculturele samenleving een spiegel voor die erin hakt. Zonder blikken of blozen wordt ook de hypocriete kant van Turken en moslims belicht (geen "je kunt niet voorzichtig genoeg zijn"). Het mij zo geliefde Antwerpen en het broeierige Turkije worden sfeervol in beeld gebracht.

Ik begrijp niet waarom de film zo slecht op IMDb scoort.

avatar van Navarre

Navarre

Ik sluit mij geheel aan bij Diedier. Niets wordt uitgediept, alleen maar losse (en soms onbegrijpelijke) flodders. Had meer verwacht en zie het als een gemiste kans. Het thema had alleraardigst uitgewerkt kunnen worden....

avatar van MantA1952

MantA1952

Heel wat beter dan de Nederlandse films over buitenlanders en/of homo zijn.

avatar van Oliveri

Oliveri

Zeer zeker de moeite waard om eens te kijken: vlot verhaal en vrij goed geacteerd.

avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

een aardige film; het zien enigszins waard. Voor mij persoonlijk is het wel zo dat ik de dubbelheden/ nuances (anders dan die met hoofdletters gepresenteerd worden) echt mis.

avatar van alvinvdv

alvinvdv

Zeer steriotiep, maar toch een aardige film die de moeite is om naar te kijken.

stinissen (crew films & series)

Prima film met romantische en ontroerende momenten , de film begint luchtig om langzaam maar zeker zwaarder te worden .

Gewoon een prima Belgie/Turkse co-productie.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Wij vonden dit een goede film. Het was geen super film, maar zeker de moeite waard. Leuk dat er veel buitenlanders in speelden, die dus toch dit onderwerp aandurven. Want in hun cultuur is homoseksualiteit nog erg taboe. Soms lijken de sets wel erg op een studio uit GTST, maar als je daar doorheen kijkt is het prima vermaak.

avatar van Keane1983

Keane1983

Prima film.

Jammer van de stereotypes die de film neerzet (Turk is crimineel, overdreven gay in de gaybar...een beetje jammer dat het zo zwart-wit word neergezet).

Acteerwerk is prima en overtuigend, camerawerk ziet er netjes uit en de soundtrack/score ligt lekker in het gehoor.

Verder wordt je getrakeerd op mooie beelden van Turkije.

Het verhaal is prima en verveeld nergens.

Goed dat het taboe met betrekking tot homosexualiteit in beeld word gebracht zonder banaal te worden.

Al met al een goede wegkijker.

Van mij een 3,0*

avatar van Movsin

Movsin

Het is niet altijd perfect maar toch een bijzondere film die heel wat schetst over een multiculturele samenleving, de moslimwereld in het bijzonder : de homoseksualiteit, het alcoholgebruik, de hoofddoek, het huwelijk, de onderlinge tegenstellingen, de "copwatchers" (!)...

Geen nieuw onderwerp, maar deze vind ik toch wel gedurfd en m.i. toch wel algemeen matig gekwoteerd.

Prima titel.

avatar van Morning-after-pi

Morning-after-pi

Wegblijven van deze draak !

avatar van K. V.

K. V.

Deze was op tv en dan maar eens gekeken. 'k vond het wel een prima film die wel boeiend werd gebracht. De personages waren wel wat cliché, maar er zat gelukkig ook wat humor in de film. De cast deed het ook prima.

Een prima film om eens gezien te hebben en uitermate geschikt om eens mee te pikken als ze hem eens op tv tonen. 'k heb me er prima mee vermaakt en zo goed voor een keertje.

avatar van Svenniboyke

Svenniboyke

Goeie film!goed verhaal.leuk om eens gezien te hebben!

avatar van Miss_Snoesjii

Miss_Snoesjii

Ik vond dit echt een goeie film! Ben blij dat ik hem op dvd heb gekocht!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ze hebben er iets goed van gemaakt! Moeilijk om een genre op deze film te plakken. Het helt net iets meer naar drama met de verstikkende sfeer van taboe waarmee Bram moet omgaan met zijn geaardheid, maar de film kent ook lichtere momenten. Dezelfde vraagstukken over multicultureel samenleven als in Kassablanka (3*) keren terug in deze film van Guy Lee Thys, maar alles komt beter aan de oppervlakte dan in deze vorige film en is ook visueel aantrekkelijker.

De dreiging van radicalisering wordt hier fijn neergezet onder de vorm van de looser broer Furkan. Mixed Kebab kwam uit nog voor de IS onzin waar we mee geconfronteerd zijn, maar de recrutering door wijk-imams is erg herkenbaar. Homo zijn is in de moslimwereld een gigantisch taboe, en ook hier is dat pijnlijk duidelijk wanneer Brams vader hem verstoot . Ook een vrij apart slot die heel wat vragen onbeantwoord laat... eigenlijk best een bitter einde.

avatar van Decec

Decec

Een goede drama/romantiek film...

Prima verhaal...

Het gaat over homo...

Goed kwaliteit HD breedbeeld...

Goed achtergrond geluid/muziek, geen Dolby Digital aanwezig...

Af en toe onrustige camerabeweging...

Goed acteerwerk...

avatar van Boenga

Boenga

Scenarist, producent en regisseur Guy Lee Thys slaagt erin om hier verschillende bevolkingsgroepen te confronteren, op hun plaats te zetten, met bepaalde problemen - vooroordelen, conservatisme, veralgemenen, fanatisme. Knap om dat te doen zonder echt een standpunt in te nemen of zelf te veralgemenen: het is wat het is.

Daarentegen is het bijzonder jammer dat er te weinig tijd en inspanning besteed is aan het uitwerken van het verhaal, en vooral aan de af en toe bijzonder zwakke dialogen. Zinnen en gesprekken dienen om de kijker te informeren; maken duidelijk wat op dat moment gebeurt of wat iemand denkt. Het komt heel 'onecht' over.

Bovendien neemt Thys ook teveel hooi op z'n vork: romantiek, misdaad, extremisme, humor,... Eigenlijk had dit gewoon een (mini-)serie moeten zijn; waar de tijd genomen werd om het verhaal uit te werken; waar op elk personage en z'n ideeën en drijfveren ingelogd werd, waar de waaroms van menselijk gedrag meer uitgediept werden.

3* voor de film; een halfje toch erbij omdat ik de aanpak van Thys wel heel erg waardeer.