Sàidékè Balái (2011)

Alternatieve titels: Seediq Bale | Warriors of the Rainbow: Seediq Bale

Taiwan
Drama / Actie
135 minuten / 276 minuten (miniserie)

geregisseerd door Te-Sheng Wei
met Da-Ching, Umin Boya en Landy Wen

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de "Warriors of the Rainbow: Seediq Bale" in de jaren dertig van de vorige eeuw in Formosa (het huidige Taiwan). De Seediq-stam, onder leiding van de krijgsheer Mouna Rudo, neemt het met 300 krijgers op tegen het oppermachtige Japanse leger dat het tienvoudige aan manschappen beschikbaar heeft. Met oude geweren, speren en minimale middelen strijden ze gedurende twee weken voor hun land, hun eer en waardigheid.

avatar van Onslaught
Lijkt me een interessante film worden.

Officiële website (+ trailer)
Een beetje zoeken en klikken want het Engelse gedeelte werkt nog niet.

Een van de donkere bladzijdes uit de Taiwanees Japanese geschiedenis: het is 1930 en de bevolking van Taiwan staat dan al vijftig jaar onder onvoorstelbaar wrede Japanse overheersing en onderdrukking. Vanuit dit gegeven heeft de regisseur een oorlogsepos gemaakt over eer, verraad, vaderlandsliefde en opoffering. Helaas komt het verhaal weinig esthetisch over: het gaat niet zo zeer om de geschiedenis, maar puur om vermaak, om de heroïsche daden. De tot in detail bewerkte uitgebreide bloederige slachtpartijen ogen ongevoelig en er lijkt geen einde aan te komen. Als kijker word je geen moment in de film meegesleurd, waardoor het op een gegeven moment zelfs vervelend begint te worden. "Zo nu en dan worden de gevechten nog onderbroken door folkloristische wij-en-de-natuur scènes", las ik ergens. Die slaan inderdaad nergens op.

Hmm, viel toch best tegen. Ik had er veel meer van verwacht.

De volledige versie gezien.

Mijn verwachtingen lagen al niet zo hoog, dan nog viel de film tegen. Was ook wel te verwachten, 276 minuten vul je niet zomaar, zeker niet met een thema als dit. Grootste probleem was echter de opzet.

Afgaande op de laatste 15 minuten zou het allemaal redelijk "realistisch" verlopen moeten zijn, maar die indruk krijg je daarvoor geen seconde. Lijkt allemaal erg geromantiseerd en aangedikt, iets wat de film ook geen goed doet. Leek meer op een Mel Gibson Hollywood verhikel op bepaalde momenten. Melige, immer aanwezige soundtrack, overdreven epische momenten en een gebrek aan subtiliteit doen de film geen goed.

Maar het grootste probleem is nog wel dat de stammen niet eens zo sympathiek overkomen. Hoewel de film erg zwart/wit is (Japan slecht, Taiwan goed) vroeg ik me soms af of het allemaal wel een erezaak was, en niet eerder een hoop simpele geesten die een doorgeslagen gek volgden. Dat leek me toch niet de bedoeling van deze film, het was waarschijnlijk toch meer als promofilmpje bedoeld.

VIsueel soms wel fraai, al is het soms iets té (niet mooi) bewerkt. Soundtrack is te aanwezig, de zang en dans van de stammen kon me ook niet echt boeien. Verhaal te melig en het geheel overdreven episch. Redelijk miskleun dit, het enige waar je je wat aan kan optrekken is de geweldige setting en een paar goeie acteerprestaties.

avatar van J.T.O
Met de meningen hierboven ben ik niet helemaal mee eens. Ik heb de film tot de helft gekeken, de ander helft part 2 moet nog komen, maar het is zeker interessant en aangrijpend Ik weet niet hoe deel 2 uitpakt, maar deel 1 is zeker goed te doen.

Het is weliswaar commercieel en niet subtiel verfilmd en wellicht irriteren mensen zich aan de seediq bales van hoe ze gedragen - eer, verraad, opoffering en heroïsche daden. Alleen echter misschien waren ze wel zo? Immers was de oorlog van de Japanners in Azië niet zo rooskleurig, dus waarom zouden de inheemse stammen dan niet veel erger zijn? In ieder geval, het heeft me tot eind geboeid en vermaakt Enige minpunten dat ik kan opnoemen van deel 1 zijn de regenbogen (CG) en pacing kan soms iets beter.

Edit:

quotes from wiki; during wushe incident. 1200 Seediq directly involved in the uprising, 644 died, 290 of which committed suicide to avoid dishonour. Aborigines who wished to improve their status looked to education rather than headhunting as the new form of power

Trouwens onderhond, was het Japans zo slecht? Ik vond het nog best indrukwekkend, de Japanse mensen konden goed Japans. De inheemse mensen konden wat slechter, maar wel vloeiend hun eigen taal - vice versa met Japanners. Dit maakte de film voor mij nog realistischer dan wat het was - zelfs de war tactics vond ik geniaal bedacht.

Documentaire over film btw hieronder. Hoop dat ik nog meer kan vinden over die mensen, best interessant.

IMDb :: Boards :: Sàidékè balái (2011) :: Discovery: Sidiq Bale

Taiwanese aborigines - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org (zelfs under Dutch rule, waren ze)

Mona Rudao - takaoclub.com

Wushe Incident - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org (let op, de afbeeldingen zijn niet voor iedereen geschikt! Dit geval, is de gore level in film misschien nog te laag. De film schijnt volgens bronnen wel historistisch accuraat te zijn(tot zekere mate). Iig het Japanese imperialisme is een feit en dat was bloederig)

Valt me ook op, dat veel inheemse volkeren nog leven in tegenstelling tot veel andere landen. Veel artiesten zijn van die clan of een ander, echt mooi om te zien. Waarschijnlijk is dat gezang al die generaties lang niets voor niets geweest haha..veel muziek (inheemse) artiesten die groot zijn.

http://takaoclub.com/monaludao/aftermath.htm Ben na het lezen, echt benieuwd of deel 2 ook zo eindigt.

avatar van Martijnnn
Moeten de 2 delen niet apart op de site net als Red Cliff 1 en 2? Er is inderdaad een samengesmolten versie van voor de internationale markt maar origineel is hij gewoon in 2 delen uitgekomen.

avatar van DiamondsRealDeal
Denk dat de verkorte versie toch beter is, miniserie heeft teveel over het dorp en alles eromheen.