• 10.535 nieuwsartikelen
  • 8.963.651 stemmen

Priklyucheniya Buratino (1960)

Animatie / Familie | 68 minuten

Genre: Animatie / Familie

Alternatieve titels: The Adventures of Buratino / Pinokkio / Приключения Буратино

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Dmitriy Babichenko, Ivan Ivanov-Vano en Mikhail Botov

Met onder meer: Nina Gulyayeva, Yevgeni Vesnik en Georgiy Vitsin

IMDb beoordeling: 7,2 (870)

Gesproken taal: Russisch en Arabisch

Plot Priklyucheniya Buratino

Buratino wordt uit een klein stuk hout geschapen door vader Carlo. Op weg naar school wordt hij ontvoerd door Carabas, die een poppentheater runt. Hier raakt hij bevriend met andere poppen en moeten ze op de vlucht voor Alice the Fox en Basilio the Cat. Per toeval stuiten ze op een mysterieuze gouden sleutel en samen moeten ze het geheim ervan ontrafelen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Buratino (stemrol)

Father Carlo (stemrol)

Giuseppe (stemrol)

Carabas (stemrol)

Malvina (stemrol)

Alice the Fox (stemrol)

Basilio the Cat (stemrol)

avatar van FillumGek

FillumGek

Ik voeg niet snel een film toe, maar deze wilde ik toch even op de site hebben. Ik ben namelijk benieuwd of anderen deze film ook hebben gezien en wat hun bevindingen zijn. Deze film heb ik vroeger als klein jochie namelijk op VHS gehad met de titel 'Pinokkio'. De kaft was half gescheurd, maar toch had ik de band op een rommelmarkt verkocht. Zo'n tien later zag ik precies dezelfde, inclusief gescheurde kaft, op Marktplaats staan. Vandaar dat ik denk dat er slechts een paar exemplaren van deze vage Pinokkio in omloop waren.

Dit was namelijk een Russische versie van het bekende verhaal. Namen en personages waren vaak anders (Buratino = Pinokkio, Carlo = Gepetto, Carabas = Stromboli etc.) en het hele verhaal had het ander verloop en was bovenal veel duisterder. Er zaten zelfs scenes in die ik behoorlijk eng vond en ik weet nog dat mijn moeder het verschrikkelijk vond dat ik dit keek. Niet omdat het ongeschikt was voor kinderen, maar vooral door de erg brakke animatie en enorm slechte Nederlandse dub. De slechtste die ik ooit heb gehoord, en ik en mijn broertje gooien er zelfs nu nog wel eens een quote tegenaan om vervolgens in lachen uit te barsten.

In mijn herinnering een duister sprookje en op basis daarvan zou ik deze graag nog willen herzien, met NL dub. Op YouTube is wel de Russische te bekijken, maar dat is toch een stuk minder.

avatar van robinpunselie

robinpunselie

FillumGek schreef:

Ik hoop dat je dit bericht nog leest, vooral gezien je recensie al 12 jaar oud is.

Vroeger had ik deze film ook, met een simpele kaft van een Pinokkio op een waterlelie met een kikker erbij.

Het was langere tijd mijn favoriete film dus ik zocht hem vandaag op.

Hij staat ook op internet in het Engels tegenwoordig, zeker het kijken waard!

En anders staan er op dit moment 2 op Marktplaats

M.v.g.