Moneyball (2011)

Drama / Sport

geregisseerd door Bennett Miller
met Brad Pitt, Jonah Hill en Philip Seymour Hoffman

De 'Oakland Athletics' is een Baseballteam uit Californië. Wanneer Billy Beane (Brad Pitt) manager wordt van die club met geldproblemen, gebruikt hij een wel heel onorthodoxe manier om resultaten te halen. Hij gebruikt, samen met zijn assistent Peter Brand (Jonah Hill), namelijk een compleet door computer gegenereerde analyse om zijn spelers te vinden en zo een team vast te stellen voor de World Series.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ondanks dat ik niks met honkbal heb is dit wel een heel behoorlijke film over het wereldje rondom deze sport en het verhaal van de man die de sport op een statistische manier benaderde om de factor geluk flink te verlagen. Sterke rollen van Brad Pitt, Jonah Hill en Philip Seymour Hoffman. Het verhaal was me bekend, vooral doordat de Deense voetbalclub Midtjylland ook op deze manier is gaan werken een jaartje of 2 terug. De film duurt me een tikkeltje te lang, maar aan de andere kant geven ze de Amerikaanse sportbeleving wel mooi weer, zeker tijding die 20 wedstrijden winning streak. Het achtergrondverhaal van Pitt en zijn dochtertje boeide me weer een stuk minder.

avatar van notsub
Moneyball laat Brad Pitt zien in een rol die hem best goed afgaat, ook al zou je hem hier niet zo snel verwachten. Moneyball is een film over sport en geld. Het is vooral de vernieuwende aanpak in het aankoopbeleid van spelers wat hier de film zijn eigen gezicht geeft. Het is een interne strijd van de nerd tegen jarenlange ervaring van de bestaande staff. Baseball is zeker niet mijn favoriete sport, toch keek ik dit moeiteloos uit.

avatar van keimpeS
Zekers geen slechte film maar het is niet mijn sport, daarom is het wel leuk om een kijkje te krijgen van hoe het achter de schermen gaat bij zo'n miljoenen industrie (misschien nog wel meer). Ik vond de film wat te zacht van aard en Jonah Hill kon me niet echt overtuigen in zijn rol.

Hele interessante en vermakelijke film!

avatar van Fisico
Degelijke sportfilm die wat in dezelfde lijn ligt van andere sportfilms over baseball of American football. De film kijkt lekker weg en behandelt het typische sprookje van een underdog waarin niemand gelooft. Vaak moet je nog dieper het dal ingaan vooraleer de successen zich opstapelen. De methode van Beane en Brand was baanbrekend voor de wetenschappelijke benadering van baseball, maar eigenlijk ook voor tal van andere sporten. In de hedendaagse beleving kan je je haast niet meer voorstellen dat deze wetenschappelijke benadering zou wegvallen. Integendeel, vandaag gaat het nog veel verder waarbij rust en voeding onder dezelfde statitische sausje gegoten worden.

Sterke rollen van Pitt en Hill. Geen film die me zal bijblijven. Ook geen memorabele inspirerende speeches op peptalk zoals in bvb Any given sunday (Al Pacino) of Remember the Titans (Denzel Washington). Neen, Pitt houdt het bij het omgooien van vuilniszakken en het zich ergeren aan de fun in de kleedkamer na een zoveelste nederlaag.
Eveneens opvallend was het dumpen van spelers alsof het vee was. Boertig, lomp en totaal onrespectvol worden sporters aan de kant geschoven, niet alleen in de film, maar in zowat elke ploegsport. Het doel heiligt nu eenmaal de middelen. En inderdaad, kleine clubs zijn steeds de donorclub van de rijken. Money rules the world, zéker in de sport.

avatar van frolunda
Fisico schreef:

Dat is zeker zo maar gelukkig bij het Honkbal een stuk minder dan bij het voetbal hier in Europa.Daar kan iedereen nog kampioen worden na een stel goede draft picks terwijl de Nederlandse ploegen hier de Champions league (of er moet onderhand eens ingegrepen worden) voor altijd kunnen vergeten.
Over de film verder niets dan lof,een prachtige en leerzame inkijk in de wereld van Major league baseball.

avatar van mjk87
Typische Oscar-film. Niet slecht, goed verteld maar ook oerdegelijk. Het is eerder ook een film waar plot belangrijker is dan een diepgaande uitwerking. Ergens merk je wel dat ze de persoon van Piit wat diepgang willen geven, maar dat hangt er een beetje bij eigenlijk. Pitt is dar ook niet de acteur naar, hij moet gewoon zijn ding doen is niet heel moeilijke rollen. Dat is zijn kracht en daar kan ik hem goed hebben.

Verder kijkt de film best aardig weg en die 130 minuten vervelen ook niet. Enkele aardige shots, vooral als Pitt met z'n auto afslaat en de camera op de snelweg blijft voortgaan. Ook al met al is het een leuk inkijkje in de honkbalwereld met de oudere scouts in hun polo's die een spelers niets vinden vanwege z'n lelijke vriendin. 'Zo'n speler heeft geen zelfvertrouwen'. Hoewel daar iets in zit geeft het vooral aan dat het een sport was waar technologie nog niet echt was doorgedrongen. Ik vraag me ook af of men vroeger koppig was, of dom of dat het echt een briljant idee was om meer naar data te kijken zoals we nu anno 2018 zo gewend zijn. Maar dat soort vragen wil de film niet echt stellen. 3,0*.

avatar van jippie2010
Niet onaardig, maar de film greep me niet.
Ik vond Pitt maar matig acteren moet ik eerlijk zeggen.
Het verhaal zelf is wel sterk en overtuigend gebracht.
En hoewel Hill vaak in mijn irritatiezone zit, vond ik hem prima gecast.
Voldoende: *3.0

Matig sport drama.

Al zit er misschien wel een interessante thematiek onder, eentje die jammer genoeg te weinig naar voren komt in dit drama dat toch vooral op personages gericht is. Wie de AlphaGo doc gezien heeft herkent vast een aantal van de zaken die deze film probeert aan te kaarten.

De menselijkheid die verslagen wordt door de computer en de identiteitscrisis die daaruit volgt ligt aan de basis van deze film. Heel diep gaat Miller er niet op in, het gaat toch vooral over Pitt's personage dat zich (zonder al te veel keuze) achter de statistieken schaart om zijn team een fighting chance te geven.

Het drama is verder wel oké, maar qua regie compleet onopvallend. Het is dat Pitt en Hill het best naar behoren doen, maar verder valt er gewoon niet genoeg te beleven. Jammer, want met dit uitgangspunt is toch meer te doen. Als je het mij vraagt één van de zaken waar we de komende tijd het meest mee te kampen gaan hebben.

Wel leuke film.
Brad pitt speelt ingetogen goed.
Wel lekker geacteert om zo deze film te onderhouden.De oscar nominatie vond ik iets te overdreven.3.0

avatar van Lovelyboy
Bescheiden en rustig sportdrama over een totaal nieuwe benadering van honkbal en het omver gooien van de gevestigde cultuur en methodes. Met als basis en drijfveer wellicht het mislukken van Beane's eigen carrière terwijl hij zo'n enorm talent was.Natuurlijk gaat dat met de nodige tegenslag en tegenwerking.

Desalniettemin een hele aardig en boeiende film. Leuke rol van Jonah Hill en vooral een hele ingetogen Brad Pitt.

AJK schreef:
Wel leuke film.
Brad pitt speelt ingetogen goed.
mwah ingetogen?
Ik vond het als een Brad Pitt in Ingl. basterds (lite).

Ja ingetogen geacteerd.
Beetje redford achtig.

avatar van mikey
hij deed zijn best maar was desondanks toch het minst van alle acteurs: ingetogen

AJK
Je wilt hewoon je gelijk halen mikey.
Jij weet best wat ik bedoel.
Pitt acteert nu echt deze keer in deze film.
Nu niet met zijn uiterlijk of fysiek.
Hij zet nu echt een karakter neer.
Dus voor mij en voor zijn doen ingetogen
geacteerd.Daarom ook de nominatie.
Kijk ingetogen woordenboek

avatar van mikey
Misschien heb ik ongelijk. Ik ben wellicht op het verkeerde been gezet door zijn accent, zijn vandalisme in de kleedruimte en zijn mimiek als zijn dochtertje gitaar speelt.

Gedaan, ingetogen: bescheiden oa.

avatar van wimaroca
Was toch een interessante sportmovie,maar ik heb er teweinig verstand van om hier een hoger punt voor tegeven,
Ik vond die Hill wel super gecast,zo'n slimme nerd,hij was heel geloofwaardig,eigenlijk beter dan Pitt !!!

Ps, gekeken omdat Lowieke hem een mooie film vind ( hij zal zich wel vergelijke met Pitt,)

mikey schreef:

Gedaan, ingetogen: bescheiden oa.

Ja ik snap het.mischien toch verkeerd van mij
Het woord ingetogen.
Maar voor mij is dit de eerste keer dat Pitt
echt acteert vanuit zijn hart na al die films van hem.Sorry voor het woord ingetogen Mike

avatar van ILDIB
2e view en ik maak er 4* van. Is gewoon hele goede film en mooi rustig in beeld gebracht.

avatar van 93.9
Saaie en veels te lange film.