Poulet aux Prunes (2011)

Alternatieve titel: Chicken with Plums

Frankrijk / Duitsland / België

geregisseerd door Vincent Paronnaud en Marjane Satrapi
met Mathieu Amalric, Maria de Medeiros en Isabella Rossellini

Nasser Ali Khan, een beroemde muzikant, heeft geen zin meer om te leven. Sinds zijn viool vernield is, lijkt geen enkel instrument hem nog inspiratie te geven. Z’n droefheid wordt nog versterkt door het feit dat z’n jeugdliefde, die hij kort na dit incident op straat tegenkomt, hem niet meer herkent. Tevergeefs zoekt Nasser naar een instrument dat z’n viool kan vervangen. Uiteindelijk komt hij tot de enig overgebleven conclusie: aangezien geen enkele viool hem nog levensplezier kan schenken, wenst hij te sterven. Hij overloopt alle mogelijke manieren om te sterven: verpletterd worden door een trein, zich van een klif werpen, zich een kogel door het hoofd schieten, een overdosis pillen nemen… Maar geen enkele van deze uitwegen is waardig voor een man van zijn stand. Hij is uiteindelijk de beste violist van z’n tijd: Nasser Ali Khan.

Trailer (YouTube)

Vanaf 19 april in de bioscoop (Cinéart)

avatar van JJ_D
Wauw, zo kan cinema dus ook zijn! Waar draait het medium eigenlijk om? Juist, om fantasie! Net als in 'The Science of Sleep' (waar ik toevallig een paar keer aan moest denken) wordt in 'Poulet aux Prunes' getoond dat men via cinema de grenzen van de eigen geest moeiteloos kan overstijgen. Tekeningen wisselen gefilmde stukken af, in een geestige parabel over een violist met een gebroken viool. Klinkt absurd, en dat is het ook. Vincent Paronnaud en Marjane Satrapi puren echter een klein pareltje uit een initieel zeer doorzichtige formule. Clichés worden niet gemeden, maar met zoveel flair in beeld gebracht en met genoeg zelfspot weggelachen, dat ze plots heerlijk vertrouwd aanvoelen in plaats van irritant. Ongelofelijk dat het kan! Beeldtaal is trouwens verbluffend: wat een métier! Prachtig kleurgebruik, gevarieerde cameravoering, oog voor detail, ... Muziek is tevens schitterend en de plot krijgt aan het einde nog wat extra diepte (niet de gebroken viool, maar het verlies van Irena is verantwoordelijk voor zijn doodswens).

Gevolg is weliswaar dat er weinig blijft hangen: alles is van een dusdanige lichtheid doordrongen, dat je de film snel achter je laat. Dat is echter geen minpunt. 'Poulet aux Prunes' is een ode aan de fantasie, en dus aan de cinema, en dus aan haar verregaande mogelijkheden. Ja, ik ben enthousiast....enthousiast als een kind! Lang geleden. (Dus de arthouse-zwaarte van 'Elena' wint de hoofdprijs op het filmfestival van Gent. Boeeee! Waarom eens niet de lichtheid van dit regisseursduo in de bloemetjes zetten?)

Vormelijk best sterk, maar het verhaal sleept de kijker gewoonweg niet mee. De plot is heel flauw en dat is best jammer.

avatar van Yugnav
Helemaal mee eens het eerste stuk wat JJ_D hierboven. Niet helemaal met dat de film niet blijft hangen. Echt een prachtige film.

avatar van Leo1954
Mooi omschreven door JJ_D. Kan me wel voorstellen dat in Gent Elena de prijs pakte en niet deze film. Elena is een film die me niet meer loslaat en ik vermoed dat deze film dat wel doet. De films zijn niet te vergelijken, maar Elena valt in een andere klasse imo.

Heel aangename film, melancholisch dromerig sfeervol verhaal uitstekend verbeeld met een lichte toon. Heerlijk gespeeld door eigenlijk alle acteurs. Verbazingwekkend weinig stemmen, deze film verdient toch echt meer aandacht.

Dit kleurrijke sprookje en Kafka-achtig surrealistische droomscenario is een kleurrijke mix van animatie en speelfilm over liefde, leven voor de kunst en keuzes maken. Een film vol muziek, poëzie en verlangen naar de dood, met een politieke boodschap. Hoewel deze film met liefde voor detail gemaakt is, vind ik 'm te overvol met beeldspraak, stijlen, niveaus, symbolen en speeltjes. Door al het animatiegeweld komen de vertwijfeling en gedachtes aan zelfmoord minder geloofwaardig over. Bovendien is er sprake van overacting.

avatar van Pazmaster
Sprookjesachtige film met veel poespas en een ietwat teleurstellend einde. In het begin van de film vond ik de manier van vertellen wel leuk maar naar mate de film vordert wordt het wel wat saai. Te veel gedoe met animaties en verhaaltjes tussendoor. 3 kleine sterren

Film die naarmate hij vordert meer en meer gaat boeien en genietbaarder overkomt en naar het einde toe echt gaat raken.
Wat in een leven van een bepaald individu kan gebeuren wordt hier niet netjes van A tot Z verteld maar in een heerlijke mix van volgorde en tijdnegerende scènes verhaald.
"Poulet aux Prunes" is wel een heel bijzondere film, die niettegenstaande dood en onvoldane liefde het hoofdthema van het verhaal vormen, toch niet zwaar overkomt. Er is plaats voor humor, wordt door mooie muziek ondersteund en af en toe afgewisseld met animatiebeelden.
Niet te vergeten het goede acteerwerk van de absoluut veelzijdige Mathieu Amalric.

avatar van Decec
Een matige drama/komediefilm...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Viool spelen is mijn smaak niet...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...
Jammer, geen moeite waard...

avatar van Ayres
Ik had me hier zo op verheugd, maar helaas ben ik teleurgesteld.
Ik vind de film saai, de karakters oninteressant en ik ben geen fan van de humor.

Heel aardig drama over een begaafde violist, die achtervolgt wordt door nooit verwerkt liefdesverdriet. Realiteit en fantasie worden knap met elkaar verweven. Ik heb weer genoten van Golshifteh Farahani als de verloren liefde van de violist. Wat een uitzonderlijk goede actrice is dat toch en wat jammer dat ze maar een bijrol heeft in deze film.