menu

In Film Nist (2011)

Alternatieve titel: This Is Not a Film

mijn stem
3,29 (24)
24 stemmen

Iran
Documentaire
75 minuten

geregisseerd door Mojtaba Mirtahasebi en Jafar Panahi
met Jafar Panahi

De Iraanse filmmaker Jafar Panahi heeft door de Iraanse censuur een verbod van 20 jaar op het maken van films heeft gekregen. In deze documentaire probeert hij 'voorzichtig' toch zijn eigen dagelijkse leven vast te leggen.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=AgZy00svH08

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Knisper
Lijkt me een bijzondere film van Panahi, die eigenlijk van de Iraanse staat geen films mag maken.

avatar van Knisper
Mojtaba Mirtahasebi is nu zelf ook in de problemen met de Iraanse autoriteiten: Iran Bans Mojtaba Mirtahmasb from Travelling - atthecinema.net .

avatar van SnakeDoc
1,0
Draait ook op de IDFA!

avatar van SnakeDoc
1,0
En draaide hij daar maar niet! Alle mensen wat een ongekend saaie nietszeggende nutteloze kansloze vervelende gare en vermoeiende documentaire.
Geen idee waar die 4,5 vandaan komt die er nu al staat, maar ik vond het 75 minuten bagger.

Naast dat een hoop momenten overduidelijk in scene zijn gezet is meneer Jafar ook nog eens ontzettend vervelend om aan te horen. Hij houdt werkelijk waar geen minuut zijn mond en probeert door middel van een hoop onzinnig gezwets en een rol tape een film na te bootsen in zijn eigen huis.

1 ster voor de leguaan en de zeer schaars aanwezige grapjes.

4,5
This is not a film.
The title says it all.
This is not a documentary.
This is not a screenplay.
This is not a story.

This is the deconstruction and the confutation of cinema itself.
It is its glorification and its overtaking.
It demonstrates how badly we need it and at the same time how easily we could do without it.
It's an essay.
An essay made out of real life.

1.0?
Poor, poor, poor fella...
Get back to your beloved Blockbusterland.

avatar van Jesper187
3,5
Krijgt tot nu toe 100% uit 43 reviews op Rotten Tomatoes, dus ben benieuwd..

avatar van SnakeDoc
1,0
Jesper187 schreef:
Krijgt tot nu toe 100% uit 43 reviews op Rotten Tomatoes, dus ben benieuwd..


Geloof mij, ... het is verschrikkelijk!

4,5
SnakeDoc schreef:
(quote)


Geloof mij, ... het is verschrikkelijk!



During the last months you gave:
4 stars to "The Phantom Menace"
4.5 stars to "Hesher"
4 stars to "Balada Triste de Trompeta"
3.5 stars to Hannibal

AND

2 stars to "Bonnie and Clyde"
2 stars to "Notorious"
3 stars to "M"
3 stars to "Una Giornata Particolare"


The fact you have disliked so much and so intensively this pure piece of cinema does not come to me as a surprise anymore.

avatar van SnakeDoc
1,0
Jij vergelijkt nu de moderne films met zeer oude films van vroeger. Vreemd,
Ik kan je namelijk oude films opnoemen die ik wel hoog beoordeeld heb.

the Invisible Man
Freaks
Vertigo
Sherlock Jr.

Daarbij verschillen smaken.

Jafar Panahi zijn dagelijkse leven is (nu) saai en had niet gefilmd hoeven te worden. Want er gebeurd geen reet en hij maakt vrij weinig duidelijk.

Dat jij dit fantastisch vind? Kan,... ik vond dit eerder zeer vervelend.
Mag blijkbaar niet?

avatar van SnakeDoc
1,0
Ben trouwens erg benieuwd naar de mening van anderen. Want zazdarovje en ik zitten niet bepaald op 1 lijn.

Het is wachten op meer stemmen

4,5
SnakeDoc schreef:
Jij vergelijkt nu de moderne films met zeer oude films van vroeger. Vreemd,
Ik kan je namelijk oude films opnoemen die ik wel hoog beoordeeld heb.

the Invisible Man
Freaks
Vertigo
Sherlock Jr.

Daarbij verschillen smaken.

Jafar Panahi zijn dagelijkse leven is (nu) saai en had niet gefilmd hoeven te worden. Want er gebeurd geen reet en hij maakt vrij weinig duidelijk.

Dat jij dit fantastisch vind? Kan,... ik vond dit eerder zeer vervelend.
Mag blijkbaar niet?




You don't know anything about Jafar Panahi.
I bet you've even seen the movie without subtitles or without understanding them.
Dude, your favourite director is FRANK DARABONT and your favourite movie is TITANIC.
How damn mainstream and imdb-ish is that?
Have you ever been to a film festival?
Have you ever seen a movie without eating popcorn?
Have you ever heard about metacinema?
Have you ever tried to watch something without expecting to be entertained like a kid at the circus?

The only iranian movie you have liked was "A Separation", and just because it was awfully popular (and you gave it the same score you've given to "CARS 2").

Browsing your votes just gives me the creeps.

This is not only one of the greatest "movies" of the year: it's a visual desperate document that tries and even manages for 75 minutes to make the idea itself of cinema obsolete and futile in front of the tragedy of real life.
Panahi would have easily won his battle filming a whining self-portrait of loneliness and emptiness without caring about how it is done: but he couldn't (and didn't want to), so instead, as all the rest of contemporary Iranian cinema, he eluded censorship as much as he could and still played with the barrier between fiction and life, shooting not just a "documentary", but an essay about the very (questionable) necessity of film-making.

If you went to see "This Is Not a Film" with the purpose of having some laughs or of watching some traditional flick (doesn't even the title itself suggest you anything?), then it's easy to see where it went wrong.

avatar van SnakeDoc
1,0
You don't know anything about Jafar Panahi.
Ik wil verder ook niks meer van hem weten, want de man in deze documentaire was vervelend, en maakte mij vrij weinig duidelijk.

Ik begrijp jou beoordelen van films trouwens totaal niet. Het feit dat ik A Separation het zelfde cijfer geef als Cars 2 zegt helemaal niks. 2 totaal verschillende films die ik op twee hele andere manieren bekijk. Een film betekent voor mij vermaak. Hoe verschillend films kunnen zijn, ze kunnen allebei even vermakelijk zijn. Daarbij beoordeel ik een film niet naar populariteit. Nooit niet!

Frank Darabont beste regisseur? Waarom? Omdat ik the Shaw Shank in mijn top 10 heb staan? Titanic één van de beste films die is gemaakt? Absoluut! Jeugd sentiment voor mij. Heb het verhaal rondom de Titanic altijd bijzonder fascinerend gevonden, maar (belangrijker) ik heb enorm genoten van de film. Hij heeft mij VERMAAKT.

Een woord waar jij schijnbaar niet echt bekend mee bent. Zoveel mensen, zoveel wensen. Je persoonlijke aanval op mijn stem gedrag doet me niks. Ik probeer vooral mezelf te blijven, en me niet te gedragen naar mensen als jou. Als je daar moeite mee hebt, dan wieber je maar lekker op naar een movie site in je eigen land. Italie ofzo, Rusland, weet ik het waar je vandaan komt. Je manier van praten en je houding doet me vermoeden dat je uit het laatste komt.

En trouwens, toevallig heb ik In Film Nist op een film festival gezien, hier in Amsterdam. Dieptepunt van de week.

4,5
SnakeDoc schreef:
Een film betekent voor mij vermaak.


I don't speak dutch, but if the translation is right, if "a movie for you is entertainment", then go back to the circus. If you admit this so candidly and so naively, then there is nothing else to say: you watch a movie with the same spirit with which you watch a football game or with which you go to the amusement park.

A movie is an equal combination of visual art and of communication: fun, though not forbidden, is not required. You can recognize the greatness of a movie even if it requires commitment: among my 5.0 you can find what is simply recognizable as Art, like "Andrey Rublyov", "Sunrise", "Vale Abraao", "Napoleon" or "Ran" and, at the same time, "easier", enjoyable movies like "The Apartment", "The Big Lebowski", "Johnny Guitar" and "North by Northwest": as you can see, I can have fun too. But, again, it's not necessary.

Frank Darabont beste regisseur? Waarom? Omdat ik the Shaw Shank in mijn top 10 heb staan? Titanic één van de beste films die is gemaakt? Absoluut! Jeugd sentiment voor mij. Heb het verhaal rondom de Titanic altijd bijzonder fascinerend gevonden, maar (belangrijker) ik heb enorm genoten van de film. Hij heeft mij VERMAAKT


Numbers are undisputable. You gave some movies the higher votes then you must regard them as the best ones. It's maths, it's logic. Pure and simple.

Een woord waar jij schijnbaar niet echt bekend mee bent. Zoveel mensen, zoveel wensen. Je persoonlijke aanval op mijn stem gedrag doet me niks. Ik probeer vooral mezelf te blijven, en me niet te gedragen naar mensen als jou. Als je daar moeite mee hebt, dan wieber je maar lekker op naar een movie site in je eigen land. Italie ofzo, Rusland, weet ik het waar je vandaan komt. Je manier van praten en je houding doet me vermoeden dat je uit het laatste komt.


The automatic translator has messed this part up hopelessly.
Do you speak any English, so it could be easier to communicate?
English, you know? The THIRD most spoken language in the world?
(Dutch is spoken by a mere 25 million people, even less than my pathetic Italian language)

From what I gather, you don't like something about where I'm from:
I could be Russian, I could be Italian (actually, I'm legally both), but that doesn't concern you, so don't act like a racist/nationalist prick and cut it off.

Bottom line: you went to see a piece of art in the same way you usually go to watch Michael Bay flicks.
It would have been okay if you'd just admitted you didn't get it (I don't get Stan Brakhage's art, but I would never try to judge it since I don't have enough cultural background on this field to understand it), but, NO, you had to point out how BORING and UNENTERTAINING it was.

And if that's not missing the point, I don't know what it is.
It just makes me ashamed that you have the same right I have to express your opinion when yours is absolutely shallow and devoid of any criteria.
What did you have to say, except that you didn't have fun or that "it's just horrible"?
Please, next time, stay home and watch the football game on TV.
It would be better for you and for the people who may be so stupid to follow your advices.

avatar van SnakeDoc
1,0
Nou wordt ie helemaal lekker, ... ik moet hier de 3e taal spreken? Communiceren doe ik hier in het Nederlands als je het niet erg vind. 't is hier immers een Nederlandse site,.... dus wees blij dat ik de moeite neem om je Engels te lezen en vertalen, maar verwacht niet dat ik het spreek. Dat doe ik wel op IMDB, niet hier!

Ik weet overigens niet wat jij onder entertainment verstaat, maar ook een film die niet komisch (fun) of mooi is kan vermakelijk zijn. Ik bedoel dus te zeggen dat een film mij moet aangrijpen. Ik moet een voldaan gevoel hebben na het kijken. Als ik alleen iets 'moois' wil zien dan kijk ik wel naar een schilderij.

Op dit moment ben je bezig om mijn volledige stem gedrag onder de schop te nemen. Mag,... maar begrijp niet waar je naar toe wilt. Mijn interesses liggen schijnbaar heel ergens anders. Dat is duidelijk te zien als je naar onze laatste stemmen kijkt. Jij kijkt een heel ander soort films dan mij. Prima toch?

Had ik deze documentaire dan niet moeten zien? Eigenlijk niet nee. Dit soort materiaal is niet aan mij besteedt.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik de film inhoudelijk zeer mager vond. Want wat zien we nu precies 75 minuten lang? Een man die in zijn appartement een film nabootst. Leuk om 10 minuten naar te kijken, maar 75 minuten? Eén heel uur en 15 minuten extra? Het was echt verschrikkelijk. Ik had totaal iets anders verwacht. Ik had meneer Panahi willen horen vertellen hoe het is om zo afgesloten te zijn van de bewoonde wereld. Om niet te kunnen doen wat hij wil? Maar in plaats daarvan schetst hij amateuristisch een film scenario en zien we de buurjongen vuilnis ophalen. Nou ..... geweldig. Zonde van mijn tijd. Niet mijn ding, niet mijn documentaire. Sorry meneer Jafar, sorry zazdarovje.

Racistisch ben ik trouwens niet. Wel vind ik je inlevingsvermogen zeer beperkt. Je hebt commentaar op al mijn stemmen en daar snap ik niks van. Het kan zo zijn dat jij het er niet helemaal mee eens bent, maar je draagt mij bijna op dit te veranderen omdat het abnormaal is. Nee, het is anders, en dat is toch juist mooi? Ik geniet eerder van gebruikers die een heel andere kijk hebben op bepaalde films. Doorgaans heb ik daar dan leuke discussies mee, waarin sommigen me zelfs wijzen op dingen die ik zelf volledig over het hoofd heb gezien, waardoor ik eerder aan een herziening begin.

Ik moet zeggen dat dit jou nog niet echt is gelukt. Jij zit maar een beetje met modder te gooien.

In Nederland noemen we dit alles trouwens een 'mening', en het lijkt erop dat ik die van jou niet mag hebben.

Toch een beetje jammer .....

1,5
Nou heb ik deze film ook toevallig gezien. Ik heb vervolgens niet echt heel veel zin en tijd om de gehele discussie daaronder te lezen, maar het lijkt nogal een heftige. Zelf vond ik het ook een vrij saaie film vooral, hoe triest het verhaal erachter ook is, werd ik niet echt geraakt. Pas in de laatste scene waarin hij in totale radeloosheid in de camera kijkt zag ik iets van de hoofdpersoon. Verder vind ik zazdarovje's houding van hooghartige artyfarty filmkenner redelijk stuitend. Ik sluit me aan bij SnakeDoc, films worden anders beleefd, en dat deze film op een filmfestival draait en meer arthouse is, wil niet zeggen dat het direct goed is, maar ik heb het idee dat zazdarovje's argumentatie wel zo luidt; arthouse = 5, hollywood = 1, hoewel het waarschijnlijk vaak zo is, vind ik dit ietwat kortzichtig.


avatar van timmienoelie
5,0
Helemaal eens met zazdarovje.

Pure kunst.

avatar van Airbakke
4,5
Ik heb alvast zin in deze film na al de reacties van zazdarovje!
Wij delen namelijk dezelfde kijk op film denk ik.

Lijkt me dus een topfilm, ik kan niet wachten om hem te zien!
Maar eerst ga ik de andere films van Jafar Panahi eens bekijken, erg trouwens wat die man als filmregisseur allemaal heeft moeten doorstaan.

avatar van John Milton
4,0
Een kunstenaar wil creëren, zijn visie uitwerken op de voor hem meest geschikte manier. This is not a Film van Jafar Panahi laat zien wat er gebeurt als je een filmmaker verbied zich artistiek uit te drukken. Deze documentaire werd op een USB stick in een taart Iran uitgesmokkeld en is een van de 15 overgebleven kanshebbers voor een Oscarnominatie voor beste documentaire dit jaar.

UITGEBREIDE REVIEW

Een goede documentaire over een getekende kunstenaar, ook al is hij niet voor iedereen.

avatar van SnakeDoc
1,0
Prima review ! Niet met alles eens, maar leest lekker weg.

avatar van John Milton
4,0
Thanks Snakedoc, kort reviewtje voor mijn doen.... Ik had je gelezen hoor, deed het niet echt he voor jou deze film... Dat kan natuurlijk, ik denk voor deze film beduidend meer dan voor andere films geldt dat hij je wel moet liggen...

avatar van SnakeDoc
1,0
Absoluut. Nogmaals ... smaken verschillen natuurlijk. En dat moet wederzijds gerespecteerd worden denk ik

avatar van Dopke
2,5
nijboerronald schreef:
Verder vind ik zazdarovje's houding van hooghartige artyfarty filmkenner redelijk stuitend.


Inderdaad, en dan met name zijn persoonlijke aanval op iemands mening. Erg arrogant en onrespectvol; ik heb met vol ongeloof zijn reacties zitten lezen

Tot mijn verbazing heb ik bijna alle films van Panahi gezien, dus ik vond het in ieder geval interessant om de regisseur aan het woord te zien. Het tragische lot van Panahi geeft de film extra meerwaarde. Je voelt zijn drang om (artistiek) bezig te blijven. Het voelt wat geconstrueerd en zelfbewust aan, maar is daarin een prima reflectie van de persoon die hij is en wat hij wil uiten. De opzet deed me in dat opzicht een beetje denken aan de zelfreflectieve documentaire van Ki-duk Kim (Arirang), al sprak die film mij veel meer aan; artistiek interessanter en de bekentenissen/blootleggingen intenser. Panahi blijft een beetje aan de oppervlakte, hij geeft geen (kritisch) commentaar over zijn situatie en praat liever over zijn films dan over zichzelf.

avatar van Vinokourov
3,0
Na Dayereh van Jafar Panahi deze docu maar eens gezien om een antwoord te krijgen wat de gevolgen zijn als je maatschappijkritische films in Iran maakt. Het lijkt erop dat Panahi huisarrest heeft gekregenen dat ie erg beperkt wordt in zijn wil om nieuwe films met zijn eigen denkbeelden te maken. Panahi zit op de praatstoel en tegenover een andere regisseurcollega vertelt ie bijvoorbeeld breeduit over hoe zijn nieuwe film in elkaar moet steken en verandert zijn woonkamer en tapijt in een filmdecor. Ook wat andere zaken komen ter sprake, zoals niet heel spannende telefoongesprekken met zijn advocate en een tripje met de lift met iemand die vuilniszakken per etage verzamelt. Tsja , het is allemaal eigenlijk maar sneuïg.

Echt heel boeiend vond ik het dus niet, daarvoor is het toch een erg minieme film geworden. Echter is er toch nog iets dat de show steelt, namelijk de leguaan van Panahi! Wat een bazig dier was dat . Maar als dat het hoogtepunt moet zijn, dan is dat niet best voor een docu als deze.

avatar van Spetie
4,0
Erg fijne documentaire, die naarmate de tijd vordert, voor mij ook steeds beter werd.

Panahi is hier vanwege zijn visie nogal aan huis gekluisterd, omdat de Iraanse regering hem op filmgebied 20 jaar het zwijgen op wil leggen. Panahi is echter creatief en maakt hier een documentaire, waarin hij zelf centraal staat.

Ik vond het mooi hoe hij bepaalde zaken over zijn vroegere films uitlegde, waarbij de omgeving van groot belang is, om zelfs amateuracteurs te kunnen laten uitblinken. Het onderwerp is boeiend en technisch wordt het vooral richting het einde knap, waarbij Panahi moeiteloos een aantal knappe lange shots weet te produceren.

Boeiende cinema dus en ik ben het trouwens met de anderen eens, dat die leguaan van hem echt helemaal geweldig was.

4,0*

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.