Opstandelsen (2010)

Denemarken
Drama / Horror

geregisseerd door Casper Haugegaard
met Marie Frohmé Vanglund, Mads Althoff en Jonas Bjørn-Andersen

Simons drie zussen en broer zijn samen op zijn begrafenis, als de hel losbreekt en al de ondoden opstaan uit hun graf. Deze drijven hen naar de diepe, donkere catacomben, gelegen onder de kerk. Daar moeten ze nu de confrontatie aangaan met een gemeenschap van zombies, willen zij het huis van God nog levend verlaten...

avatar van AmazingPP
Wat een boutfilm. Niet te geloven. Echt amateurwerk. Gaat nergens over. Overslaan deze dus!
0,5 *

avatar van SaNDuTjE
Geen beste film die enkel door het overmatige gore een horror probeert te zijn, want spannend wordt het nergens. Samen met de matige acteurs, amateuristische camerawerk en belichting is dit geen geslaagde poging om in (slechts) 50 minuten iets noemenswaardigs neer te zetten.

avatar van joey1973
Stelde weinig voor afgezien van een paar goede stukjes gore

avatar van BlueJudaskiss
Alleraardigst horrorfilmpje die weliswaar wat opstartproblemen heeft, maar uiteindelijk redelijk spannend is met een goede dosis overtuigende gore. Niets wereldschokkends, maar amateurproducties kunnen heel wat slechter uitpakken dan dit. 3,0*

avatar van Drs. DAJA
Sympathiek project maar de afwezigheid van een sounddesigner en setgeluidsman maakt dit tot een filmische hel. Wanneer je met een Sony HVR-Z1 draait kun je er redelijk professioneel uit zien als je je maar bewust bent van de "andere" filmische middelen. Dat is hier dus niet het geval, al het direct opgenomen geluid klinkt ver weg daarbij bevat het een enorme kerkgalm en het foley geluid (o.a. de zombie-effecten) klinken als archief materiaal waardoor de film vanuit een geluidsoogpunt al helemaal verknalt is. Dan hebben we ook nog te maken met een cameraman die niet verder komt dan wat leuke rijdertjes (het licht is echt om scheurbuik van te krijgen) en we kunnen gerust zeggen dat van alle benutte filmische middelen al 85% verknalt is. Na drie minuten in de film blijkt ook al dat de heer Haugegaard geen echte acteursregisseur is en wat overblijft is eigenlijk niets wat het kijken waard is. Erg jammer want de kleinschaligheid van dit project brengt natuurlijk een bepaalde vrijheid met zich mee die voor horror interessant is en de gehele setting van een zombie-apocalypse in een kerk is ook goed gevonden. Het resultaat van Opstandelsen is echter in de verste verte niet de moeite waard.

avatar van jeroentjuhhhhh
Het mag z'n gebreken kennen, sympathie weet het wel te winnen. Beter dan het overgrote deel van de no-budget zombie wave die er nog altijd gaande is. Wat een kak wordt er gemaakt, geloof me.. dan is dit nog een verademing. Vooral het begin speelt genoeg klaar om even op te teren.

Sterke setting, goed sfeervol benaderd en verder vooral erg bloody. Heeft weinig om het lijf en echt naar iets origineels streven zit er niet in, maar de uitwerking kent genoeg fijne momenten. Wegen iig goed op tegen het eentonige sounddesign en het richtingloze gelul die deze uur lange zombie ''splatter'' film rijk is.

Op de dvd stond nog een tweede short van een half uur, maar die is niet meteen aan te raden. Zelfde stijltje, maar een pak minder leuk om uit te zitten. Pakt veelal slechter uit dan dit, dus voor degene die op zoek zijn naar wat no-budget zombie gedoe... streep het niet meteen weg.

avatar van namingway24
Deze zombiefilm is zo'n typisch geval van hap slik weg (pun intended). Het is niets bijzonders, maar door de korte speelduur is het ook nergens om je kwaad over te maken.

Het verhaal heeft bitter weinig op het lijf en enige karakterontwikkeling valt er zeker niet te bespeuren in 50 minuten (45 zonder begin-en eindtitels). De zombies komen al snel opdagen, en daarvoor was het al genieten van die debiele uitspraken van de priester. Staat dit echt zo in de Bijbel? Daarna is het nog even een paar minuutjes wachten op de echte aktie, die door de te rommelige cameravoering niet al te best uit de verf kwam. Ik weet niet of dit was om de zombie make-up en de gore te verbergen, maar daarvoor hoefde de makers zich nu niet echt te schamen.

Die gore is namelijk best wel in orde, hoewel die monsters nu niet echt leken of ze echt lang in de grond habben gelegen. De moorden zijn trouwens wel vrij bruut, wat extra naar voren kwam door de gore geluiden van knagende zombies en krakende botten. Bloed in overvloed, en dus helemaal niet zo slecht.

Grootste manco waren de personages. Ze waren gewoonweg niet boeiend, en wat er aanwezig was qua karakterontwikkeling en onderlinge relaties was verwaarloosbaar. En hoewel de zombieaktie vrijwel het laatste halfuur constant aanhoudt waren zelfs de 50 minuten die de film duurde bijna te veel. Wel een leuke kill vlak voor de climax (die je zodra het desbetreffende personage in beeld kwam al wel aan zag komen) en een lekker abrupt einde, wat wel goed was, want plot en verhaal waren na een paar minuten al op.

Leuk probeerseltje van Scandinavische makelij dus, maar ook zo weer vergeten. Gewoon een leuk tussendoortje.

avatar van mixmaster
meer een soort probeerseltje dan een echte film.
gewoon veel bloed en gore met een aantal zombies en slachtoffers.

de bonusfilm is ook een half uurtje amateurwerk.

op de dvd stond ook nog een zombie trailershow met daarin een aantal klassiekers uit het zombiegenre.

avatar van davincstyle
Kom schat laten we even een horrorfilm gaan zoeken in de mediamarkt.
Kijk schat een prachtig voorkantje, leuke omschrijving, leuke achterkant met een mooi opgemaakte zombie, helaas duurt de film 50 minuten maar dat zal wel een reden hebben.
Misschien is die 50 minuten omdat het zo'n spannend en begrijpelijk verhaal is dat ze dat allemaal in een kort jasje hebben gestopt om het allemaal nog geheimzinniger te maken.

Helaas was dit mijn positieve stukje over de film.

Vriendin en ik hebben de film een kwartiertje bekeken, daarna meteen gestopt met kijken. Bluray speler uitgedaan en gezegd tegen elkaar, zo deze film moet weer nodig in de winkel terug staan. Nou eigenlijk dat ook niet zelfs! Na de making of te hebben gezien (zonder NL ondertiteling) hebben we ook maar 8 minuten geluisterd naar een ouwe vent die ook nog eens in het deens gaat praten.

Jongens, wat voor camera is hier gebruikt? Het zag er amateuristisch uit maar dat maakte de film toch wel apart en boeiend. Maar toch gaat het na een tijd irriteren als je toch het normale beeld ben gewend. Zelfs de ouwe zombie film zoals Night of the Living Dead in zwart/wit was nog 10 malen interessanter. Nee als zombie fan ben je bijna genoodzaakt om zoveel mogelijk zombie films in bezit te hebben maar deze film had nooit moeten uitkomen!

avatar van Nitrouz
The Resurrection is een filmpje dat zoals eerder gezegd sympathie weet op te wekken. Want een leuk project is het zeker. Een korte film over zombies die de kerk overnemen.

Wat gaat er mis en wat gaat er goed?
Hetgeen wat The Resurrection tot een hel maakt voor de kijker is het gebrek aan kleur helaas. Het lijkt wel zwart wit, het donkerrode bloed dat vloeit in deze film is het enige wat er kleur aan geeft. De gehele film speelt zich af in de kerk, en die zit zoals men wel weet niet vol met kleurtjes. Zeker in het gangenstelsel dat eronder zit niet. Maar helaas.
Voor acteerprestaties hoef je het niet te doen, de film zou geheel zwart zijn als het lichtje van de gebruikte camera niet gebruikt was, té onprofessioneel dit.

Maar er gaat toch ook wel wat goed toch? Jazeker.
De gore voornamelijk, want dit zag er allemaal verschrikkelijk goed uit. De zombies zelf natuurlijk ook. Bij vlagen bevat de film zelfs een heerlijk sfeertje.
Door de korte speelduur hoef je je als kijker geen enkel moment écht te ergeren. Er zitten tenenkrommend slechte dingen tussen, maar het gaat allemaal zo voorbij voordat je er erg in hebt. Die 50 minuten is dan eigenlijk ook de kracht van The Resurrection.

Kleine 2 sterren.

avatar van rsca3x
Man man.. Ik heb de film net gekocht en al geen zin meer om te zien!

De achterkant stond nochtans vol winnende prijzen en referenties...*zucht*

avatar van RuudC
Ik had er ook beter aan gedaan om eerst de reacties te lezen hier. Het grappige van al die (publieks)prijzen is wel dat het waarschijnlijk heel veel zegt over de festivals waar deze film vertoond is. De andere films moeten dan echt abominabel geweest zijn.

Desondanks vind ik het lastig om deze film een goed cijfer te geven. Enerzijds vind ik het helemaal niets en vond ik zelfs deze 45 minuten een lange zit. Anderzijds ben ik het wel met Jeroentjuhhhhh eens, en kan ik wel waardering opbrengen voor het initiatief (en de gedachte dat dit Haugegaards eerste film is).

Aan het verhaal hoeft geen moeite verspild te worden. De doden staan op, en de rest van het stuk is het rennen geblazen. Vanwege het simpele camerawerk komt Resurrection over als een hobbyproject. De beelden zijn niet bewerkt en de kleuren doen daarbij heel ‘kaal’ en sfeerloos aan. De acteurs imponeren niet en de beloofde gore blijkt slechts een overdadige hoeveelheid bloed te zijn. Het meeste van alles mis ik eigenlijk gewoon een greintje fantasie van de makers.

avatar van Naomi Watts
Helaas een amateur produktie met potentie maar vooral niet waargemaakt potentie. Haugegaard heeft veel troeven in handen maar speelt zijn kaarten niet goed uit. De setting is zeer aangenaam, qua gore is het allemaal enorm overtuigend maar toch is de uitwerking zwaar ondermaats. Genoeg veel slechter amateurwerk maar dat mag geen excuus te zijn om dit goed te praten.

Het is inderdaad een sumpathiek project en geloof direct dat Haugegaard veel liefde heeft voor het genre maar het eindresultaat is niet al te best. Vooral niet met de resources om handen. Weinig memorabels ook in die dikke drie kwartier. Fijne poging, meer niet.

avatar van perceived
Voor een korte en low budget film is dit best aardig. Gore ziet er verrassend goed uit en dat is eigenlijk ook het beste dat dit filmpje te bieden heeft. 5/10*

avatar van Boeikens
Gore zombie thrash.

Het al erg korte filmpje heeft ook nog eens een langzame en nietszeggende opbouw maar hoe meer we naar het einde gaan hoe goorder het wordt.
Inhoudelijk heeft het verhaal weing te bieden en het einde was voor mij een groot vraagteken. Maar de veelal in close-up gefilmde gore momenten, i like it , maakten voor mij het geheel toch waard om te zien.

Het bonusfilmpje heeft ook wel een mooi gore moment maar heeft verder niets te bieden.

avatar van John Lee Hooker
Met alleen een kerk en wat emmers nepbloed red je het niet. Het lijkt wel een uitprobeersel van wat HBO'ers die [Rec] probeerde na te maken: de vrouw die op de camera af komt rennen en genadeloos wordt neergehaald, het minimaliseren van het licht en het kader, de armen van een zombie die door de deur steken om een persoon vast te grijpen... het zijn allemaal aspecten die de Spanjaarden ons allang hadden getoond. Daarnaast wordt het in vijftig minuten lastig om een band te krijgen met de hoofdpersonages en het kon me dan ook helemaal niets schelen wat er allemaal gebeurde. Dat lijkt ook niet de opzet, het is een simpele zombie-toestand die het vooral moet hebben van canibalistische maaltijden, maar een beetje aandacht in het scenario vind ik toch wel prettig. Low-budget of niet, ze hadden er beter gewoon niet aan kunnen beginnen.

Inderdaad geen beste film, op z'n zachts gezegt. Het camerawerk was echt heel erg storend met o.a vele nietszeggende shots en heftig heen en weer bewegend to misselijkmaakend aan toe. Een echte ruk film

avatar van Corcicus
Trash in de negatieve zin van het woord.

avatar van Shinobi
Deense zombiefilm.

Volgens mij ben ik één van de weinigen die dit project wel kan waarderen, ik heb het in ieder geval veel slechter gezien. Dus deze poging van Casper Haugegaard is te prijzen.

Qua verhaal heeft het uiteraard weinig om het lijf, met een priester die maar wat dingen loopt te raaskallen. Hierbij worden de onderlinge relaties nooit echt duidelijk, hoewel er lichte aanwijzingen worden gegeven. Om het over enige karakterontwikkeling maar niet te hebben.

Maar dat mag de pret niet drukken, omdat de zombies al gauw hun intrede mogen maken. Dit gaat gepaard met lekker veel - overtuigende - gore, ondersteund door een degelijke setting en een aardig duister sfeertje. Ondanks dat het aan de technische kant enkele tekortkomingen kent, komt het als geheel prima over.

Al met al best een vermakelijke zombiefilm. Ik denk dat de liefhebber het wel zal kunnen waarderen; laat je niet afschrikken door de lage score. Bovendien kijkt het door de korte speelduur goed weg.

2,5 Sterren.