Rammbock (2010)

Alternatieve titels: Berlin Undead | Siege of the Dead | Rammbock: Berlin Undead

Duitsland
Horror

geregisseerd door Marvin Kren
met Michael Fuith, Theo Trebs en Anna Graczyk

Michael arriveert in Berlijn om bij zijn ex-vriendin Gabi op bezoek te gaan. Precies op dit moment verspreidt zich een vreselijk virus vliegensvlug door de hele stad, waardoor alle geïnfecteerden veranderen in gewelddadige maniakken. Tot Michaels grote schrik is Gabi niet thuis. Hij ontmoet Harper, die in het appartementencomplex aan het werk is. Samen proberen ze zich te beschermen tegen de zombies, die langzaamaan allemaal naar het gebouw komen. Zullen ze het overleven en Gabi vinden?

dominion
Hele saaie film.
De film op zichzelf was niet zo slecht alleen was het gewoon saai.
Hij was zelfs zo saai dat ik sommige stukjes had doorgespoeld.
Het werd nergens echt spannend.
Bloederige zombie geweld zat er ook niet in.
Maar de zombies zagen er wel goed uit.
En gelukkig deed hij maar een uur want anders was hij te langdradig.

avatar van james_cameron
Best oké, deze korte duitse zombiefilm. Degelijk gemaakt, ondanks het lage budget, en redelijk goed gespeeld. Niet veel bloederige taferelen, maar dit wordt gecompenseerd door flink wat spanning en een fijne naargeestige sfeer. Hier en daar ook wat elementen die ik niet eerder binnen het genre heb gezien. De film wordt steeds beter naarmate hij vordert; vooral het einde is treffend.

avatar van Boeikens
Viel best mee.

Zeker geen super gore zombie maar voor een low budget zeker geslaagd.
Beperkte maar goede setting, weinig maar toch aanwezige gore en een simpel zombie verhaaltje met romance touch. Prachtig einde.
Ik spreek vloeiend Duits maar voor het Bayrische accent moet men toch wat moeite doen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Duitse zombies.

Ondanks dat het Duitse Rammbock niets toevoegt aan het zombiegenre, werkt de formule wel. Het claustrofobische en kille sfeertje wordt goed benadrukt door de kleine sobere flat, waar het slachtvee zich bevindt. Geen gore, maar wel een dosis spanning die het geheel naar een voldoende tilt.

Goed.

dominion
Vond hem juist meer slaapverwekkend dan spannnend ondanks de korte speelduur.
En die poster ziet er niet uit.

Het is een uitstekende, kleine, Duitse productie. Kwaliteit hoeft niet altijd duur te zijn!

Met weinig geld gemaakte horror/thriller die een groot succes werd bij onze oosterburen.
Dat het zoals veel mensen zeggen zombies zijn daar ben ik het niet mee eens , zombies zijn levende doden en deze mensen zijn geïnfecteerden die na het dood gaan niet meer opstaan.

avatar van Bottleneck
Leuke meevaller. Het leent de locatie en agressievelingen van REC, een beetje humor van Shaun of the Dead en het thema van 28 Days Later en je hebt een charmant filmpje over een of andere onhandige kluns die z'n vriendin zoekt en op de hielen wordt gezeten door zombie-achtigen.

Hier en daar wel gelachen om die gasten - de keukenhandschoenen aan, gezeur over waar ze moeten pissen etc. - goed gedoseerde lichte humor door de film. Soms is het benauwend maar over de hele rit gezien net niet voldoende, daarvoor waren de zombies niet indrukwekkend genoeg. Dit was ook ideaal geweest voor goedkope gore maar daar valt helaas niets van te zien, leider.

De setting is wel prima met het aftandse Oost-Duitse gebouw en de binnenplaats, aansprekende personages en een paar verhaallijntjes over liefde en afstoting enzo. Mooie eindmuziek ook van Mozart die normaalgesproken snel pretentieus overkomt maar in zo'n halfserieus aandoend filmpje werkt het goed.

avatar van vranque
Goed man. Ik was onder de indruk. Alles klopt wat bottleneck hierboven geschreven heeft en wat mij heeft besloten om een halfje meer te geven is de vrijzinnigheid in deze film.

avatar van AmazingPP
Heel aardige, korte, goedgemaakte zombie-film. Ik had er niet veel van verwacht, maar het viel me geenzins tegen. Er zit een bepaalde spanning in deze film en dat houdt je aan de buis gekluisterd. Jammer dat sommige verhaallijnen zo slecht zijn uitgewerkt, want anders had dit werkelijk een toppertje kunnen zijn. Je moet natuurlijk niet teveel zoeken naar logica, maar dat is in heel veel horrorfilms. Helemaal niet onaardig, aanrader voor zombie-liefhebbers. Ben je dit niet, dan vermijden: 3,5 *

avatar van Insignificance
Beslist geen lelijk eendje in z'n soort. Het mag dan goedkoop, kort en afgekeken zijn, de ingrediënten die het heeft, maken het de moeite waard. Grauw gekleurd, een score die z'n plek kent en alhoewel het weinig ruimte biedt voor gore e.d., zit er wel weer voldoende venijn in om op stoom te komen. Bovendien heeft het scenario enkele zaken in petto die verrassend aardig uitpakken. Zo is het binnenplaatsje een ideale locatie om zowel de geïnfecteerden, de buren als wat sfeer te vangen.

Zoals de grote, gevaarlijke Manni.. Met de hoofdrol, type gedumpte sukkelaar, en een droog komische noot hier en daar, valt er zelfs wat te grinniken. De manier waarop de eigenschappen van het virus worden uitgespeeld, is ook nog eens zonder meer effectief. Wat dat betreft een plus dat ze de verleiding hebben weerstaan om, mocht dat überhaupt mogelijk zijn, de speelduur op te rekken. Dit uurtje heeft nauwelijks vet om het lijf. Levert een strak en leuk virusfilmpje op. Inclusief romantiek.

avatar van Noodless
Verrassend goed !

Je zou zeggen dat de film niet al te veel zal zijn door zijn budget en de duur, maar de regisseur weet hier een toffe zombie-film van te maken. Als kijker word je onmiddellijk met de geïnfecteerden geconfronteerd en word je gelukkig niet getrakteerd op suffe dialogen of een lange saaie introductie van de hoofdpersonages.
Lekker onmiddellijk bloederige taferelen en spannende actiemomenten.
De zombies zagen er best degelijk uit en de film straalt toch een bepaalde enge sfeer uit door de rauwe, donkere beelden. Ook is er plaats voor wat humor.
De personages zijn opvallend goed gekozen : gewone mensen, geen typische uiterlijkheden zoals bv. de sterke held of de knappe vriend/vriendin of degelijke.
Dit kun je als kijker wel eens toejuichen.
Het idee met de fotocamera vond ik knap gevonden.
Kortom een prima B-film die gedaan is voordat je het weet. 7,5/10

avatar van 606
Nou kijk dit zijn nog eens Low Budget film, daar kunnen er veel nog van leren.
Perfect en je merkt echt niet dat deze film met weinig geld gemaakt is.
Bravo voor de regisseur en de cast.

3,5 ster

avatar van TinkerTex
Doet bij vlagen denken aan Demoni 2. De make-up is goed gedaan en qua spanning zit het wel goed. Leuk tussendoortje.

avatar van weerwolf79
Een van de slechtere zombie film, er gebeurt niks de zombies zijn niet eng er is geen spanning, gelukkig duurt de film een uurtje.

avatar van ZombieproofNL
Samenvatting:

Een uur durende flim over een man die na een ruzie zijn vriendin komt verassen in Berlijn. Daar aangekomen vind hij alleen twee klusjesmannen en dan breekt de zombie pleuris uit.

Review:

"Berlin Undead" is een vermakelijke en goed gemaakte duitse zombie film. Zelfs als je alleen high budget geweld als de "Dawn of the Dead" remake gewend bent zal deze flim je niet tegenvallen. Hoewel de hoofdpersonen zeker niet altijd de slimste beslissingen maken zijn hun handelingen wel te begrijpen. Hun acties en reakties zijn in elk geval niet zo dom en puur voor de spanning in het verhaal geschreven, zoals in de gemiddelde slasher movie waar het slachtoffer altijd zelf op zijn duidelijk onvermijdelijke einde afloopt.

De film speelt zich af gedurende ongeveer twee dagen waarin de hoofdpersonen proberen te overleven. Maar omdat ze helemaal niets aan voorraden hebben wordt dat niet alleen zwaar, maar blijkt er ook niets anders op te zitten dan om zo snel mogelijk te onsnappen. De characters zijn dus slecht voorbereid en hierdoor kunnen we deze flim dus helaas niet zombieproof noemen.

Tussen de hordes van slecht gemaakte amerikaanse low budget flims steekt deze flim er bovenuit. Er zijn redelijk wat Europeese zombie flims inmiddels en dit is de eerste die ik zie uit Duitsland. Wat mij betreft een waardevolle aanvulling voor het genre!

had veel positieve dingen over de film gelezen en ben hem daarom ook gaan kijken, maar ik vond hem helaas erg tegenvallen. Heb hem nog wel afgekeken omdat je toch wilt weten hoe het afloopt, en ben blij dat hij niet langer dan een uur duurde totaal.
De film word nergens echt spannend of eng, en t verhaal is zo standaard als wat (en dat vind ik geeneens zo erg maar als het dan nog niet eens goed ''nageaapt'' is dan tja!)
Mensen worden plots zombies, paar overleven, paar willen overleven en ontsnappen
thats it, totaal geen gore of spanning

avatar van dutchtuga
Knappe film die met een laag budget veel bereikt. Erg fijn ook een keer, zo'n korte speelduur. Zouden meer films mogen doen.

Langer stuk in mijn verslag van het BUTFF.

avatar van huiguh
Alles in deze low budget film hebben we al meerdere keren gezien...
In het begin zat ik me dood te ergeren aan de hoofdrolspeler (Micheal) Telkens met zn gezeur over Gabi dit, Gabi dat...
Maar hoe langer de film duurt, des te meer de film me ging boeien. Toch een kleine voldoende. 6/10

avatar van aSMoDeuS
Ik zou het niet eens over mijn hart kunnen krijgen om deze film lager dan 3* te geven. Zeer aardige low-budget productie.

avatar van BlueJudaskiss
Ik vond het onmogelijk om geen sympathie voor deze film op te brengen. Allemaal niets nieuws onder de zon en soms had de film wat meer tempo kunnen gebruiken, maar het kijkt lekker weg, het heeft een mooie sfeer en een lekker einde. In tegenstelling tot sommige anderen hier vond ik de muziek van Mozart wél behoorlijk kitscherig.

avatar van sinterklaas
Na 7 jaar toch een NL-release?

avatar van Phantasm
Dit wordt een horror genoemd, nou, niet in mijn beleving, er gebeurt dan bijna ook niets in de hele film en spannend werd het nooit, gelukkig duurde deze maar een uur.

avatar van milan90
Dodelijke saaie zombie film kan er niet meer van maken.

avatar van filmofiel
Net de dvd van iemand gekregen om te bekijken, op de omslag staat: Romero would be proud. Nou, ik denk niet op deze meuk. Had er na 3 minuten al genoeg van.

avatar van joolstein
Korte Duitse variant op het zombiegenre. Waarin een handjevol buren moet zien te overleven in een Oost-Berlijns binnenplaats-woonblok. Er wordt knap gebruik gemaakt van deze locatie en ook het acteerwerk van de diverse betrokkenen is netjes. Leuk was ook dat het om alledaagse personen ging die al het onheil het hoofd moeten bieden. Geen typische heldendom met allerlei wapentuig. Echter komt de film ook niet veel verder dan de standaard jager- en prooi-scènes. Nergens was er veel van gore te vinden, wel nieuw was de mogelijkheid om een beet te overleven met kalm gedrag. De afloop was licht teleurstellend; te dramatisch en zombieliefde brrr. Gelukkig werden, mede door de tijdsduur, de clichés niet iet al te saai en bleef er een sympathieke Duitse zombiefilm over.