Miss Bala (2011)

Mexico
Misdaad / Drama

geregisseerd door Gerardo Naranjo
met Stephanie Sigman, Noé Hernández en Lakshmi Picazo

Laura is een jonge meid die samen met haar vriendin Suzu wil deelnemen aan de missverkiezing Miss Baja California. Ze dringen de VIP-zone van een club binnen in de hoop in te contact te komen met een aantal machtige mannen die hen kunnen helpen om de wedstrijd te winnen. De club wordt echter onder vuur genomen door gewapende bendeleden. Laura overleeft de aanslag maar blijft in het ongewisse over het lot van haar vriendin. In een poging te achterhalen wat er gebeurd is valt Laura in handen van het drugkartel dat de aanslag heeft gepleegd en raakt samen met de charismatische maar kwaadaardige leider van het kartel steeds dieper verwikkeld in een spiraal van geweld.

avatar van david bohm
Realistisch aandoende film uit Mexico die de 23-jarige Laura volgt die door een samenloop van omstandigheden wordt meegesleept in de gewelddadige wereld van een drugsbende onder leiding van Lino die een zwak voor haar lijkt te hebben.
De verwevenheid van de onder- en bovenwereld in Mexico wordt goed weergegeven, onder andere door het gebeuren met de Miss verkiezing. Het resultaat is een meeslepende, deprimerende film over het alledaags bestaan in Mexico.

ipman-99
"An Explosive Mexican Thriller." ... " !!!

Fantastische Mexicaanse parel !!! Realistisch rauwe film uit Mexico die de 23-jarige Laura volgt die door
leiding van Lino die een zwak voor haar lijkt te hebben. Het verhaal fascineerde me en liet me niet los tot de laatste seconde.
De film wisselt rauwe misdaad beelden af met dramatische momenten en
laat goed zien wat de neveneffecten kunnen zijn van deze samenloop van omstandigheden. Stephanie Sigman zet een heerlijke rol neer met het personage van Laura
alias Miss Bala !

Keiharde film van schrijver/regisseur Gerardo Naranjo, waarin een jonge vrouw door een typisch voorbeeld van op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn wordt gemangeld in de Mexicaanse drugsoorlog. Het verhaal zit niet overal logisch in elkaar, maar dat deert niet echt. Sterke hoofdrol van de mij verder onbekende Stephanie Sigman.

avatar van opa-ben
een keiharde film over het drugsgeweld in Mexico die zo maar waar zou kunnen zijn, inclusief een door de lokale maffia genepte miss verkiezing, een aanrader.

avatar van wibro
Deze film, waar ik pas vorige week voor het eerst van gehoord heb, stelde mij geenszins teleur en ik denk dat hij best een realistisch beeld geeft van het huidige Mexico van de drugscartels en corrupte poilitici en wat daar allemaal mee samenhangt. Overvallen op clubs waar iedereen wordt neergemaaid, onderlinge gevechten tussen drugsbendes, een gringo wiens lijk aan een brug werd opgehangen. Hoe vaak hebben we dit niet uit de nieuwsmedia kunnen vernemen? De spanning was ook vaak om te snijden. Komt Laura, uitstekend neergezet door Stephanie Sigman overigens, hier wel levend doorheen?
Dat deze ¨war on drugs¨ zo lang duurt en zo veel slachtoffers heeft geëist heeft natuurlijk te maken met het door en door corrupte politiecorps en het leger. Alles is er te koop, zelfs een missverkiezing. Zo vertelde een Mexicaanse mij dat dit soort criminaliteit alles te maken heeft met het zeer grote verschil tussen arm en rijk in Mexico. Lijkt mij ook niet meer dan logisch.
Uitstekende film dus dit Miss Bala die - dat moet er wel bij gezegd worden - op visueel vlak mij wel enigszins teleurstelde. Geldt niet voor Laura uiteraard.

avatar van Airbakke
Zeer Escalante achtig, deze eerste big budget film van Naranjo, die daarvoor ook al zeer interessante kleinere producties afleverde.

Ik ben alleszins fan en zette hem daarom in mijn persoonlijke top van recente Mexicaanse films:
Best Mexican films 2010-2014 - The Filmtransition

avatar van Verhoeven
Airbakke schreef:
Escalante is qua onderwerp en beeldtaal schatplichtig aan het werk van Reygadas. Als je Miss Bala al ergens mee wilt vergelijken dan met de Amerikaanse blockbusters.

avatar van Airbakke
Ik vond het juist mooi hoe de film zeer onvoorspelbaar was en daardoor zich kon onderscheiden van typische blockbusters. Maar inderdaad, Escalante is niet voor niets Reygadas' assistent regisseur geweest en Reygadas co-producent van Escalante's werk.
Als ik Naranjo en Escalante vergelijk, gaat het gewoon over het geweld dat in je gezicht wordt gedrukt zonder enige rond-de-potdraaiing.

avatar van witboek
Een aangename film. Een verrassing van de eerste klasse Mexicano.

avatar van tattoobob
Aardige thriller......Keihard???? Nee dat niet.
De film blijft wel boeien maar is aan de andere kant ook wel een beetje vlak.
Er gebeurt niet zoveel in mijn ogen.....ook zitten er wat rare dingen in de film die niet kloppen.

Acteerwerk van de hoofdrolspeelster is super dat wel...ook de gangsterbaas vind ik goed overkomen.

Een sterke film?redelijk.....spannend??Nee niet echt.

avatar van leatherhead
Weinig verheffend filmpje dit. Nochtans bleef ik wel enigszins geboeid kijken, al was het maar omdat ik in de veronderstelling bleef dat de film toe werkte naar een apotheose, of iets in die trant. Maar het wachten wierp zijn vruchten niet af. De film kabbelt op een slakkengangetje voort richting eindstreep, en achteraf kreeg ik niet écht het gevoel naar iets indrukwekkends te hebben zitten gluren.

Op z'n best is de film een aardige klinische registratie van de navrante omstandigheden binnen de Mexicaanse samenleving, maar emotioneel deed het me gewoon bar weinig. Filmisch ontstijgt het de middelmaat eigenlijk ook niet; op geen enkel vlak springt het er echt uit. Rest enkel sterk acteerwerk - één van de weinige elementen die Miss Bala op de been houdt, en ervoor zorgt dat het niet in een compleet snore-fest ontaard. Kleine 2,5*, had meer verwacht.

Na gisteren de uitstekende film "Sicario (2015)" gezien te hebben welke gaat over de drugsoorlog in Mexico vanuit Amerikaans oogpunt, heb ik vandaag op advies van Kicksalot deze film bekeken welke zich ook in Mexico (eigenlijk volledig op een enkele scene na van een paar minuten die zich afspeelt in Amerika) afspeelt en welke ook draait om de drugsoorlog daar. In deze film draait het echter om de jonge meid Laura Guerrero, die onbewust en onbedoeld betrokken raakt bij de drugsoorlog en daarin gedwongen gebruikt en misbruikt wordt.

Hoewel de films qua verhaal totaal verschillen wist deze film me ook te boeien en het was best heftig om te zien hoe het drugskartel en met name de smerige leider Lino Valdez (goed gespeeld door Noé Hernández) ervan, de onschuldige Laura Guerrero (goed gespeeld door Stephanie Sigman) misbruikt voor zijn doeleinden. Zo komt ze regelmatig in hachelijke situaties terecht waarbij de kogels haar om de oren vliegen, wordt ze verkracht door Lino Valdez en wordt ze naarmate het einde nadert zelfs in elkaar geslagen en geschopt door de politie die denken dat zij hoort bij het drugskartel. En op het einde, als ze wordt afgevoerd door de politie, wordt ze zelfs openbaar schuldig bevonden van criminele activiteiten, terwijl ze gewoon niets heeft misdaan en alleen maar gebruikt en misbruikt is geworden. Daarna lijkt het erop dat ze in de gevangenis zal belanden, maar op de weg daarnaartoe wordt ze opeens uit de auto gezet en is ze vrij Eerlijk gezegd snapt ik dat niet helemaal, maar het was natuurlijk wel mooi voor Laura Guerrero zodat haar nog meer ellende werd bespaart. Maar haar leven was sowieso al helemaal geruïneerd en waarschijnlijk zou ze ook snel gedood worden als een soort van afrekening.

Deze hele film is gefilmd vanuit het oogpunt van Laura Guerrero en het hele verhaal draait ook enkel en alleen om haar. Ondanks dat het verhaal me best wist te boeien en bepaalde scenes ook best heftig waren, is de film wel geregeld langdradig en saai. Ook wordt er niet veel in gesproken en tegen Laura Guerrero worden eigenlijk alleen maar dingen gezegd die ze moet doen en ze doet dat ook allemaal zonder weerwoord. Ze is dan natuurlijk ook zeer verward en in shock wat haar allemaal is overkomen en ze loopt er ook zeer getraumatiseerd bij. Dat ze op een gegeven moment ook de missverkiezing "Miss Baja California" wint (natuurlijk doorgestoken kaart en geregeld door Lino Valdez), waar ze graag aan had willen meedoen en ook had willen winnen, deed haar op dat moment niets en ze was ook niet blij en ze stond er zeer aangeslagen bij (begrijpelijk natuurlijk i.v.m. wat haar is overkomen). Visueel is het hele verhaal wel aardig in beeld gebracht en natuurlijk mocht Stephanie Sigman er ook best wezen.

Al met al best een aardige Misdaad / Drama film (waarschijnlijk ook best reëel) die me ook wist te boeien, maar aan de andere kant was hij ook best langdradig en saai en hadden er wat mij betreft meer heftige dingen mogen gebeuren, terwijl wat er met Laura Guerrero gebeurde natuurlijk al triest genoeg was.

avatar van blurp194
Via dezelfde route als Theunissen bij deze film terecht gekomen. Wel een volstrekt ander soort film, en een heel andere benadering van het onderwerp - waar Sicario mikt op het morele vraagstuk of je de wet een beetje buigen mag in de strijd tegen de onderwereld, is Miss Bala geheel vanuit het slachtoffer geredeneerd. Vergelijkend is deze film daarmee veel minder op spektakel gericht, en hangt veel meer op sterk en geloofwaardig acteren.

Dat zit wel goed bij Stephanie Sigman. Niet een heel gebruikelijk soort rol, en weinig dialoog misschien voor een hoofdrol in een film van bijna twee uur - maar is wel volstrekt geloofwaardig. Het is meer haar verhaal dat af en toe wat aan de moeizame kant is en van net een tikkie teveel toeval en/of ongeloofelijk veel pech aan elkaar hangt. Maar je kan er overheen kijken, en de film maakt ook weer een heleboel goed door een sterk einde.

Na een hele reeks films over dit onderwerp gezien te hebben - Sicario, deze, El Sicario Room 164, en The Counselor, geloof ik dat ik die laatste toch het sterkste vind. Maar deze is ook niet mis, en de combinatie van die twee is op zich ook wel leuk - de een benadert de bovenkant van de kartels, de andere de onderkant. En de ene neemt een nogal grafische en verzadigde benadering van de cinematografie, de andere weer een eenvoudige en fletse. Alsof ze dat zo bedoeld hebben.

avatar van yeyo
Laura + Lino, Belle en het Beest van de Mexicaanse drugkartels.

Sfeervolle Mexicaanse film die laat uitschijnen dat het maatschappelijk leven aldaar toch voor een stuk beheerst wordt door concurerende, misdadige drugsbendes, bewapend als de beste.
Een rauwe film met in de hoofdrol Stephanie Sigman als het meisje dat per toeval in het crimineel circuit terecht komt en - zoals de slotscène verduidelijkt - daardoor zwaar getekend blijft en mogelijks nog moeilijk van onderuit geraakt.
Spannend en meelijwekkend, dit triest avontuur van Laura. Opmerkelijk toch weer hoe media zonder dieper onderzoek onmiddellijk een slecht beeld ophangen van een toch onschuldig persoon.

avatar van Mr Thee
Er is een REMAKE Miss Bala (2019) te verwachten....in feb 2019 te zien in Nederland.

avatar van Brabants
Miss Bala zou qua verhaal voeding kunnen zijn voor een stevige misdaadfilm. Helaas speelt de film te veel in, in de protagonist Laura. Haar karakter is wat saai en oppervlakkig. Kreeg zo weinig binding met haar leed en het verhaal wat men krijgt te zien. De actie was me ook wat te karig. Hierdoor vond ik het allemaal wat flauw. Had meer in kunnen zitten.

wibro schreef:
realistisch beeld geeft van het huidige Mexico... ...Hoe vaak hebben we dit niet uit de nieuwsmedia kunnen vernemen?

Gezien het overwegend linkse karakter van de media, de onwaarheden in de media plús al het nepnieuws... begrijp ik er echt niets van hoe iemand hierdoor een realistisch beeld kan vormen.

Maar goed.. aangrijpende film da wel, maar er had veel meer uitgehaald kunnen worden.