Miss Bala (2011)

Mexico
Misdaad / Drama

geregisseerd door Gerardo Naranjo
met Stephanie Sigman, Noé Hernández en Lakshmi Picazo

Laura is een jonge meid die samen met haar vriendin Suzu wil deelnemen aan de missverkiezing Miss Baja California. Ze dringen de VIP-zone van een club binnen in de hoop in te contact te komen met een aantal machtige mannen die hen kunnen helpen om de wedstrijd te winnen. De club wordt echter onder vuur genomen door gewapende bendeleden. Laura overleeft de aanslag maar blijft in het ongewisse over het lot van haar vriendin. In een poging te achterhalen wat er gebeurd is valt Laura in handen van het drugkartel dat de aanslag heeft gepleegd en raakt samen met de charismatische maar kwaadaardige leider van het kartel steeds dieper verwikkeld in een spiraal van geweld.

avatar van Koekebakker
Hoewel wat recht-toe-recht-aan scenario het zowat een genrefilm maakt, is het wel erg sterk gedaan.

avatar van ble582
Met uitzondering van de bijtende satire El Infierno zijn de Mexicaanse "narco movies" niet om over naar huis te schrijven. Maar Miss Bala is duidelijk van een beter kaliber. De grootste kracht schuilt in het vertelperspectief. De camera wijkt niet van de zijde van Laura zodat de diverse gebeurtenissen voor de kijker net zozeer uit de lucht komen vallen als voor de hoofdpersoon. De regisseur doet (gelukkig!) geen poging om alles uit te leggen.

avatar van xgogax
Wow , Gerardo Naranjo goes Michael Mann ??? De verwijzing naar Mann ( m.b.t. shootouts ) in meerdere recensies maakt me heel erg nieuwsgierig , zoals in cinespect . Bovendien heb ik ( sinds 2009 ? ) onwijs veel respect voor Naranjo !

Miss Bala (2011) - trailer

Ik heb de film nog niet gezien , maar wil 'm zo snel mogelijk zien . Waarschijnlijk dit weekend !

avatar van Kraay
IFFR film Nummer #1 voor mij dit jaar. Een Mexicaanse high budget actie-thriller nog wel, kan niet missen toch?

Visueel vond ik er weinig aan, terwijl ik daar juist hoge verwachtingen van had. De film kenmerkt zich aan de ene kant door de spannende en mooi ge-editte actiescenes, maar aan de andere kant door de zwakke montage buiten de actiescenes. Het verhaal zelf stelde ook weinig voor en was vrij voorspelbaar. Het was ook voornamelijk veel bla bla, waar eigenlijk niemand in de zaal op zat te wachten. Af en toe zat je gewoon een kwatier voor Jan Lul te kijken. Voor het genre had de film zeker een stuk ruiger mogen zijn.

Toch 3* Heel erg nipt, dat wel. Net voldoende dus, maar niet voldoenend aan de hoge verwachting.

avatar van Movie-Addicted
Aparte film, de scene's vond ik erg vaag. Vlak na een gewelddadige scene kom je ineens in een Miss verkiezing terecht? erg amateuristisch gedaan, om maar een voorbeeldje te noemen dan. Enzovoort. Acteerwerk was verder redelijk goed.

*2.5

(p.s. verder ben ik het met Kraay hieronder eens.)

Movie-Addicted schreef:

*2.5

(p.s. verder ben ik het met Kraay hieronder eens.)

Het is een kwestie van smaak. Ik vond juist de keuze om na de terugkeer in Mexico de Miss verkiezing te vervolgen wel leuk gevonden... Niet persé amateuristisch..wel een beetje "toevallig" maar de spanning was groot genoeg om hier niet te veel bij stilm te staan.

avatar van Verhoeven
Op de valreep de beste film van het IFFR (2012). Kan alleen samen gezien worden met de Mexiaanse documentaire El Sicario: Room 164 die vorig jaar draaide op het IFFR maar die nu door EYE Film Institute uitgebracht is in de (kleinere) Filmtheaters. De spiraal van geweld en corruptie kan namelijk alleen doorbroken worden als men inziet wat de hoofdpersoon uit El Sicario: Room 164 op het einde van de documentaire uit de doeken doet.

Waarom is Miss Bala nog niet aangekocht?

Reinbo
Wat vond jij er zo goed aan?

avatar van Verhoeven
Alles. Maar vooral het script, acteerwerk, regie, montage en camerwerk zorgden er bij mij voor dat ik geregeld uit mijn stoel sprong van verbazing. En dat in combinatie met de maatschappijkritiek die er opvallend losjes omheen hangt. Nergens wordt het een pamflet of een zeurende film over een falend politiesysteem en de politiek die corrupt is. Het is wat het is.

Mwa, begrijp zelf totaal niet waarom deze film zo gehyped werd op het IFFR; vond het nogal rauwe en onconventionele vertelperspectief wel oke qua insteek, maar verder behoorlijk van de hak op de tak als resultaat en ook niet helemaal overtuigend.

Deed me (vreemd genoeg) een beetje denken aan een eigenlijk totaal andere film, namelijk Lebanon. Ook een film die tracht niet verhalend te zijn, maar via dicht op de hoofdpersonen te zitten over te brengen aan de kijker hoe het ECHT is om in die situaties te zitten. En ook bij die film vond ik dat ik niet zo goed werken.

Het hele beautypageantverhaal werd er op een gegeven moment ook wel met de haren bij getrokken.

Reinbo
Hij werd toch ook helemaal niet gehyped. Scoorde ook vrij laag in de publieksenquete.

kos schreef:

Bij beide films -lebanon en miss bala- werkte het dicht op de huis filmen meen ik WEL: sluit me aan bij comment van Verhoeven (kwestie van smaak denk ik). Vond je het dan niet werken omdat het volgens jou van de hak op de tak werd gebracht? Doel je met hak/ tak op de overgang tussen achervolgingen, grensscenes/ beautyqueenscenes?

Bij welke films werkt het dicht op de huid filmen volgens jou beter? Ik houd me aanbevolen.

Reinbo schreef:

Nou ik bedoelde met name dat tweede. Hij stond op een gegeven moment toch ver bovenaan in het publieksprijsklassement?

Mr Thee schreef:

Zou het niet zo weten, maar probeer Keane (2004) en Day Night Day Night (2006)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
kos schreef:

Nee hoor. De film werd 59e in de publieksstand. Veruit winnaar was Monsieur Lazhar.

LOL! dat was nota bene de reden dat ik hem ging kijken. Helemaal de verkeerde voor me gehad dan.

starbright boy schreef:

Nog steeds een gemiddelde van 3.815. Niet slecht.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Voor het IFFR is het onopvallend. Dan zit je meestal rond die plek. Stemmen zijn vaak hoger dan hier.

Reinbo
Ja, men durft daar films niet af te straffen. Zat eens naast twee meisjes die een film enorm slecht vonden, maar och een 3 gaven. Omdat ze het anders zo zielig vonden, al hadden ze geen idee waarom. Gezien de hoge scores daar hebben meer mensen daar last van.

Reinbo schreef:

Dat iedereen op MM op gelijke wijze beoordeelt is een utopie. Dat men "daar films niet durft af te straffen", is een wat hautaine opmerking, maar is te verklaren door het voorbeeld van "Reinbo's meiskes". Ik denk overigens niet dat er een regel zou moeten zijn "dat je moet afstraffen, tenzij".

Het is simpel: de meeste (...) mensen zijn geneigd naar boven af te ronden. Een goede film die je hier 3.5* zou geven geef je daar 4*. Lijkt me niet meer dan logisch: waarom zou je immers een film een "zesje" geven als je em best goed vond?

De zaal bij "Miss Bala" bleef overigens gewoon vol; in de filmzaal is niemand gestrafd.

Reinbo
De link die je legt tussen hetgeen ik aangeef dat mensen daar films niet durven af te straffen een een 'gelijke wijze' beoordelen, slaat nergens op. Dat is geheel niet wat ik wil zeggen. Het ging mij er enkel om, om te duiden, waarom de beoordelingen bij het IFFR beduidend hoger liggen dan hier. En dat heeft vooral met de vergevingsgezinde mindset aldaar te maken.

Reinbo schreef:

Als jij constateert dat meisjes 3 sterren geven terwijl ze het een kutfilm vinden, is daarmee toch aangegeven dat jij niet op "gelijke wijze" oordeelt als zij?

Dat mensen op het IFFR anders beoordelen ligt volgens mij dus gewoon aan het systeem en de mens die neigt tot afronden.

Wat meer ontopic; wat een verschrikkelijk grote ondertiteling bij Miss Bala in zaal 1! Het las als een tenniswedstrijd.

Reinbo
Ja, zo kan je zo veel conclusies trekken, maar dat is niet het punt dat ik wilde maken. Ik denk dat men bij het IFFR gewoon milder gestemd is. Want met enkel afronding zijn de enorme verschillen (Scoort daar bijna een vol punt hoger) niet te verklaren.

Reinbo schreef:
Ja, zo kan je zo veel conclusies trekken... Ik denk dat men bij het IFFR gewoon milder gestemd is. Want met enkel afronding zijn de enorme verschillen (Scoort daar bijna een vol punt hoger) niet te verklaren.

Ik trek geen conclusies maar noem liever meer (in ieder geval 2 logische: 1. neiging tot afronden 2. het systeem) verklaringen dan alleen jouw logische verklaring n.a.v. "de meisjes en hun typische stemgedrag".

Terug naar Miss Bala:
Een film die je al snel in een stroomversnelling komt. Zo snel als een driveby schieten de beelden voorbij. De hoofdpersoon lijkt in een constante staat van ontreddering en verbazing. Het machteloze gevoel van deze onschuldige burger laat de kijker vertwijfeld achter.

Reinbo
Jij vindt ze logischer ik niet. Afronden zou immers enkel tot een +0,5 verschil leiden, en dan enkel als iedereen maar boven zou afronden. Iets wat dan weer impliceerd dat men milder gestemd is. maar het verschil is vaK meer dan dat. Ik noem de meisjes enkel als een van de parameters van mijn bevindingen. De cijfers spreken verder voor zich.

avatar van Montorsi
Als je ziet dat de films met een publieksscore van onder de 3 vaak op een of twee handen te tellen zijn, kun je niet anders concluderen dat het publiek minder kritisch is.

De eerste écht goede film die ik dit jaar op het IFFR zag. Knap gemaakt, met bovengemiddeld hoge productiewaarden en een sterke soundtrack. Zoals gezegd wijkt de film geen moment van Laura, een sterke hoofdrol overigens, waardoor de gebeurtenissen zich ook voor de kijker amper aankondigen en de film een beklemmende sfeer krijgt. 3,5*

avatar van Jesper187
Lekker filmpje van Mexicaanse bodem. Het geeft denk ik een reëel beeld van hoe het er in de Mexicaanse "samenleving" aan toe gaat en hoe rot het systeem is, wanneer je zelfs een agent niet meer kan benaderen/vertrouwen, wanneer je uit goede bedoelingen hem om hulp vraagt. Het plot was voor de rest niet zo heel erg bijzonder. Maar dankzij de goede acteerprestaties en de cinematografie- en editing die ruim voldoende was, werd toch een mooi beeld geschetst van hoe een welwillend meisje, onopzettelijk, te maken krijgt met de leider van een drugskartel en hierdoor steeds verder in de onderwereld verstrengeld raakt.

avatar van SPT
SPT
Ik vond het eigenlijk maar een matige film. Erg rommelige verhaallijn, en vond de uitwerking ook wat karig.

SPT schreef:

Sluit me hier bij aan.