Courage under Fire (1996)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Edward Zwick
met Denzel Washington, Meg Ryan en Lou Diamond Phillips

De Golfoorlog: Na per ongeluk een van zijn eigen tanks te hebben vernietigd, keert Lt. Kolonel Nathan Serling naar huis van de oorlog. Het leger verdoezelt het ongeluk en geeft Serling de opdracht om onderzoek te doen naar de Medevac piloot, de eerste vrouw die de Medal of Honor zal ontvangen. Tegenstrijdige verklaringen belemmeren zijn onderzoek naar de waarheid als Serling's poogt het mysterie rond haar dood bloot te leggen, terwijl hij zijn eigen nachtmerrie in de Golf wil vergeten.

avatar van Tha Luz
Leuke film niets meer niets minder,gewoon weer een goede Denzel en naar mijn idee een beetje een tegenvallende Meg Ryan
Verhaal was best goed had meer in gezeten maar ach,
3.0

avatar van Querelle
Goeie rol van Matt Damon, die is behoorlijk wat afgevallen voor deze film.

avatar van ILDIB
Wat lage stemmen helaas. Onderhoudende film, misschien wat traag, en washingtons emotie ken ik nu ondertussen wel. Maar toch meer dan voldoende.

Is damon bewerkt of is ie echt zo mager geworden?

Jeauhan
Mwa, niet al te best maar het gaat.

Verhaal zit op zich goed en leuk in elkaar maar ze blijven te lang om de hete brei draaien en uiteindelijk worden de losse eindjes een beetje gekunsteld aan elkaar geknoopt.

Fijn dat de hele film niet bolstaat van moralisme, sentiment, patriottisme en symboliek. Helaas gaat het daarmee helemaal aan het einde dan toch weer mis.

Acteerwerk van Washington is behoorlijk, hoewel er met een beter script veel meer in had gezeten. Ryan doet erg haar best maar is behoorlijk miscast. Als helikopterpiloot totaal ongeloofwaardig. Matt Damon heeft dan wel weer een leuke bijrol, maar wat een mager bekkie.

avatar van dropjerob
Deze film onlangs gezien.
En wat een goed verhaal zeg. Al had Meg Ryan een zeer kleine rol en had ze beter mogen acteren.

Het verhaal wordt goed opgebouwd,
De film was beter dan ik verwacht had.

Aantal sterren: ****

Leuk verhaal die je met vraagtekens tot op het einde van de film houdt.
Slecte acteerprestaties van Meg Ryan. De acteer prestaties van Denzel en Matt damon zijn van A klass.

3 sterren voor deze film

avatar van Stephan
Bij Denzels 'bekentenis' schiet ik elke keer weer vol... geweldig.

Gewoon en goede film , met een goed verhaal en acteer werk is ook prima

avatar van 606
De plot hierboven is niet te begrijpen.

neo (crew)
Die beschrijving is zo duidelijk als wat hoor.

avatar van moviemafketel
Zo dat is lang geleden dat ik deze zag zeg. Vanavond maar tijdens het voetbal weer een aantal scenes bekijken. Ik vond het destijds een spannende film en erg oneerlijk hoe Ryan behandeld werd.

avatar van Zadel
Goeie film, goed acteerwerk behalve van ryan. de film houd je van begin tot eind geboeid. veel actie, goed eind en begin... denzel speelt weer geweldig. goeie film.
3.5 te weinig, 4 eigenlijk te veel

83Utreg!
Ik vond Meg Ryan ook niet echt overtuigend acteren. Sowieso omdat dit soort taken over het algemeen door mannen worden vervult, en al helemaal als het om een leidinggevende rol gaat.
Prima film voor de rest, goed verhaal, goede cast.
Een van de weinige films van Edward Zwick die ik nog niet had gezien, viel niet tegen maar hij heeft zeker betere film gemaakt.

Het blijft jammergenoeg allemaal wat oppervlakkig: 3.00 (2.90)
Redelijke weergave van hoe een menselijke situatie zo’n enorme nasleep kan hebben. Het plot steekt aardig in elkaar, alhoewel het ietwat fragmentarisch en afstandelijk wordt neergezet door Zwick. Toch beschikt het verhaal over voldoende uitgesponnen verhaallijnen die tot het laatst blijven boeien. Klein minpunt is de marginale uitwerking van de band tussen Serling en zijn gezin. Doe het goed of doe het helemaal niet, waarvoor mijn voorkeur in dit geval uit gaat naar het laatste; het voegt nauwelijks iets aan het personage van Serling toe. Washington presteert gemiddeld, niet heel erg goed noch heel erg slecht. De bijrollen presteren ook naar wat er van hen verwacht zou mogen worden. Cinematografisch viel Courage under Fire me licht tegen, zeker Zwick kennende, een rascineast pur sang.

avatar van DragQueen
Aardige Drama-film. Waarvan het verhaal goed in elkaar steekt. Ook wordt er prima geacteerd door de cast. Blijft van begin tot eind onderhoudend. 3 Sterren.

avatar van XanderJ
had er niet veel van verwacht, maar heb het bij moeten stellen.
meg ryan viel iets tegen

Goede, onderhoudende prent.
Met een uitstekende Denzel Washington en Meg Ryan.
Maar ook de rest van de cast doet het prima.
Goed scenario.

avatar van missl
Goede film over een man die moet onderzoeken of een overleden vrouw een eerbetoon verdient. Kijkt goed weg en het verhaal is prima.

avatar van Boneka
Verrassend sterk oorlogsdrama met een uitstekende Denzel Washington. De flashbacks doen deze film goed waar de waarheid telkens net weer anders lijkt. Mooi is ook dat er eigenlijk twee onderzoeken plaatsvinden. Een mooie rol is ook weggelegd voor de vrouw van Kolonel Nathan. Menselijke fouten en foute beslissingen door emoties spelen een belangrijke hoofdrol in deze boeiende film

Onder het mom dat Amerika helden nodig heeft, een geroutineerd gemaakte oorlogsthriller rond de Golf oorlog, in combinatie met militaire ethiek. In de twee intrigerende verhalen passeerden verschillende mogelijke scenario's de revue; ze waren zo nu en dan wel wat lang van stof. Ik zag opnieuw een geweldig goed spelende Denzel Washington en ook de rest van de cast speelde op niveau.

Al is er aan het einde al te veel glorie en edelmoedigheid voor de United States, de oorlogsscènes vond ik goed en ook zekerlijk het onderzoek naar de waarheid rond Captain Walden.
Goede acteerprestaties en alles duidelijk verhaald.

avatar van Roger Thornhill
Eerder dan aan Rashomon moest ik denken aan een rechtbankfilm waarin elke getuige weer een andere blik op de zogenaamde waarheid presenteert en de advocaat maar elk nieuw feit met de oude stand van zaken moet zien te rijmen c.q. elk nieuw puzzelstukje in het grotere geheel moet zien te passen. Alles goed uitgewerkt met prima rollen van Washington, Phillips en Damon; helaas overtuigt Ryan net zo weinig als haar zuidelijke accent, ik was best bereid om haar krediet te geven maar ik "zie" haar gewoon niet als ijzervreetster. Piepklein rolletje van Sean Astin als Washingtons onfortuinlijke boordschuttter, vijf jaar vóórdat hij Frodo's tuinman zou worden.