War Horse (2011)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Jeremy Irvine, Emily Watson en David Thewlis

'War Horse' volgt een jongeman genaamd Albert (Jeremy Irvine) en zijn paard Joey. Hun band wordt verbroken wanneer Joey verkocht wordt aan het leger en meegenomen wordt voor het gebruik in de Eerste Wereldoorlog. Ondanks dat Albert nog te jong is om zich in te schrijven voor het leger, besluit hij toch naar Frankrijk te gaan om zijn vriend te redden.

avatar van JohnWilliams
Mikemans schreef:
Oei Spielberg. Je slaat de plank volledig mis! Wat wil je ons nou laten zien.

Een oorlogssprookje, daar is toch niets mis mee.

avatar van Ralf81
Oorlogssprookje is inderdaad een juiste benaming. Daarmee verklaar je de inhoud: oorlogsdrama in een feelgoodcontext. War Horse is in mijn ogen geen kinderfilm zoals sommigen hier beweren, er zitten toch wat harde scenes in. Spielberg spreekt met deze film wel een breder publiek aan, in mijn ogen alleen maar een pluspunt. Het is een boeiende, soms ontroerende film geworden. Minpuntje vormen inderdaad de toevalligheden waardoor de gebeurtenissen elkaar opvolgen. War Horse heeft echter ruim voldoende aan kwaliteit.

Montorsi schreef:
Werd er naar een paard gefloten en deze rende met zijn wapperende manen op zijn baasje af, werd al zowat het hele orkest van stal gehaald.

Bedankt, dan kan ik me de moeite in ieder geval sparen (maar ik was hier ook al een beetje bang voor).

@ wihu61

En waarom ,kijk je liever naar een paard dat niet luistert ,.en naar een silent van voor 1930
Je kan je toch niet richten op iemand die de film 20 min aankijkt.
of heb je geen eigen mening.

avatar van wihu61
Nee, maar ik had al gehoord en gelezen dat de film veel typische kitschig-sentimentele momenten bevat; iets waar Spielberg zich gewoon af en toe schuldig aan maakt. Is gewoon niet mijn ding.
Ik vind de kwaliteit bij Spielberg sowieso sterk schommelen, net als bij de Coen brothers of Woody Allen... van meesterlijk tot tamelijk belabberd... kan toch?

avatar van madmax1
Zolang je moet horen en lezen van anderen hun meningen ,kan je geen enkele
film meer beoordelen ,iedere film heeft voor en nadelen.
Als er een gevoelige scene als kitsch- sentimenteel wordt bestempeld,zijn dat meestal stoere uitspraken . Ik ken alle Spielberg filmen en beschouw deze als de best gemaakte.,en ik raad je aan deze te bekijken je krijgt er geen spijt van.

Mooie film, maar al die toevalligheden....beetje gezocht....
Sprookjesfilm voor volwassen mensen. Eind goed al goed...

avatar van darksider
Mijn eerste gedacht was : o nee een film die over een paard gaat.
Tot de film van start ging, ik vond het verhaal sterk gebracht ,het is niet enkel het paard die in de kijker loopt, de verschillende verhalen die er rond geweven zijn is perfect in harmonie met het plot

davez
Typische spielberg film. Zoals veel van zijn films toegankelijk voor alle leeftijden zonder dat het wordt vervelen. Prachtig geschoten met zowel aangrijpende momenten als kippenvelmomenten.
Vergezocht absoluut maar met een beetje inleving en fantasie is dat makkelijk in te nemen. Wie dit niet heeft kan misschien beter geen films bekijken.
Spielberg weet films episch te maken zoals ze ook lang geleden in de jaren 50 zijn gemaakt.

Wel jammer van het gekunstelde engels van de duitsers maar vooral van de fransen.

3 sterren, goede film.

avatar van Mars4i
davez schreef:
Typische Spielberg film. Zoals veel van zijn films toegankelijk voor alle leeftijden.....

Ik zou dit geen film voor alle leeftijden noemen. De oorlogscenes zijn toch vrij hard. Hij is ook voor 12 jaar en ouder.

Dat is ook mijn grootste bezwaar tegen deze film. Het begin lijkt op een gezinsfilm, zoals je zegt een typische paardenfilm. Maar halverwege verandert het in een oorlogsfilm. Het acteren valt me ook behoorlijk tegen vooral in het begin. En later met de al genoemde half Duits-Engels en Frans-Engels sprekende acteurs. Ik kom dus niet verder als 2.5 sterren.

avatar van nightbreed
Als ik deze film zou moeten omschrijven dan zou ik zeggen: Een Disneyfilm voor pubermeisjes met een hoog Flipper/Skippy/Lassie gehalte.
Hij viel me dus nogal tegen.

avatar van Moddermonster
Een film om snel te vergeten (wat me waarschijnlijk zonder veel moeite zal lukken). Niet alleen omdat het een ontzettend voorspelbaar en oversentimenteel verhaal is, ook vooral omdat ik niet in staat ben om me 140 minuten lang te identificeren met een paard.

Vooruit, 1,5 ster omdat het technisch best goed gemaakt is.

avatar van Decec
Uitstekend Drama/Oorlogsfilm...
Mooi verhaal...
Prachtig paarden...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Emily Watson...
Bekende acteur David Thewlis (Harry Potter)...
Uitstekend achtergrond muziek (Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit...
Prachtig landschap...
Zou nog een keertje kijken, want ben dolop op paarden...

Heel mooie film. Maar ik had van Steven Spielberg toch nog beter verwacht.
Verhaal is goed. Het is allemaal heel mooi uitgewerkt.
Dat het Duits en Frans niet in die taal werd gesproken stoorde mij wel wat.

Sterke film, de 2u en 30 min vliegen echt voorbij, en dat is altijd een goed teken! Je bent geboeid vanaf minuut 1 door de prachtige cinematografie en de goede muziek. De acteurs leveren ook prachtig werk! Heb je deze op bluray, dan kan het kijkspektakel zeker niet meer stuk! Aanrader!

avatar van Menno
belachelijke film. film heeft een pijnlijk gemis aan spielberg-magie. is de oude meester zijn gave verloren? of heeft iedereen recht op een mislukking?

mensen die van paarden houden zullen misschien nog wat aardigheid in deze flop vinden. toch zou ik die mensen adviseren om een een DVD-set van Balck Beauty op de kop te tikken, want dat is beter.

omdat ik spielberg hoog heb zitten heb ik geprobeerd de film uit te zitten, maar nadat de oude molenaar en zijn lieve kleindochter zich over de paardjes ontfermden was het quasi sprookjes gehalte me te groot .

avatar van JohnWilliams
Menno schreef:

Ik ben geen paardenfan maar toch vond ik het een mooie film.
Nogmaals: het is geen harde oorlogsfilm zoals Schindler's List of Saving Private Ryan..het is een oorlogssprookje.

avatar van mar007
vandaag op een regenachtige zondagmiddag maar eens naar war horse gekeken.
om te beginnen vond ik het visueel erg mooi en een film met dieren vind ik al gauw
aandoenlijk om naar te kijken.
ik vond het wel erg zoet allemaal.
de scene dat het paard vast zat in het prikkeldraad en werd geholpen was wel mooi maar tevens erg ongeloofwaardig,ik bedoel de witte vlag en vervolgens dat aan de kant van de duitsers allemaal tangetjes werden gegooid haha
ondanks dat ik het erg zoethappig vond was het geen vervelende film maar ook zeker niet
wat ik ervan had verwacht.
ik zat nou niet echt op het puntje van mijn stoel.

wat mij betreft geen hoogvlieger maar wel goed.

avatar van david bohm
Wat een verhalenverteller is de heer Spielberg toch. Ondanks ongegeneerd inspelen op sentimenten, het gebruikmaken van diverse clichés weet hij mij als kijker toch te raken. Erg fraaie beelden ook en een mooi paard in de hoofdrol, ook de muziek klopt. Werk van een vakman.

avatar van filmgek1963
Die film ontroerde mij heel erg, heb een groot deel dan ook met een brok in m'n keel naar deze film gekeken. Het is een film over onvoorwaardelijke trouw, en daar ben ik erg gevoelig voor. Een zeer mooie oorlogsroman. Ik heb hem begin dit jaar in de bioscoop gezien. Dat was de moeite waard. Behalve de mooie camerawerk, was de sound ook zeer overdonderend.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Koud klef.

Een avontuurlijke speelfilm die, ondanks het typische formulewerk en de aanwezigheid van Spielberg, zich niet eens richt op de hele familie. Het thema ten spijt. Want naast het onvermijdelijke getrek aan de tranen komt er hier tevens een portie geweld om de hoek kijken, die eerder doet denken aan de regisseur zijn voorliefde voor oorlogsspektakels dan aan zijn bekende familiefilms.

De kleintjes dienen, zoals de leeftijdskeuring terecht aangeeft, dan ook niet mee te kijken. Het sentiment wordt er niet minder door opgeklopt en visueel is het uiteraard gelikt. Zoet dient echter niet te worden verward met warm, het essentiële onderdeel dat Spielberg alleen weet te vatten tijdens een dapper onderonsje op de frontlinie. De ouderwetse klefheid werk wel echter.

Zeer goed.

avatar van AmazingPP
Dit is een film zoals alleen maar Spielberg die maken kan. Inderdaad speelt hij ongeneerd in op je sentiment, zit de film inderdaad vol met clichés en toch wist de film me de gehele speelduur te boeien van het begin tot het eind. Ook vanwege de prachtige shots van de landschappen, het paard, de oorlogstaferelen. De prachtige muziek van John Williams (bijna heel de film door, trouwens) maakt de film af. Wel vond ik het meisje (die met haar opa) irritant acteren, met haar gefabriceerde brouwende "R". Dat had van mij op editor-tafel mogen blijven liggen. Gezien vanaf Blu Ray en wat een feest is dat medium toch: ieder grassprietje, ieder haartje op het paard, iedere porie, alles zie je gewoonweg 10x zo scherp. Ik ben benieuwd wat de opvolger van Blu Ray wordt. Deze film: 4 *

avatar van mcdaktari
Ik vond het al bij al toch weer een goeie Spielberg film. Misschien hier en daar iets te zoetsappig, maar goed, dat kun je verwachten van Spielberg. Toch was het een aangename zit WarHorse.

avatar van Decec
@zinema wat betekent: koud klef?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Het is een alliteratie, een (inmiddels ietwat flauw) geintje waarmee ik 9 van de 10 keer mijn verhaaltje betitel. Twee woorden uit de tekst eronder. Iets wat klef is is meestal niet koud overigens. Alhoewel. Ik probeer zo de lading te dekken (of er een knipoog naar te geven). Soms slaat het ook nergens op natuurlijk. Iets teveel Suske & Wiske gelezen vroeger, ben ik bang.

Was dit Spielberg? Veel te gemaakte film. Alleen al die lichteffecten stoorden me enorm, om nog maar te zwijgen over het onwaarschijnlijke scenario...

Ik zie al mijn films uit, maar hier heb ik toch enorm veel moeite voor moeten doen...

avatar van hendrikjanjansen
Moet toch even reageren hoor. Ben ik nou de enige die dit echt een sentimentele, saaie, afgezaagde film vond? Wat een worsteling om doorheen te komen. Tuurlijk, hij zit technisch goed in elkaar, dat kun je wel aan Spielberg overlaten. Maar dat de meester zo'n zoetsappig, over de top Hollywood verhaal heeft willen verfilmen, kan ik niet begrijpen. Elk cliché zit erin en is te tenenkrommend voor woorden. Spielberg is groot geworden door dingen anders te doen dan zijn tijdgenoten, leuke innovatieve dingen te bedenken, verassende films te maken, maar daar zie ik hier niks van terug. Alles is mechastandaard en al duizend keer eerder gedaan.

Nogmaals, technisch is er niks op de film aan te merken, ziet er prachtig uit, degelijk acteerwerk, goed gergiseerd en alles, maar wat een slecht verhaal is dit zeg. Dat Amerikanen wel pap lusten van deze onzin, snap ik, maar dat Nederlanders hier wat aan vinden, verbaast me.

avatar van madmax1
Ik ben een van die Nederlanders.

Ik ook.

avatar van wihu61
Ik heb hem nog niet eens gezien (ik ben nogal gek...),
maar deze kitsch krijgt van mij toch zomaar uit het niets...

een HALF PUNT