Liang Shan Bo Yu Zhu Ying Tai (1963)

Alternatieve titel: The Love Eterne

Hongkong
Muziek

geregisseerd door Han Hsiang Li
met Betty Loh Ti, Ivy Ling Po en Chieh Jen

Zhu Ying Tai is de 17-jarige dochter uit een welgestelde familie. Ze verlangt naar een opleiding, maar deze is voor meisjes niet weggelegd. Hierop verkleedt zij zichzelf als een jongen en meldt zich aan. Ze ontmoet al snel de arme jongen Shan Bo, die echter geen idee heeft dat zij een meisje is. Wat tot menig misverstand zal leiden...

Pfoe.

Film ziet er, zeker voor die tijd, best solide uit. Alles netjes in beeld gebracht, decors mooi afgewerkt (hoewel nog steeds niet 100% overtuigend) en ook de art direction is gewoon goed. Toch raar hoe die oudere Shaw Bros films er vaak iets beter uitzien.

Het verhaaltje is een soort van Mulan meets Romeo & Juliet. Geen wapengekletter deze keer, wel drama en romantiek. En wat vreemd man-vrouw geharrewar die de film, zeker in het begin iets moeilijker maakt dan nodig. Vrouwen die mannen spelen die eigenlijk vrouwen zijn enzo.

Op zich niet slecht, maar daarnaast is het ook nog een musical, en 120 minuten strak Chinees gezang was mij toch iets van het goede teveel. In korte bursts heeft het nog wel wat, maar bijna alles wordt gezongen waardoor ik tegen het einde van de film best lam was.

Niet moeilijk om te zien hoe dit een klassieker geworden is, maar niet echt mijn ding. Gelukkig qua vormgeving nog wel netjes, dat redt de meubelen een beetje.