Ka La Shi Tiao Gou (2003)

Alternatieve titel: Cala, My Dog!

China
Drama / Komedie

geregisseerd door Xuechang Lu
met You Ge, Jiali Ding en Bin Li

De vrouw van de fabrieksarbeider Lao Er wandelt met hun hond Cala en wordt aangehouden door de politie omdat ze voor de hond geen vergunning hebben. De hond wordt in beslag genomen en de familie heeft achttien uur de tijd om de vergunning aan te schaffen en de boete te betalen alvorens de hond zal worden opgeruimd. Lao Er en zijn familie hebben niet zoveel geld, dus proberen ze op andere manieren de hond terug te krijgen.

avatar van Baggerman
Een totaal andere film dan dat ik van tevoren had ingeschat. Ik vermoedde een komedie, maar het gaat hier meer om een sociaal drama met een licht-komisch randje. De film is geen hoogvlieger, maar biedt wel een kijkje in het gewone leven in Peking en sommige voor ons opmerkelijke gebeurtenissen en intermenselijke verhoudingen daarin.

Lao Er is een beetje een loser en zijn vrouw heeft Cala alleen voor hem aangeschaft om hem weg te houden bij het Mahjongen èn de vrouw die dat organiseert. Inmiddels is Cala nog het enige pleziertje in Lao Ers leven, maar ook dat van zijn vrouw en hun zoon. Tussen hen allen in is er nog maar weinig affectie voor elkaar over.

Eigenlijk geeft de film verholen kritiek op een aantal punten. Alle mensen in de film zijn een beetje koudbloedig en sociale cohesie ontbreekt. Opmerkelijk verder dat de Chinese regering zo'n achterlijk hoge prijs voor een hondenvergunning vraagt!

Het einde van de film is en komt wel een beetje plompverloren. Was het geld op?