Fyra År Till (2010)

Zweden
Komedie / Drama

geregisseerd door Tova Magnusson
met Björn Kjellman, Eric Ericson en Tova Magnusson-Norling

David Holst is de leider van een politieke partij en is één van de populairste politici van Zweden. Daarbij is hij ook nog eens grappig, knap en men denkt dat hij de volgende minister-president zal worden. Het lijkt een gemakkelijke overwinning te worden, maar wanneer een andere partij de verkiezingen wint en het land voor vier jaar mag besturen, weet David niet wat hij meemaakt. David is getrouwd, maar wordt verliefd op Martin. Het probleem is dat Martin bij de partij hoort die de verkiezingen gewonnen heeft en dat hij dus eigenlijk niet verliefd op hem mag zijn. David zet alles op het spel om hun relatie geheim te houden, want als hun relatie aan het licht komt zal dat niet alleen een publiekelijk schandaal zijn, maar zal dat ook het einde van hun carrières betekenen.

Vanaf 21 juni te zien op het Gay&Lesbian Summer Festival.

Trailer (YouTube)

avatar van mdj
mdj
Erg vrolijke Zweedse film. Duidelijk komedie en niet zwaar op de hand maar geen dertien-in-een-dozijn film. Aardige grappen over verschillende politieke voorkeuren (liberaal en socialist) van de twee hoofdrolspelers die zichzelf ook goed kunnen relativeren De aantrekkingskracht tussen de twee zit voor een belangrijk deel in het zelfde (relativerende) gevoel voor humor.

uitstekende komedie; vol humor zonder slapstick; zeer genietbaar van begin tot eind. Ect een Scandinavische fim, en van kwaliteit.

avatar van Ayres
Dit is een van de meest afschuwelijke posters ooit, maar de film zelf is leuk.

avatar van Aapje81
Pakweg het eerste uur is erg overtuigend vooral de dialogen tussen het stel zijn erg sterk en de subtiele humor werkt ook goed. Enig nadeel is dat de tweede helft een beetje stuurloos aanvoelt. Het is net alsof de scenarioschrijvers niet wisten wat ze met de film aanmoesten.

Maar het neemt niet weg dat het eerste deel van de film erg genietbaar is.

Boven gemiddeld.

avatar van Parisa
Slechte belichting. En ook het behang ziet er hier slecht uit. Ik hoop maar dat Ikea niet gesponsord heeft. Maar Ikea is eigenlijk meer van de tl-buizen, dus ik gok van niet.

Er zitten wel sommige grappige momenten in, en gelukkig durft de film geregeld sarcastisch te zijn. Maar er zitten ook veel saaie en dus slecht belichte momenten in. Dat stoorde mij wel.
Ik geloofde wel dat deze mensen echt in Zweden in de politiek rondlopen.
Verder was ik blij dat de film niet zo lang duurde. Ik had het eigenlijk zelfs al wel eerder gezien.

Goedgemaakte film over politiek in combinatie met homoseksualiteit. Alhoewel het verhaal "man ontmoet man en wordt verliefd" vrij standaard was, was deze romantische komedie vermakelijk, smakelijk, luchtig, vlot en onderhoudend. Het humoristische script bracht niet de gebruikelijke jonge lekkere jongens, maar twee aangepaste, zeer succesvolle, al wat oudere mannen die bovendien elkaars politieke tegenstanders waren. Door de cast werd goed geacteerd.