84C MoPic (1989)

Alternatieve titel: 84 Charlie Mopic

Actie / Oorlog

geregisseerd door Patrick Sheane Duncan
met Jonathan Emerson, Nicholas Cascone en Jason Tomlins

On 1969, tijdens de oorlog in Vietnam, vergezelt een cameraman onder de codenaam 84 Charlie MoPic, een speciale eenheid van zes mannen op een gevaarlijke missie. Luitenant Drewry is net afgestudeerd en geniet daarom weinig respect bij zijn mannen. Zij luisteren eigenlijk alleen maar naar sergeant O'Donigan, bijgenaamd OD. Hij beschouwt MoPic meteen als een indringer. De camera registreert alle facetten van de oorlog: de verveling, de flauwe moppen, de angst en de gruwel. Terwijl enkele Amerikaanse soldaten voor de cameralens sneuvelen, beseft MoPic dat hij het moet overleven om zijn film aan de wereld te kunnen tonen.

avatar van speedy23
84 MoPic (korte versie van 'Motion Picture' dat ook staat voor de codenaam van de cameraman) is een lowbudget Vietnamdrama met sterke vertolkingen van schier onbekende acteurs. De zes mannen hebben zeer verschillende persoonlijkheden. De jonge gezaghebber, luitenant Dewry, geniet weinig respect, sergeant O'Donigan is de morele leider en in het peloton zitten verder de stereotiepe figuren (het groentje, de bangerik, enz.) Regisseur Patrick Sheane Duncan is zelf Vietnamveteraan en belicht daardoor de oorlog vanuit een verschillend gezichtspunt dan de meeste Hollywood-drama's (al zijn er duidelijk herkenningspunten met genreklassiekers als Platoon, Apocalypse Now en The Deer Hunter). Hij volgt de actie met een 16mm camera, waardoor de gebeurtenissen uirgesproken realistisch overkomen. Deze docu-dramatische aanpak is ook de grote kracht van de film. Bovendien neemt het verhaal enkele onverwachte wendingen die de spanning hooghouden. Op inhoudelijk niveau zet 84 MoPic aan het denken over de zinloosheid van de oorlog, meer bepaald over de absurde willekeur van het oorlogvoeren in Vietnam. 84 MoPic is een kleine, onafhankelijke film met enkele schoonheidsfoutjes (vooral de ontoereikende geluidsweergave valt op) maar is absoluut het bekijken waard...

Het aparte in deze uitstekende Vietnam-film is de subjectieve camera, a la Zusje zal ik maar zeggen. Het cynische is dat de cameraman meeloopt om een soort instructiefilm te maken voor de training van nieuwe soldaten. Het eindresultaat is niet bepaald goed voor het moreel van de toekomstige Charlie-killers. Zeker een film voor de Vietnam-toptien van het niveau van bijv. Hamburger Hill.

Best een bijzondere film.

avatar van Icer
Niet slecht voor 1,50 - voor liefhebbers van realistische Vietnamfilms zonder Amerikaanse vlaggen, trompetgeschal, en heldendaden. 3,5*

avatar van james_cameron
Nee, zeker niet slecht voor 1,49 euro bij de Blokker. Prima kwaliteit dvd, helaas geen widescreen en geen surround geluid, maar wat wil je voor die prijs. Inventieve low budget film, goed gemaakt en gespeeld. Een van de betere films over de oorlog in Vietnam.

*Chrissie*
Ik vond het een mooie en goede film, zeker voor de prijs (1 euro).

Het verhaal was goed en ook op een leuke manier weergegeven, met die cameraman enz. Ook leuk hoe de mannen zo alles vertellen voor die camera, het gaf mij een echt gevoel.

Zeker 3,5* waard.

kazin
*Chrissie* schreef:
Ik vond het een mooie en goede film, zeker voor de prijs (1 euro).

Zeker 3,5* waard.

Voor de preis van 1,50 is het nog zon slechte film vind ik.
In vietnam werd meer gedaan dan praten enzo.
Alleen met die camera leek net dat het toen live opgenomen werd.
Vanwege dat kleine dingetje krijgt het tog een 0,5
anders had ik er niet eens opgestemd

avatar van Carlotta
Ben ik nu de enige die het een waardeloze film vond? Heb toch heel wat Vietnam films gezien, maar deze komt op de laatste plaats bij mij.
Ik vond het totaal niet overtuigend acteerwerk en de lokatie was duidelijk niet in Azie. Zeker ergens in de States. Ik had het gevoel dat ik naar een stel volwassen kinderen aan het kijken was die oorlogje aan het spelen waren.
In tijden niet zo'n slechte film gezien. Een 1,5 !!1

avatar van snip
best aardige film maar haalt het idd cker niet bij de betere vietnam films. het is best aardig om te zien hoe een camera man mee op met de missie gaat. maar toch, vond ik de beelden erg tegen vallen als je bv. films heb gezien als platoon, deerhunter, en we were soldiers. enz....

avatar van Timecop
Icer schreef:

Helemaal mee eens, maar dat maakte de film voor mij niet beter. Was een lange zit, met moeite afgekeken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Camera in de jungle.

Charlie MoPic volgt met zijn camera een eenheid in de strijd tegen de Vietcong. Ondanks dat de camera niet als een 8mm aanvoelt, geeft het dit dunne verhaaltje een realistisch tintje. Ware het niet dat het er allemaal wel duimen dik op ligt. De cast doet het gelukkig niet gek.

Redelijk.

Reinbo
De voorloper van de handycamfilmpjes die na TBWP populair werden. Helaas maakt de documentaire aanpak het ook wel een beetje een saai schouwspel, want het duurt een uur eerdat er van enige actie sprake is. De personages en de verhaallijn weten tot die tijd nauwelijks te boeien. Laatste half uurtje is het een prima film, hoewel zeker geen hoogvlieger. Meer interessant dan goed.

avatar van Gang_Star
Een oorlogsfilm waarin we zien hoe een cameraman een groep soldaten volgt in de strijd tegen de vietcong. Op één of andere manier komt het aardig over hoe de soldaten in de oorlog ervoor staan, maar de film zelf levert kwaliteit in doordat de verwachte actiescene's lang uitblijven. Er wordt weinig gevochten en wanneer dat wel gebeurd, gebeurd er dan ook niet veel. Helaas. De film zelf blijf wel interessant ondanks dat er niet altijd evenveel in de film gebeurd.

avatar van Moviestar1979
Vol verwachting ging ik me aan 84C MoPic wagen.
Vooral omdat ik een groot liefhebber van Found Footage-Films ben.

84C Charlie MoPic (Motion Picture) is een cameraman die de gebeurtenissen van 6 militairen filmt ten tijde van de oorlog in Vietnam.
Hoewel de film wordt beschreven als een actie/oorlogsfilm, is hier weinig van te merken.
Deze past het beste in de categorie drama.
De filmstijl werd al eerder toegepast in Cannibal Holocaust (1980)
Pas in 1999 met The Blair Witch Project (1999) kreeg de term " Found Footage " pas echte bekendheid, en is het tot op de dag van vandaag ontzettend populair in het horror-genre.
Indien je dus op zoek bent naar een dramafilm m.b.t. de oorlog in Vietnam, dan is dit wel een aanrader.
Als actiefilm heeft hij me echter diep teleurgesteld.

2,5 *