Doroga k Zvezdam (1958)

Sovjet-Unie
Sciencefiction / Documentaire

geregisseerd door Pavel Klushantsev
met Georgi Solovyov

Deze film is de gedramatiseerde biografie van de leraar Konstantin Tsiolkovsky (Georgi Solovyov), die was geobsedeerd door de droom om te vliegen in de ruimte. Op school heeft hij berekend welke snelheid een raket nodig heeft om de aantrekkingskracht van de aarde te overwinnen en hoeveel energie dat kost. Na jaren van onderzoek legde hij de basis voor de exploratie van de ruimte en publiceerde hij hierover reeds in 1903. In het tsaristische Rusland was dit dus aan dovemansoren gericht. Pas in de late jaren '20 namen onderzoekers over de hele wereld zijn ideeën over. Raketten werden ontwikkeld en de Sovjets sturen in 1957 de eerste satelliet in de ruimte: Spoetnik.