Le Secret de la Chambre Noire (2016)

Alternatieve titels: The Woman in the Silver Plate | Daguerreotype

Frankrijk / België / Japan
Drama / Fantasy

geregisseerd door Kiyoshi Kurosawa
met Tahar Rahim, Constance Rousseau en Olivier Gourmet

De vermaarde modefotograaf Stéphane leeft in afzondering in een Parijse banlieue in een groot, vervallen huis samen met zijn verleidelijke dochter en muze Marie. Na de onverwachte dood van Stéphanes vrouw, speelt Marie elke dag fotomodel voor zijn levensechte daguerreotypes, die voor hem een ware obsessie vormen. Daguerreotypie was een veelgebruikte methode in de vroege jaren van de fotografie die vereist dat modellen lange tijd onbeweeglijk stil blijven. Stéphanes nieuwe assistent, Jean, een jonge Parijzenaar met weinig kennis en ambitie, wordt verliefd op Marie en raakt steeds meer verontrust door de lange fotosessies die ze moet ondergaan. Samen proberen ze een plan te bedenken om voorgoed uit Stéphanes obscure, donkere universum te ontsnappen. Intussen wordt Jean ook benaderd door enkele projectontwikkelaars om Stéphane te overtuigen diens grondgebied te verkopen.

Aangekocht door Lumière. Releasedatum nog niet bekend.
EDIT: Volgens gebruiker Verhoeven gaat release er waarschijnlijk niet meer van komen.

Kurosawa in Frankrijk.

Niet de eerste Aziaat die daar uitkomt. Ook mensen als Tsai, Hou en Ki-duk hebben daar al filmpjes mogen draaien. Die connectie blijft toch een opvallende. Ditmaal is Kurosawa aan de beurt dus, geen idee hoe hij daar juist terecht is gekomen, maar echt uniek is het zeker niet. Anderzijds zou je op 13 stemmen toch wel een berichtje verwachten.

Hij nam z'n ervaring als horror regisseur mee en gebruikt die om een interessant thrillertje neer te zetten. Vooral het concept is toch best apart, met het daguerreotypie gebeuren als boeiende achtergrond. Het geeft de film in ieder geval iets lugubers mee, daar waar je het eigenlijk niet zou verwachten.

Kurosawa vult professioneel aan en maakt er een mooie duistere fantasy van. Acteerwerk is goed, visueel ziet het er verzorgd uit en ook de soundtrack draagt zijn steentje bij. De film weet nooit écht hoge hoogtes te berreiken, maar is van begin tot eind sfeervol en stijlvol.

Apart tussendoortje voor Kurosawa, en een toffe aanvulling op z'n oeuvre.

"De dood is een illusie", zegt de oude dame die ook even in beeld komt en daar draait deze fantasiefilm wel rond.
Vanaf de eerste scénes hangt er een zekere geheimzinnigheid over deze film. Niet dat hij bloedstollende momenten inhoudt maar hij houdt u toch in spanning en is daarbij behoorlijk uitgespreid.
Zeker geen topper, maar toch wel te waarderen, net als die twee andere Kurasawa's die ik zag, maar van een heel ander genre ("Tokyo Sonata" en "Journey to the Shore").
Olivier Gourmet is uit de Franse filmwereld niet meer weg te denken en kan ook heel wat rollen aan, ook deze geobsedeerde en verteerde fotograaf.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en het was niet mis, maar wel een erg lange film. De film begint nochtans wel goed, met een mooie introductie van de personages, maar na een uurtje of zo mag er wel wat beginnen te komen, maar erg spannend of zo wordt het nooit.
De film ziet er voor de rest wel goed uit en de cast deed het ook prima.
Niet mis, maar ook niet waw, daarvoor gebeurt er toch iets te weinig. De ontknoping was ook niet zo bijzonder. Mocht hij een half uur korter geweest zijn, ging het de film misschien meer ten goede gekomen zijn.