Le Hussard sur le Toit (1995)

Alternatieve titel: The Horseman on the Roof

Frankrijk

geregisseerd door Jean-Paul Rappeneau
met Olivier Martinez, Juliette Binoche en Laura Marinoni

De film speelt zich af in 1832. Napoleon is van het toneel en er heerst een machtsvacuüm in Frankrijk, dat bovendien geteisterd wordt door verschrikkelijke cholera-epidemieën. Dit is het decor van een onmogelijke liefdesgeschiedenis tussen een Italiaanse avonturier (Martinez) en een getrouwde Franse adellijke dame (Binoche).

gimli f
Komende donderdag op tv op een Duitse zender, van 00:50 tot 03:00!

De film schijnt erg schitterend te zijn, en deed Amerikaanse critici verzuchten, dat ze zo in Hollywood niet meer worden gemaakt...

avatar van getyourchucks
kennelijk een vrij onbekende film.. Mijn moeder vertelt al jaren over deze film en na hem gezien te hebben kan ik met overtuiging zeggen dat dit echt een topfilm is. juliette binoche verbaast keer op keer, ze houdt nooit op Wel een lange film, je moet er goed voor zitten 4.5

Erg leuke film , jammer dat hij niet in Nederland op DVD is uitgebracht.

As zondag 20:15 - 22:25
ARTE

Vrij onbekende film maar geheel onterecht die zou door meer mensen gezien moeten worden ,een heerlijke film met prachtige rollen van de mooie Olivier Martinez en Juliette Binoche.
Ook de setting was zeer indrukwekkend en verder vele prachtige shots van de mooie omgeving , het enigste nadeel was de soms zweverige achtergrond muziek maar verder een mooie stijlvolle romantische avonturenfilm .

avatar van blurp194
Een vrij zakelijke behandeling van de cholera-epidemie in de 19e eeuw. Met geniaal mooie rollen van Olivier Martinez en Juliette Binoche. En de kat op het dak is ook best goed. Jammer dat er van de titel niet meer waargemaakt wordt - het komt nu een beetje over alsof die ene jeugdzonde de arme huzaar maar teneinde nagedragen blijft worden.

Het politieke motief dat in de samenvatting wat gesuggereerd wordt blijft volledig achterwege. In plaats daarvan zien we alleen een menselijk drama. Maar daarvan dan zeker wel genoeg. Net als dat er genoeg mooie beelden van historische steden langskomen.

Dat is ook wel wat de sfeertekening van de film. Noeste arbeid, degelijk ouderwets werk. De vonk van de authentieke inspiratie, de genialiteit van de muze, de geest uit de fles - die ontbreekt.

Jammer, want alle andere onderdelen van een meesterwerk zijn in ruime mate aanwezig.

Het is wel wennen aan de achtergrond van het verhaal : 1832. Italiaans-Oostenrijkse oorlog, cholera in het zuiden van Frankrijk....
Is eigenlijk wel iets meer dan een avonturenfilm, alhoewel heel veel diepgang is er niet al zijn de acteurs knap en haalt de film toch heel wat waarde uit de filmisch mooie beelden en scènes.
Gérard Depardieu doet anderhalve minuut mee.

avatar van Brix
Een groots opgezet schouwspel met goed acteerwerk van Binoche en Martinez.
Overweldigend mooie natuuropnames en indrukwekkende sets.
De cholera epidemie , die veel aandacht opeist, zorgt wel voor een heel naargeestige sfeer.
Sommige beelden zijn wat dat betreft best wel schokkend, en tevens een reden voor mij om de film niet voor een tweede keer te willen zien.