The Road Back (1937)

Drama / Oorlog

geregisseerd door James Whale
met John Emery, Slim Summerville en Larry J. Blake

Tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog bereidt een restant van het Duitse leger zich voor op een laatste offensief. Ondanks de vele slachtoffers slagen ze er toch in om een kleine Franse buitenpost te veroveren. Niet lang daarna wordt de wapenstilstand getekend en beginnen de soldaten aan de weg naar huis. Eenmaal terug in Duitsland proberen ze zich weer te integreren in de maatschappij.

avatar van Egoistico
Het schoolvoorbeeld van een door de filmstudio verminkte film. James Whale (regisseur van o.a. Frankenstein en The Invisible Man) zag dit onofficiële vervolg op All Quiet on the Western Front (1930) als zijn magnum opus. Helaas heeft Universal Studios onder druk van de Duitse regering zijn oorspronkelijke versie veelvuldig aangepast na de eerste bioscooprelease. De film die Whale heeft afgeleverd was een cynisch en uiterst pessimistisch portret van het leven van Duitse soldaten direct na de eerste Wereldoorlog, maar door inmenging van de studio is het uiteindelijk een onevenwichtige film geworden waarin totaal misplaatste en bovenal flauwe humor de boventoon voert. In de zwaar toegetakelde studioversie die op o.a. YouTube te vinden is, zie je nog enkele scenes die hinten op een sterk staaltje ‘filmmaken’. Helaas worden deze scenes merendeel bruut afgekapt en opgevolgd door zogenaamd humoristische passages.

In 2016 is er door The Library of Congress een poging gewaagd om de film in ere te herstellen. Jammer genoeg is er geen print van Whales versie bewaard gebleven, enkel nog een versie met de eerste aanpassingen doorgevoerd door een andere regisseur i.o.v. Universal. De kans dat de originele versie ooit nog opduikt, lijkt mij op z’n zachts gezegd zeer klein. Als liefhebber van het werk van James Whale vind ik dit een groot gemis voor de filmgeschiedenis. Gelukkig heeft hij ons nog een andere oorlogsfilm nagelaten: het meesterlijke Journey's End (1930). Zijn allereerste film en eentje volledig naar zijn eigen visie.

Film:
- The Road Back (1937, James Whale, Full Movie) - YouTube

Interessant leesvoer:
- Antti Alanen: Film Diary: The Road Back: original cut (2016 restoration Library of Congress) - anttialanenfilmdiary.blogspot.com
- James Whale: A New World Of Gods And Monsters: James Curtis: 9780816643868: Amazon.com: Books