Nevada Smith (1966)

Western

geregisseerd door Henry Hathaway
met Steve McQueen, Karl Malden en Brian Keith

Nevada Smith (McQueen) is een halfbloed die zijn vermoorde blanke vader en Indiaanse moeder wil wreken. De wrede daad komt op naam van de wrede Tom Fitch (Karl Malden) die geen enkel middel schuwt om te moorden en te plunderen.

avatar van evervaet
Simpel verhaal, waar Steve een halfbloed indiaan speelt, die uit is op wraak. De gedreven man uit Papillon speelt hij ook hier weer erg goed. Maar de film kon toch niet echt boeien. 3*

Geen echte western maar meer een combinatie van avontuur en western. Goed verhaal met de de nodige aktie en spanning. Ik heb er van genoten (meerdere keren)

Super film is het bijna als de muziek op de achter-grond beter bij de film had gepast. Nu zit er steeds van die luchtige muziekdeuntjes in wat erg jammer is. Steve speelt hier erg goed als Halfbloed, Hij is erg onnozel in zijn doen als Max Sand(mischien ook een beetje dom), maar als Nevada Smith haalt hij zijn coolheid weer terug. Superfilm met Steve Mcqueen, die als de muziek beter was geweest ook zeker tegen 4,5 of 5 sterren aanzit. ****

De toch wel hoge score op MM vind ik verbazingwekkend.
De film zit vol met gaten en zaken die gewoonweg niet kloppen.
Steve McQueen die een halfbloed-Indiaan moet spelen is al om niet serieus te nemen. Hij wordt door iedereen "kid" genoemd, maar ziet er toch uit als een pakweg 35-40 -jarige.
De eerste drie kwartier is redelijk te noemen, maar dan beginnen de fouten zich op te stapelen en is er van kijkplezier geen sprake meer, althans niet bij mij. Het script en de regie rammelt aan alle kanten, terwijl het verhaal op zich best wel mogelijkheden had.
De locaties zijn divers en goed gekozen.
Ik had me erg op deze film verheugd, maar het werd een complete teleurstelling.
Pluspunt: De rol van Brian Keith.
Steve McQueen is niet overtuigend en de rest van de cast is ok, maar nergens bovengemiddeld. Zelfs Karl Malden niet.

avatar van Filmkriebel
inderdaad ergens iets tussen western en avonturenfilm, met zorg voor mooie landschapbeelden. De personages waren dom en stereotiep. Omdat het een goede oude western is stoorde mij dat niet. McQueen die opzettelijk een bankoverval pleegt om naar een gevangeniskamp gestuurd te worden vond ik anders toch wel straf. Als western kon ik hem beslist pruimen. 3,5 sterren !

avatar van Matchostomos
Het wraakmotef is geen nobele onbekende voor het archetypische westerngenre en ook Nevada Smith ontsnapt niet aan dit inhoudelijk gegeven. En dat is hoegenaamd geen nadeel. Ware het niet dat Hathaway de romantiserende toon laat primeren op de onderhuidse, sinistere toon. De landschappen en muzikale score zijn louter idyllisch en masqueren een gebrek aan gitzwarte diepgang. Nevada Smith is deugdelijk, maar al bij al te gemeten om een noemenswaardige indruk achter te laten. Iets waar een vreemd intrigerende Steve McQueen overigens wel in slaagt.

ARD (Nevada Smith, zaterdag 21 april, 2:55 uur)

Aanrader uitstekende western met sterren cast.

avatar van trebremmit
Eens met Barfly, rommelig script met allemaal plotgaten en matig acteerwerk, jammer want het was verder wel een sfeervolle film.
McQueen is ook een beetje een miscast met zijn 36 jaar en totaal geen indiaans uiterlijk, ik lees bij veronica dat ze eerst Alan Ladd gestrikt hadden alleen die overleed vlak voor de opnames. Vraag me af of dat klopt, die man was toen vijftig jaar, niet echt iemand om een jong iemand te spelen. In de film The Carpetbaggers speelt hij trouwens wel een Nevada Smith.

Het klassieke thema van de wraak na de moord op nabestaanden, hier in een goede, avontuurlijke western met een Steve McQueen die aanvankelijk vreemd aandoet als de knullige cowboy om daarna, zoals gebruikelijk, sterk uit de hoek te komen.

Coming-of-age actiedrama verpakt als western. Het verhaal is afwisselend en daardoor boeiend, mits je niet te veel eisen stelt aan de geloofwaardigheid. Hoewel Steve McQueen een aardige rol neerzet, is de keuze voor hem in de titelrol is niet erg gelukkig, want McQueen ziet er veel te oud uit om op overtuigende wijze een late tiener te spelen. De rest van de sterrencast heeft niet meer dan een veredelde bijrol. Desondanks best onderhoudend allemaal, maar geen topper, zoals de meeste films van regisseur Hathaway trouwens.

avatar van mr rumson
Nevada Smith is een vermakelijke western waar meer ingezeten had .
Wat ik in deze film miste is dat Steve McQueen te uitdrukkingloos is nergens gaf hij mij het gevoel dat hij gemeend wraak wilde nemen .
Het verhaal is interessant genoeg en lijkt uit drie delen te bestaan .
Zo heeft elke slechterik waar Steve McQueen jacht op maakt een stukje film voor zich zelf.
Brian Keith en Steve McQueen zijn voor mij de uitblinkers in deze film .
Misschien is het wel gewoon zijn uitstraling maar Steve McQueen blijf ik maar een sobere acteur vinden
De film zelf ziet er fraai uit mede dank zij de omgeving waar deze opgenomen is .

avatar van mcdaktari
Barfly ik ben het wel met je eens wat betreft dat McQueen hier zogenaamd een tiener moet voorstellen. Het is een film uit 1966 en Steve McQueen is in 1930 geboren, dus is hij al 36 jaar in deze film. Wat "Kid" ??? Dat is totaal een miscasting. Maar buiten dat vond ik het wel leuk om weer eens een oude western te zien, helaas worden die te weinig gemaakt.
Voor een film van bijna 50 jaar oud is ie wel aardig. Met een nog vrij jonge Karl Malden (alhoewel jong, hij is hier ook al 54) die ik voornamelijk ken van "The Streets Of San Francisco" met z'n dikke neus, samen met Michael Douglas.

avatar van PEN15
Ne-va-da Smith? Ik speelde als kind van die eerste computerspelletjes genaamd Pharaoh's Tomb. Daarin heette het mannetje dat "archeoloog" was Nevada Smith, een verwijzing naar Indiana Jones dacht ik, zo stond er ook geschreven. Met hoofdstukken genaamd raiders of the lost tomb en temple of terror leek het me er dik genoeg bovenop te liggen. Maar er bestaat dus al een Nevada Smith uit 1966? Tsjonge...

Matige film over een jongeman wiens ouders door drie criminelen worden vermoord. Deze western heeft een simpel wraak-verhaal dat iets te lang doorgaat. De film ziet er goed uit met mooie locaties en landschappen. Net geen 3.0 sterren vanwege de casting van Steve McQueen in de titelrol die totaal niet werkt om twee redenen. De 35-jarige McQueen speelt een tiener en een halfbloed-indiaan.

avatar van Grindhouse62
Ondanks dat ik net als meerdere hier op MM vind dat Steve McQueen hier niet op zijn plaats is in de hoofdrol vind ik de film op zich zeer vermakelijk.Ik heb mij er vanavond niet mee verveeld. Er zit voldoende actie in en de film heeft schitterend camerawerk met mooie opnames van landschappen.. Karl Malden zat wel lekker in zijn rol als schurk. Een 3.5 van mij.

Het beklag omtrent de leeftijd van Steve McQueen (Eigenlijk te oud voor deze rol) vind ik wel enigszins begrijpelijk, vooral in het begin van de film wanneer als ik me goed kan herinneren zijn personage met
'boy' wordt aangesproken, met nog een geluk dat hij er voor die leeftijd nog vrij jeugdig uitzag.
Maar die discrepantie ben je gaandeweg in de film al gauw vergeten, en word je eenvoudigweg
meegesleept in een western met trekjes van een avonturenfilm. En McQueen doet het gewoon
uitstekend, die zint op wraak maar bepaald niet als de King of Cool want vrij onzeker en onhandig.
Hij wordt in mijn ogen overigens vakkundig overklast door Karl Malden, een extra troef in deze film.
Met ook een leuke bijrol voor Brian Keith.
Nevada Smith is allesbehalve een traditionele western, al zijn de typische elementen legio aanwezig.
Naar mijn beleving zweemt deze toch wel eigenaardige western zelfs een beetje naar een
cult-klassieker. Toch wel een must see film, en dat met nog maar 67 stemmen alhier.