Periferic (2010)

Alternatieve titel: Outbound

Roemenië

geregisseerd door Bogdan George Apetri
met Ana Ularu, Mimi Branescu en Andi Vasluianu

Matilda moet een gevangenisstraf uitzitten van vijf jaar voor een misdaad die ze niet begaan heeft. Tijdens het tweede jaar krijgt ze 24 uur verlof om de begrafenis van haar moeder te kunnen bijwonen. Matilda is niet van plan terug te keren naar de gevangenis, maar heeft ze genoeg aan één dag om het land uit te komen om ergens anders een nieuw leven te starten?

avatar van voskat78
Prima film waarin we 24 uur verlof van Matilda volgen die nadat ze verlof heeft gekregen naarstig opzoek gaat naar het geld wat ze nog te goed heeft , om vervolgens samen met haar zoontje ergens anders opnieuw te beginnen. Uiteraard pakken de dingen anders uit dan dat ze gepland waren. Vond het zoals gezegd een prima film die nergens ging vervelen. Jammer genoeg verklapte een scene richting het eind toch wel de afloop van de film, maar al met al ruim voldoende.

avatar van Nelusje
Heftige film waar een duidelijk leermoment terugkomt: Boontje komt om zijn loontje.

avatar van Movie-Addicted
Geen onaardige film, komt vrij realistisch over.

*3.50

avatar van Pazmaster
Niet slecht maar het verhaal gaat zooooo traag dat het af en toe gewoon heel erg saai wordt. Het einde is dan wel weer leuk, maar ook niet geweldig. Het komt allemaal wel realistisch over en het acteerwerk is okee. 2,5 ster

avatar van Piratje
Een heel natuurlijk gespeelde film van de prima acterende Roemeense Ana Ularu, die voor een begrafenis, na twee jaar onschuldig zitten, 24 uren de gevangenis mag verlaten en niet zinnens is van terug te keren. Want ze moet nog 3 jaar uitzitten.
Als moeder van een 8-jarige zoon wil ze een nieuw leven opbouwen. Eerst bezoekt ze haar echtgenoot en dan de vader. Matilde wil ver gaan en nooit meer terug komen.

De zoon werd door de vader, die handelt in loense zaken, in een weeshuis geplaatst en leert daar de verdorven en brutale streken. Matilda wil de zoon uit dit weeshuis halen en samen vertrekken.

Deze film komt heel rustgevend en heel vloeiend over.
De sfeer wordt aangegeven door de vele stille nietstorende momenten in de film.

De voor mij onbekende regisseur Bogdan George Apetri weet deze film aardig in beeld te zetten.

Met "Enkele uren uit het leven van een kordate vrouw" is eigenlijk alles gezegd en gebeuren enkel alledaagse dingen.

Het verhaal wordt gesierd door zijn eenvoud. Het einde geeft ook geen oplossing. Een zee van dromen.

Dit Roemeens drama wil wat vertellen en is voor mij 4 punten waard. Vooral een pluspunt door de prima vertolking van Matilda (Ana Alura).

Ondanks een overtuigende rol van Ana Ularu als de stilzwijgende, agressieve, wantrouwende en rauwe hoofdpersoon (ze lijkt een wild dier) viel de film, in de kern over de moeizame relaties van een veroordeelde met haar familie, me tegen. Het begin van dit keiharde sociaal kritische drama is veelbelovend maar de regisseur verzandt in langdradigheid, waardoor de film even troosteloos wordt als de personages en het land.

Zeer deprimerende film waar alles mis lijkt te gaan wat er maar mogelijk is...

avatar van b00ts
Beetje naïeve muts ..... en inderdaad, Oostblok, wat een deprimerende zooi is dat daar toch.

avatar van Verhoeven
Zie op IMDB onder andere een release in Amerika maar kan nergens een DVD vinden. Wellicht kunnen de kenners me helpen? Zou deze graag nog eens terug willen zien!

Was voor mij de beste Roemeense speelfilm van 2010. Liet Aurora, Politist, Adjectiv, If I Want to Whistle, I Whistle én Tuesday, after Christmas net achter zich. Alleen de documentaire The Autobiography of Nicolae Ceausescu was nog krachtiger. Wellicht een TIP voor degene die zich in de Roemeense New Wave interesseren. Maar dan zou een DVD-uitgave wel handig zijn ...

avatar van Marvinleeaday
Leuk om gezien te hebben, maar niet meer dan dat. Ana Ularu draagt de film.

avatar van Mochizuki Rokuro
Verhoeven schreef:
Zie op IMDB onder andere een release in Amerika maar kan nergens een DVD vinden. Wellicht kunnen de kenners me helpen? [...]. Maar dan zou een DVD-uitgave wel handig zijn ...
Er zou een Duitse release moeten zijn: Periferic: Amazon.de: Filme & TV

edit: Oostenrijks. Duitse subs.

Ondanks het trage tempo, gebeurt er toch heel wat en blijft deze toch wel rauwe film erg boeiend.
Doorheen het verhaal van deze vrouw op zoek naar een nieuw leven kijkt men toch niet naast toestanden als onhechte familiebanden, de puinhoop van bepaalde insteliingen, zoals het weeshuis, de oneerlijkheid en vooral de prostitutie en dit in meerdere vormen.
Sterke film, zonder meer.

avatar van Decec
Redelijk dramafilm...
Redelijk verhaal...
Prima acteerwerk...
Redelijk achtergrond geluid en muziek
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Redelijk kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...

avatar van dvdcrusher
Aardig sociaal drama over een vrouw die onschuldig in de gevangenis belandt en een begrafenis aanwendt om aan haar situatie te ontkomen nadat ze de rest van haar familie en kennissen heeft bezocht vooral om aan geld te komen om met haar zoon te ontsnappen, Prima en geloofwaardig geacteerd. Verrassend goede film van Roemeense bodem. Het einde vond ik wel iets te snel gaan, zeker na het vrij rustig verloop van de film. Prettige verrassing en een dikke 3,5 sterren