Attenberg (2010)

Griekenland

geregisseerd door Athina Rachel Tsangari
met Ariane Labed, Evangelia Randou en Vangelis Mourikis

De 23-jarige Marina groeit op bij haar vader, een architect, in een archetypische industriestad aan zee. Ze vindt de menselijke soort maar vreemd en onaangenaam en houdt dan ook een zekere afstand. Ze observeert de mens door de liedjes van Suicide, de natuurdocumentaires over zoogdieren van sir David Attenborough en de seksuele voorlichting die ze krijgt van haar enige vriendin, Bella. Een vreemdeling arriveert in de stad en daagt haar uit tot een partijtje tafelvoetbal, op haar eigen tafel. Haar vader bereidt zich intussen op rituele wijze voor op zijn uittocht uit de twintigste eeuw, die hij “overgewaardeerd” vindt. Gevangen tussen beide mannen en haar vriendin Bella onderzoekt Marina het wonderlijke mysterie van de menselijke fauna.

Als je uit deze film Griekse cultuur of volksaard wil gaan destilleren kom je wel érg bedrogen uit vrees ik...

avatar van poko
In het straatje van Dogtooth en Alpeis, maar subtieler dan de eerste en minder wrang dan de laatste. Plottechnisch een coming-of-age-drama, maar de gebeurtenissen die normaal gesproken met veel drama gebracht worden - ontluikende sexualiteit, het op-eigen-benen-komen-te-staan (hier abrupt door het sterven van de vader)- geheel emotieloos afgewikkeld worden. Dat betreft zowel het spel als de droge stijl van de film zelf. Een principe dat in zekere zin ook in Dogtooth en Alpeis wordt gevolgt. Voor mij werkt het goed, het lijkt de film heel onvoorspelbaar te maken, misschien omdat je normaal gesproken juist uit de emoties kan aflezen wat je moet voelen en waar de film je mee naar toe wil nemen. Hier is meer plaatst voor projectie, waardoor -dat viel vooral bij Dogtooth op- mensen de film volkomen verschillend beleven. Voor de een zijn het zware drama's, voor de andere zwarte komedies. Ik neig meer tot het laatste, maar natuurlijk is het een beetje van allebei.

Mooie en bijzondere film. We zien een jonge vrouw en haar terminale vader. De relatie met haar beste vriendin. En haar werk als chauffeur voor een groot bedrijf, waar ze gasten rondrijdt. De sfeer van de film spreekt me erg aan. Mooie en kunstzinnige scenes, beelden en dialogen. De silly walks van de twee vriendinnen zijn erg mooi. En ook de titel van de film is goed gekozen.
Jammer dat de beschrijving van de film hier zo uitgebreid en gedetailleerd is. Gelukkig had ik die niet vlak voor de film gelezen, want de film en de beelden zijn sterk genoeg en laten ook een hoop ruimte voor je eigen denkbeelden. Geen film voor een groot publiek, maar ik heb er van genoten.

avatar van wendyvortex
Ongelooflijk de lage waarderingen die deze film haalt...een prachtige universele tragikomedie waar ik me in ieder geval flink mee kan identificeren.
Geen "Dogtooth"daar hebben we anderhalf uur mee in een lachstuip gelegen, maar wel genoeg grimlachjes die ook buiten Griekenland bekend zouden moeten voorkomen.
De vader van Marina sterft aan kanker en Marina´s enige kennis van de buitenwereld en het echte leven is gebaseerd op de muziek van Suicide, Francoise Hardy en de documentaires van Sir Richard Attenborough en haar iets wereldwijzere vriendin....I can relate to that.

avatar van leatherhead
Wat teleurstellend. Mist dikwijls de absurditeit van Dogtooth, evenals het scherpe/villeine van Alpeis. Wat resteert is een nogal inerte film, die ondanks een - zoals steeds - sterke Labed nergens echt indruk weet te maken. Zowel inhoudelijk als audiovisueel niet.

Toch wel een paar treetjes lager dan een Lanthimos, mijns inziens. Op basis hiervan ebt mijn interesse in Chevalier ook acuut wat weg. Kleine 2*.

avatar van Baboesjka
Niet slecht, wat mij betreft. Attenberg is een aparte, beetje gekke, film. Het is kunstzinnig en eigen. Ik vond het soms een beetje kinderachtig, maar als ik naar het geheel kijk moet ik zeggen dat ik het wel een vermakelijke film vind die ik zeker kan waarderen. Ik kan me voorstellen dat dit genre niet iedereen ligt, maar als je van onalledaagse art house films houdt, is het een aanrader. Fijne muziek ook. Vooral "Tous les garcons et les filles" blijft mij bij, het lied dat Marina en Bella meezingen als ze buiten lopen. Mooie scène. Bij nader inzien maak ik van mijn 3* 3,5*.