Knoflíkári (1997)

Tsjechië
Komedie / Drama

geregisseerd door Petr Zelenka
met František Černý, Vladimír Dlouhý en Jiří Kodet

Korte verhalen met als verbindende schakel een taxichauffeur. Een jongen en meisje proberen seks te hebben tijdens een taxiritje. De volgende taxiklant is een man die zijn vrouw wil betrappen op overspel. Gelukkig voor hem is de overspelige vrouw niet zijn echtgenote, maar de vrouw van de onwetende taxichauffeur. In de korte verhalen keren een aantal personages steeds terug. Alle gebeurtenissen spelen zich af in de nacht van 6 augustus 1995, exact vijftig jaar nadat de atoombom is gevallen.

"This fuckin' wheather!"
4*! Minstens!

avatar van manic
Vermakelijk verteld verhaal met komische scenes. Helemaal leuk was dat ik in het begin in de taxi op de achtergrond een nummer hoorde van één van mijn favoriete bands (Uz Jsme Doma) en ze een 15 minuten later in een club op het podium staan te spelen
Zeker een film die je aandacht weet vast te houden. Ik zal niet verklappen wat Knoflíkári betekent.
11 euro op dvd.

Waar?

avatar van manic
Boekhandel Kooyker Leiden in ieder geval.

avatar van jay73
Hey FisherKing!! Als je werkelijk een fan bent van Tsjechische films, wil ik je toch echt deze aanraden (ik zie dat je op deze film niet hebt gestemd, vandaar!!)

FisherKing
Bedankt voor de tip, Jay73!

avatar van narva77
En toch heb ik deze weleens gezien. Over een taxi in Praag, staat me iets van bij. Dermate lang geleden helaas.

FisherKing
Ik kan me met een Taxi ook wel iets herinneren ; ging geloof ik over een man die vastkwam te zitten in een verrijdbaar WC hokje terwijl hij samen met zijn vrouw snel naar het vliegveld moest. En de vrouw probeert de man te achtervolgen want het WC hokje wordt opgehaald. etc etc (bijhoorlijk hilarisch iig)

kappeuter (moderator)
Volgens mij is dat een andere film. Kan me niet herinneren dat die scene in deze film zit, maar ik kan het mis hebben.

avatar van jay73

Nee hoor, kappeuter, je bent bij de les. FisherKing moet een andere film bedoelen. Hoewel die scene die hij beschrijft niet misstaan zou hebben in deze film!

avatar van manic
ik heb 'm besteld, maar zal wel net als bij Stanza del figlio zijn: niet leverbaar. edit:toch wel voorradig

Is deze wel eens op tv geweest eigenlijk?

avatar van Mug
Mug
Ook besteld, La Stanza del Figlio is nog wel leverbaar (volgens de site, tenminste, ik heb hem wel opgehaald in een der filialen), probeer het anders nóg een keer.

Ben niet zo enthousiast als het meerendeel hier. De verhalen op zich waren niet allemaal even leuk (hier en daar een paar lolligheden, maar daar hield het dan ook wel op) en de verbindingen tussen de korte verhaaltjes vond ik hier en daar wel erg makkelijk gezocht.

avatar van xangadix
Nou voor € 4,99 bij de FRS

avatar van tovenaar
xangadix schreef:

Nou voor € 4,99 bij de FRS

Dat stond er al.

avatar van xangadix
Nee, daar stond 'voor een appel en een ei'. Dat is een aperte leugen. Een appel en een ei kosten samen doorgaans een stuk minder dan € 4.99.

Even serieus: sorry, ik had het niet gezien...

avatar van tovenaar
Oke oke oke .

Het begin van de film is echt fantastisch met de taxirit als hoogtepunt. Het absolute dieptepunt voor mij is het verhaal waaraan nu juist de film zijn titel ontleent. Dat vond ik echt nergens op slaan en het eind van dat hoofdstuk was gewoon een regelrechte afknapper.
Gelukkig wordt het daarna weer beter met als hoogtepunt dat geweldige gesprek tussen dat paar dat aan het spoor woont.

Maar toch blijft voor een deel die zure smaak van die enorme blunder in het middenstuk bij me hangen, jammer.

Bekijk ook zeker eens Rok Dabla (year of the devil) van dezelfde regisseur, Petr Zelenka. Briljante 'Fake Road Rockumentary,' volgens mij in Nederland niet verkrijgbaar maar via cdmusic.cz wel te bestellen in Tsjechië. Met de oprichter van de enige Nederlandse stierenvechtfanclub (ahum) in een glansrol. Over engelen, spontane zelfontbranding, alcohol, en vooral heerlijke muziek.

avatar van Arnie
Knoflíkáři is een compleet andere film dan Rok D'ábla, maar wat een pracht, dit is wat men noemt een pareltje dat waarschijnlijk alleen vanwege zijn Tsjechische afkomst nog niet zoveel is bekeken. In eigen land heeft het overigens een cultstatus gekregen.

Als film past hij moeiteloos thuis tussen bijvoorbeeld kleine Amerikaanse films als Smoke, Broken Flowers, of Juno, maar zal ook wel wat zijn voor liefhebbers van Los Amantes del Circulo Polar. Het acteerwerk is ook uitstekend, dat is wel eens anders in Tsjechische films.

Het is een film met een vrij eenvoudig maar fantasierijk concept: in 1945 werd niet de stad Kokura maar Hiroshima door de Amerikanen gebombardeerd, enkel en alleen door de weersomstandigheden. Dit heet in Japan Kokura-geluk, en is het soort toeval waarop vervolgens kleine verhalen van Tsjechen in Praag of op het platteland zijn gebaseerd. Het leidt tot ontroerende of juist lachwekkende episodes, maar vaak zo absurd als alleen Tsjechen dat kunnen bedenken. Intussen is er een aardige rode draad, die een eind weg probeert te mijmeren over oorzaken en verbanden in het menselijke bestaan.

Een film van het type weinig pretentieus maar o zo heerlijk, ofwel een aanrader.

avatar van sinterklaas
Inderdaad een pareltje van een film. Je zou haast denken aan een Tsjechische Night on Earth want het Jim Jarmush gehalte zat er erg sterk in. De film barst ook van de zwarte humor en de onwaarschijnlijkheden en bovenal, een paar mooie verrassingen die je niet zo snel zou verwachten. We beginnen op 6 augustus 1945 in zowel een Japanse stad die ten koste van Hiroshima erg veel mazzel heeft en die een hillarische vondst voorschoteld over een paar Jappen aan de eettafel die Amerikaans proberen te schelden en vloeken als zowel in de cockpit van het vliegtuig die klaar is om de bom op Hiroshima te werpen, met die twee ruzieende piloten. Dan maken we een sprong van 50 jaar in de tijd en we komen in Praag terecht, waar we te maken krijgen met een buitengewone taxichauffeur.

Wat ook voor een hoop leuke momenten bezorgt, en de pijnlijke liefdesverhalen en de bizarre momenten in aaneenschakeling worden vertoond, vooral met dat hele vreemdgaan verhaal en vooral dat stukje in die seinwachtershuis. In eerste instantie nog wel denkt: waarom is dit allemaal dan persee geassocieerd met die bom op Hiroshima. Maar dan, zomaar uit het niets word het tijdreizen-thema voorgeschoteld, waarin die piloot direct na het droppen van de bom, 50 jaar in de tijd word gegooid Schitterend en uiteindelijk keurig op zijn plaats.

Wat mij betreft is dit ook weer een erg fijn filmpje uit het Oostblok.

avatar van SnakeDoc
Niet mijn ding. De essentie van het verhaal ging volledig langs mij heen. Vond de film maar weinig grappig. Ben over het algemeen ook geen voorstander van films die in kleine stukjes zijn opgedeeld.

Mij niet boeiend genoeg.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik werd er een beetje gelukkig van. Verrassend sterk, deze film. Een stuk beter dan de veel latere Zelenka die ik zag (Karamazovi) ook. Een film over toeval. En een Tiger-winnaar van jaren voor mijn IFFR-tijd.

Vaak buitengewoon grappig, vol originele ideeën en ook nog eens hoe langer hoe beter. Met onder meer een discussie over het ontbreken van vloekwoorden in het Japans, de bizarste fetish die ik ooit in een film zag en een tijdrijziger die bij een plaatselijk radiostation uitkomt. En als absoluut hoogtepunt een schitterende dialoog tussen een man en vrouw die al jaren op elkaar zijn uitgekeken en in een vervallen huisje aan het spoor wonen.

Heerlijke film, 4.0*

avatar van SturyNijmegen
Melig, absurd, hilarisch, vooral bij dat seinwachters huisje, wat een onzin eigenlijk allemaal.

Na een leuk begin met de taxichauffeur en zijn passagiers zakt de film af naar een bedenkelijk niveau. Met de term “melig” in de reactie voor mij slaat SturyNijmegen naar mijn mening de spijker op de kop. Het is een plot- en zoutloze film, die gemaakt grappig probeert te zijn, met als dieptepunt het wedervaren van het antieke meubilair. Afgezien van het begin heb ik mij dan ook tijdens het zien van deze film stierlijk zitten vervelen. Met 2* ben ik nog mild in mijn waardering.