Habemus Papam (2011)

Alternatieve titel: We Have a Pope

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Nanni Moretti
met Michel Piccoli, Nanni Moretti en Margherita Buy

Habemus Papam ofwel ‘We hebben een paus’ zijn de woorden waarmee bekend wordt gemaakt dat het Conclaaf een nieuwe paus heeft gekozen. Na de dood van de Paus trekt het Conclaaf zich terug om een nieuwe paus te kiezen. Meerdere stemrondes zijn nodig vooraleer er witte rook verschijnt. Uiteindelijk wordt een opvolger verkozen. Maar de gelovigen die massaal zijn afgezakt naar het Sint-Pietersplein wachten tevergeefs op de verschijning van de nieuwe Kerkvader. Deze laatste lijkt immers niet klaar voor de zware verantwoordelijkheid die de nieuwe functie met zich meebrengt. Angst? Depressie? Bang dat hij het niet zal aankunnen? De hele wereld valt weldra ten prooi aan onrust terwijl men in het Vaticaan koortsachtig naar een oplossing zoekt om de crisis af te wenden…

neo (crew)
Met Michel Piccoli als de paus.... Dat lijkt mij een uitstekende keuze. Eens kijken of Moretti weer een iets goeds kan afleveren.

avatar van Koekebakker
neo schreef:
Met Michel Piccoli als de paus.... Dat lijkt mij een uitstekende keuze.

Dat is het ook. Helaas is Piccoli veruit het sterkste 'element' van de film.

Oersaai.
Een echte aanrader voor personen die slecht slapen.

avatar van kingland
Dan gaat ik m niet naar beneden laden !

avatar van badfans69
Voor de liefhebber: DVD met engelse subs Link
ook aangeboden via alternatieve kanalen

napoleoncomplex
Satirische, onderhoudende en zelfs bewegelijke kijk op (de poppenkast van) de Katholieke Kerk.

avatar van xgogax
Erg leuk , heb ik hier heel erg van genoten . In mijn ogen de beste film van het jaar ! Heb overigens nog niet de volgende films gezien waarbij de verwachting torenhoog zijn : Faust (2011) van Sokurov en Texas killing field (2011) van Mann . Het kan dus nog altijd veranderen ...

***** / *****

Leuk gegeven en onderhoudende film.

avatar van indrany
Goede en mooie Italiaanse film over het kiezen van een paus en zijn mensheid, ook al is de paus door God gekozen. Een mooie film, als je van wat meer inhoud houd en verder wil kijken dan je eigen neus lang is.
Ondanks dat ik er niet veel van verwachte is dit een mooie film. Niet voor het grote publiek, maar voor mensen die houden van een film met inhoud.

Niet zo'n slechte film eigenlijk, maar ik vind het eerder een komedie dan een drama.
Michel Piccoli speelt zijn rol zeer goed, maar ook de andere acteurs zijn prima.
Ondanks dat deze film zich afspeelt in het Vaticaan, is deze prent toch wel geschikt voor iedereen, en zoals ik al zei, af en toe is het ook wel lachwekkend, een komedie dus.

avatar van MartMovie
Zeer onderhoudende film die een leuke kijk geeft in de katholieke keuken. En vooral het gegeven dat ook een paus ondanks dat vele dat anders zien zeer menselijk is wordt mooi weergegeven.

avatar van Pazmaster
Leuk drama waar ik ook een paar keer om heb kunnen lachen. Het verhaal is lekker verfrissend en origineel. Het acteren is ook prima gedaan. Het is weer eens een keer wat anders deze film waar ik me prima mee heb vermaakt. 3 sterren

avatar van Aapje81
Piccoli is charmant en geeft deze film iets speciaals. Een groot nadeel is echter dat de film verder nauwelijks iets te bieden heeft. De absurdistische capriolen met de bewoners van het Vaticaan waren wel koddig maar na verloop van tijd werd vooral Nanni Moretti bloedirritant. Kortom het is een aardig gegeven met een uitstekende Piccoli maar verder heeft de film niets te bieden.

Matig.

avatar van margo1
Wat een ontzettend slechte film is dit. Mooie beelden, daar niet van. De boodschap komt niet over met alleen maar mooie plaatjes en pseudo intelectueel geneuzel. Geen aanrader wat mij betreft.

avatar van Humphrey
Niet echt m'n ding. De film begint wel veelbelovend maar naarmate het verhaal verder vordert, blijkt het contact tussen kijker en film te verzwakken. Wie hoopt een beeld te krijgen achter de schermen van een Paus verkiezing, blijft wat op zijn honger zitten. Jammer voor het monument Michel Piccoli. Die man verdient toch beter op het einde van zijn carrière. Inderdaad geen aanrader zoals reeds eerder gelezen. 1,5*.

avatar van steventje
Drama? Het leek eerder op een komedie in de stijl van Moretti's Caro Diario.
Het verhaal is eigenlijk heel flauw en kon me echt niet meer concentreren/boeien na een half uur. Er mocht gerust wat meer vaart in komen.
Een paus die een crisis krijgt op zijn leeftijd en Moretti die wat loopt te brullen, pfff.
Enkele leuke muziekstukken en de kous is af.
Zoals hier reeds vermeld, een vrij saaie film, zeer ongestructureerd. Snel vergeten

avatar van Tanita
Wat een uitermate vreemde film van Moretti. De vraag dient zich op, wat wil hij hier mee bereiken? Drama, Komedie, Slapstick? De film zwiept alle kanten op, met Piccoli als anker, want anders was het schip wel erg diep gezonken. 1.5*

Komedie over het Vaticaan met toch een ernstige noot als het over een mogelijke nieuwe aanpak bij de Kerk gaat.
Michel Piccoli, in zijn oude dag, is uitstekend als de met innerlijke problemen strubbelende paus en uiteindelijk blijft ook de bedenking dat dergelijke film over een kerkleider best kan. Gelukkig maar.
Doorgaans is de humor geslaagd, zijn er goede vondsten, maar soms al te langdradige scènes.