Alle Tijd (2011)

Nederland / België
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Job Gosschalk
met Paul de Leeuw, Karina Smulders en Christopher Parren

Maarten (Paul de Leeuw) en Molly (Karina Smulders) hebben een hele bijzondere band met elkaar. Sinds het overlijden van hun ouders is Maarten verantwoordelijk voor de opvoeding van zijn kleine zusje. Gesteund door zijn beste vriendin Reina (Lineke Rijxman) heeft hij Molly groot gebracht tot een zelfverzekerde, jonge vrouw. Wél heeft Maarten zichzelf hiervoor compleet weggecijferd. Als Molly plotseling aankondigt dat ze gaat samenwonen, wordt hij geconfronteerd met het zogenaamde 'lege-nest syndroom'. Zowel Maarten als Molly hebben de grootste moeite om te wennen aan hun nieuwe levensfase en raken steeds verder van elkaar verwijderd. Maar dan slaat het noodlot toe en wordt Molly ziek. Ze worden gedwongen om rigoureuze keuzes te maken.

Beste rol van De Leeuw tot nu toe. En al kent de film hier en daar wel zijn kinderziektes, hij emotioneert uiteindelijk wel.

avatar van Keane1983
Een aardige film waarvoor ik niet perse voor naar de bios hoef. De film past een beetje in het straatje van "er komt een vrouw bij de dokter".
De cast is fijn om naar te kijken en de personages zijn goed uitgewerkt. Vooral Paul de Leeuw vond ik het prima doen, gezien hij normaal van die "bombastische" rollen heeft en nu juist zijn rol erg klein moet houden.
Qua verhaal is het een echte tranentrekker met een vleugje humor. De humor moet je niet zien in de vorm van grapjes maar meer in het cynisme.
De soundtrack is goed gekozen, de score vond ik daarin tegen wel weer tegenvallen. Deze ontkrachte soms de hele scene.
Wat jammer is, is dat de film vrij voorspelbaar is en daardoor zijn vaart verliest....oftewel...de film komt traag opgang met als gevolg dat het einde weer erg snel gaat.
In feite kun je de film opsplitsen in twee delen. Het introductie deel waar alle personages worden geintroduceert en het tweede deel waar voornamelijk de ziekte, de bevalling en strefte centraal staat.
Persoonlijk vond ik bepaalde keuzes die gemaakt zijn in de film erg onlogisch en daardoor zijn geloofwaardigheid verloor.
Al met al een aardige film, die in mijn ogen erg vrouw gericht is...maar daardoor niet minder intressant voor andere bioscoopgangers.
Het is dat ik gratis naar de voorprimiere kon, want ik denk dat ik voor deze film niet perse naar de bios was gerent.
Deze film krijgt van mij toch een voldoende, gezien de film mij wel heeft kunnen raken.

avatar van IcU
IcU
Deze film sprak mij aan door allereerst de sympathieke cast. Paul de Leeuw is wel iemand die over de gunfactor beschikt, en ik was zeer benieuwd naar zijn invulling van een zware rol in een film die hij toch wel moet dragen. Daarnaast ben ik na zijn rol in de pracht serie A’dam en E.V.A een kleine fan van de jonge acteur Teun Luijkx. Ook hij weet mijn interesse naar deze tragikomedie wat te bevorderen. Ook het feit dat Nederlandse drama soms erg mooi kan zijn. Een specifieke vertelwijzen en aandacht voor personages staan meestal centraal, en zijn niet altijd situatie gericht. Ook zie je vaak verhalen met een diepe ondergrond en onderwerpen die je niet altijd in een film tegenkomt, zoals homoseksualiteit en borstkanker, om deze film maar eens aan te houden. Het jammeren is dat zo’n film wel een perfect scenario moet hebben. Jammer in de zin van; dat heeft deze film niet. Helemaal niet. Het scenario werkt de film tegen. Nog meer tegen dan de acteer prestaties van Paul de Leeuw, die zijn best doet maar het ‘net niet’ is.

Zes vrouwen en 1 man (ikzelf, dus). Dat was de vulling van de zaal. Nu sta ik niet raar te kijken dat een zaal van 270 mensen maar 7 bezette stoelen heeft. Het was immers een middag voorstelling, en die zijn vaker rustig. Daarom ben ik erg benieuwd naar hoe deze film gaat scoren. Of deze film goed bezocht gaat worden. Naar mijn idee heeft deze film niet echt en specifiek publiek. Het is geen tranentrekker, train niet je lachspieren of heeft een hele rauw en beladen lading. Wat deze film mij als kijker nu eigenlijk wilt vertellen is eigenlijk ook onduidelijk. Waar gaat de film over, wat is de rode draad?

Je komt moeilijk in deze film. Dit is vooral te danken aan het feit dat je de acteurs, en vooral Paul, ziet acteren. Ze zijn hun personage gewoonweg niet. Teun Luijkx en Karina Smulders zijn nog het meest overtuigend, waarvoor mijn complimenten. Want het matige tegenspel wat vooral Karina voor haar kiezen krijgt is niet mals. Daarnaast zit de moeite hem in het chaotische, ongeleide projectiel wat de eerste helft van de film heet. Ik kan dan ook hard op zeggen dat pak weg de eerste drie kwartier moeilijk te verteren zijn. Deze drie kwartier zijn gewoon slecht. Dit komt doordat de film nergens naar toe werkt. Er is geen uitgangspositie. Het kabbelt een beetje voort en steunt op een ongeloofwaardige ‘liefdes’ relatie van Paul en zijn Belgische Nederlander (ook weer zo’n raar verhaal) Alwin Puelinckx. Die laatste speelt vrij aardig. En de relatie tussen Paul en zijn zusje Karina. Deze relatie is aandoenlijk, maar bijzaak. Bijzaak waar het hoofdzaak had moeten zijn.

De film wordt onderworpen door te veel relatie problemen tegelijk. Niet werkende relatie met iemand die niet weet of hij wel of geen gevoelens heeft voor mannen. Een relatie met samenwonen en aanzoek tot vervolg. Vreemdgaan, nieuwe relatie, toch geen nieuwe relatie of toch wel. Relaties van andere die in de weg zitten. Stoppen maar. Het is gewoon te veel. De film gaat te veel van zijn doel af; namelijk een mooi verhaal vertellen. Hierdoor moet de kijker zich druk gaan lopen maken over te veel liefdesperikelen, de ene nog oppervlakkiger dan de andere. De film neemt, hoe ironisch het ook is, niet alle tijd om dit op een goeie manier uit te werken. Het verhaal springt van hot naar her en weet niet naar een doel toe te werken. Waar eindigt dit? Het is raar om te zeggen, maar het was maar goed dat er iemand een ongeneselijke ziekte krijgt. Hierdoor komt de film op de rails om naar zijn eindbestemming verder te reizen.

Hoe warrig en ongecontroleerd de eerste helft was, zo eerlijk, oprecht en ‘to the point’ is het laatste half uur. Nog steeds gaat het allemaal wat snel, maar het verhaal weet wat emotie over te brengen. De relatie tussen Maarten en zus komen tot hun recht, en er wordt nog best prima gespeeld. Er is een momentje in de film dat Paul de Leeuw een heus brok in mijn keel bezorgd. De relaties zijn nog even oppervlakkig en onrealistisch als voorheen, maar zijn tot rust gekomen. Dit komt ten goede en er wordt nu echt een verhaal verteld. De lijn is duidelijk. Er gaat iemand dood. Dit komt helaas veel te laat in de film. Maar gelukkig zit het in de film. Hoe voorspelbaar het ook allemaal is, je gaat er in mee. Het weet je eindelijk te pakken. Maar wederom; dit komt veel te laat.

De casting was prima. Hoewel je je vraagtekens kan zetten bij de regie. Allereerst zie je als ex- castindirector als eerste dat Paul de Leeuw het erg moeilijk heeft. Je hoort gewoon de zinnen uit het scenario. Het wordt nog net niet opgelezen. Daarnaast neemt Job Gosschalk nergens zijn tijd. Er is geen moment waar er echt wordt stilgestaan bij een ontwikkeling van een personage of situatie. Ik denk dat dit gebrek aan lef is. Hoewel dit wel een geschikte film was voor lef. Hiermee onderscheid je je van andere tragikomedies, waar er al zo veel van gemaakt worden.

Ik had echt gehoopt op een mooie film. Maar helaas. De potentie had het zeker, maar het scenario is te ongecontroleerd en wat te oppervlakkig. Hij weet niet wat er nu verteld moet worden, en maakt van bijzaken te veel trammelant. Prima spel van de verscheidene acteurs weet je nog enigszins te boeien, en zelf publiekslieveling Paul de Leeuw heeft zijn momenten, hoewel ik hem nog steeds liever met een gel pruik ‘Hallo Boppers!!’ hoor schreeuwen.

avatar van wwelover
Ik had niet erg hoge verwachtingen van de film, omdat de trailer nou weinig goeds liet zien, met name op gebied van acteerwerk. Wat ook wel betekend dat ik niet heel tevreden ben over het acteerwerk in de film. Sommige dialogen kwamen er gewoon niet lekker uit. Met name Karina Smulders vond ik niet echt goed, was allemaal too much. Ook Paul de Leeuw moet oppassen dat hij niet doordraaft met zijn rol, maar hij wist me toch meerdere malen te raken. Het verhaal was al behoorlijk op tafel gegooid in de trailer, dat is toch wel erg zonde. Maar het was een aardig verhaal, niet heel origineel maar wel ontroerend en geestig hier en daar.

Fijne, sympathieke film over het leven, in al haar (v)luchtigheid. Rijxman kan dat Kalf bijna niet meer ontgaan en een diepe buiging voor de 'slotmonoloog' van Molly, voorgelezen door Rijxman op haar begrafenis. Graag meer dan dit soort werk, want er zit nog behoorlijk veel rek in.

Een geloofwaardig, sterk (af en toe klef, maar bij deze film is dat niet erg) romantisch melodrama over relaties, liefde en verdriet. Al had ik in het begin zo mijn twijfels: het oogt wat chaotisch, maar dat is snel voorbij, je voelt je betrokken bij de personages en de film ontpopt tot een ontroerend verhaal. De cast houdt zich met overtuigingskracht staande in deze film die je raakt en voor een Nederlandse productie is dat een groot compliment.

Alle Tijd is een film met een glimlach en een traan met meer dan uitstekende acteer prestaties, Paul de leeuw is zelfs geloofwaardig als Maarten maar de echte ster is toch zoals zo vaak de parel van de Nederlandse film Karina Smulders.

avatar van Jessen0wnt
Ging wel.

Paul de Leeuw blijft altijd Paul de Leeuw, van Karina nooit een fan geweest, Storm en Kom Niet Aan Mijn Kinderen waren een beetje lomp, maar hier speelt ze eindelijk een goede rol voor haar op het lijf. Op de een of andere manier kwamen haar uitspraken goed over, alsof ze eindelijk goed in haar vel zat. Verrassing.

Verhaal is leuk, maar voor mij een beetje een mixsapje waardoor er 0,0 originaliteit in zit. Ik vond het karakter Reina het interessants, maar ze stierf een beetje af qua script wanneer er meerdere personen in de film kwamen. Alle Tijd probeert het heel goed en dat kun je ook zien aan de toch wel redelijk tot goede recensies. Ik ben het er gedeeltelijk mee eens. Jos probeert het echt. Maar voor mij werken die kleine dingentjes niet zoals zo'n idiote toevoeging van een hond of een drieluiks relatie. Humor is ver te zoeken, spanning wordt op de juiste momenten vermeden. En de serieuze kanten van het leven worden belachelijk snel geaccepteerd met een schuifel liedje.

Het is me allemaal iets te makkelijk, maar toch goed vermaak. Karina viel mee, en Jos heeft een goede poging gedaan. Misschien ooit voor hem een soort Alles is Liefde, valt een beetje in hetzelfde straatje. Alleen dan dit iets minder.

2 sterren, Jos komt er wel

Zware kost deze film. Tijdens de film vond ik vaak dat er wat amateuristisch geacteerd werd, dit maakt de film juist alleen maar sterker en geloofwaardiger aan het eind.

Goeie film over een broer en zus die al jaren samenwonen, en waarbij de zus vertrekt om bij haar vriend in te trekken. Een drama/komedie over relatie's in alle vormen en maten met genoeg mooie momenten. Het verhaal is een beetje stuurloos, maar dit wordt zeker goedgemaakt door het charmante karakter van de film en het aangename tempo. Verder is het acteerwerk ook prima, waarbij Paul de Leeuw in feite zichzelf speelt.

avatar van Awake78
Mooi bericht van Soom hierboven en ergens begrijp ik het ook wel. Paul moet als het ware in z'n eentje deze film trekken, en doet dat verdienstelijk.

Helaas blijft verder bijna ieder facet van de film in gebreke, daarmee doelend op de andere acteurs en de regie maar met name het script is af en toe om te huilen. Zeer saaie, primaire conversaties die zelfs op kantoor nog sterker zijn. En niet dat de acteurs daar veel aan kunnen doen, maar vaak wordt het ook nog eens uitgesproken alsof ze alles live van de autocue oplezen. Het begin van de film is ook vrij rommelig, waardoor ik zelfs in het begin niet in de smiezen had wat de relatie tussen de verschillende personages precies was (kan eventueel ook aan mij hebben gelegen).

Als klap op de vuurpijl wil de film op het eind het emo-trucje van 'Komt een vrouw bij de dokter' herhalen, maar dat hele ziekteproces van Molly komt niet van de grond en sterft een langzame dood (excuses). Daarmee ook de doodsteek gevend aan het scenario en de rest van de hoop op een goede afloop, figuurlijk gesproken.

Toch niet alleen maar kommer en kwel. Leuk om eens een keer Den Haag te zien als opnamestad en het camerawerk en geluid zaten ook mee. Bepaalde scenes waren ook wel aandoenlijk en fraai vormgegeven, maar zodra ik eenmaal uit m'n concentratie ben dan blijf ik dat met films vaak ook, en zo na de 70e minuut kwam ik er gewoon niet meer in.

Positieve dingen gezien en een aardig idee, maar het complete plaatje klopte gewoon niet.

Edit: de actrice die Reina speelde deed het, net als Paul, ook prima.

avatar van Elineloves
Die Paul. Hij is inderdaad veel meer dan een (wannabe)grappige homo met een dikke buik en een kalend hoofdje. Maar dat wist ik al langer.

Ik heb een hele tijd terug een making off gezien van deze film en ik was best onder de indruk. Ik wilde 'Alle Tijd' dan ook graag zien.

De film begint prima. Rustige opbouw, uitdieping van de personages en langzaam aan leer je ze beter kennen. Paar leuke momentjes ( de homo-hond ) Paul heeft iets wat in aandoenlijk vind. Iets aaibaars bijna. Hij weet altijd een lach op mijn gezicht te toveren. Heerlijk hoe hij stiekem toch nog dat stuk taart van zijn vriendin op eet en checkt of niemand hem ziet. Toch wel mijn soort humor. Ook bijvoorbeeld:

''Ik heet Arthur.'' - '' Goh! Lelijke naam.'' en ''Hier ligt Maarten. Eindelijk slank.''' Heerlijke zelfspot.

De band tussen Maarten en Molly is vanaf de eerste seconde geloofwaardig en puur. Ook de ontluikende romance van Maarten vond ik schattig. Mooie, gevoelige soundtrack ook. Beetje een tearjerker, maar dat mag ook wel bij een film als deze.

Beetje jammer dat de ziekte pas na een dik uur aan bod komt, waardoor het laatste half uur kort aanvoelt. Misschien ook maar beter, want het is wel aangrijpend, ookal speelt het zich in sneltreinvaart af. Haar dood vond ik dan ook een beetje abrupt. Pats, boem, dood en hoppa rouwkaartjes uitkiezen. Beetje onpersoonlijk bijna.

Bij de begrafenis moest ik wel een paar traantjes laten. Erg mooi gespeeld. Klasse acteerwerk gedurende de hele film. Met name toch wel Paul. Impressed.

Leuke, gezellige "familie"-film. 'Alle Tijd' is een erg gevatte, vrolijke film met de nodige complexiteit. De personages zijn levendig en realistisch en hun relaties ook. Het komt niet vaak voor dat een ensemble-film zo goed werkt. Paul is, wellicht voor het eerst in zijn leven, subtiel en intrigerend. Lineke Rijxman zet Reina fantastisch neer. Het is een van de weinige personages tegenwoordig die rookt en naar de WC moet.
De dialogen zijn scherp maar soms iets te literair. De verhaallijnen hebben we allemaal al eens eerder gezien en toch is de uitvoering er van vernieuwend en pakkend.
'Alle Tijd' is een zeer vermakelijke, gezellige film met een prachtig einde en goede gelaagdheid. Doedel is een scene-stealer.

Mooie film.

avatar van Fran
Dit is absoluut een hele leuke film. Hij wordt lekker klein en intiem gehouden waardoor er een warme, pakkende sfeer ontstaat. Paul de Leeuw weet dat met zijn acteerwerk ook nog te versterken. Ik had in "Alles is Liefde" al een voorproefje kunnen zien van Paul in een redelijk serieuze rol en daar deed hij het ook niet onverdienstelijk. Door deze film weet ik helemaal zeker dat hij absoluut dit soort rollen kan dragen.

De band tussen broer en zus is heel ontroerend. Het verhaal is heel dramatisch maar het wordt niet geoverdramatiseerd. Er zitten zelfs genoeg leuke humoristische scènes tussen waardoor het wel emotioneel is maar het wordt geen echte zware kost. Die balans vind ik heel knap gedaan.

Wat ik ook heel mooi vond aan het verhaal waren alle onderlinge verhoudingen. Bijvoorbeeld de band tussen Maarten en Reina was heel mooi. Ook leuk om te zien is hoe de dierenarts in de groepsdynamiek word opgenomen. Dit gaf nog dat extra beetje sfeer en warmte aan de film.

Ja, dit is wat mij betreft absoluut een aanrader.

avatar van Nicolage Rico
De kracht van Paul de Leeuw ligt misschien wel bij het grote contrast van zijn werk in Alle Tijd en de realiteit - waarin hij een, met ADHD bewapend, komiek is, die amper serieus kan zijn. Daarnaast is hij erg sympathiek in deze film, met een hoog aaibaarheidsgehalte. Verder speelt hij weinig overtuigend en vooral volgens het boekje - soms is het net alsof hij voorleest uit dat boekje. En daar hebben zowat alle acteurs last van; alsof ze de dialogen aflezen of toegeworpen krijgen van een souffleur, met daarnaast een erg zwakke delivery. Het is te duidelijk geschreven, en ik heb daarnaast het idee dat de schrijvers tranen met tuiten lachen om hun eigen werk. Het is te geforceerd, sowieso een groot mankement van minstens driekwart van de Nederlandse film. Wel een sterk acteermoment tijdens de uitspatting van Molly en de reactie van Maarten daaropvolgend.

Pluspunt is de luchtigheid tijdens de ziekte van Molly. Al leggen de makers daar juist weer teveel nadruk op. Het is vooral een gebrek aan kundigheid van de makers, dat ervoor zorgt dat Alle Tijd niet van de grond komt.

En dan komt de enorm overbodige begrafenis, die alle luchtigheid en subtiliteit rondom de ziekte van Molly met een ferme stoot wegbeukt.

En natuurlijk hulde voor Alwin Pulinckx die het aandurfde om met Paul de Leeuw te tongen.

Buitengewoon aangenaam verrast; een "oer-hollandse" film, geheel draaiend ronfd liefde. Onwaarschijnlijk maar volstrekt geloofwaardig. Echt ontroerend

avatar van sinterklaas
Onderhoudend filmpje dat begint als een Romcom, waarbij er een brakkemikkige relatie ontstaat tussen Paul de Leeuw en Arthur (terwijl Arthur nog in de kast zit) Paul de Leeuw... ik weet nog altijd niet wat ik van hem zeggen moet. De ene keer komt ie nog wel leuk over maar de andere keer is is vrij irritant. Vervolgens slaat de film over in een ontroerende ziekte-drama wat ook weer typisch uitpakt. Alle Tijd is weer een gewoon vanoudse Hollandse drama.

avatar van martijn011
Prima Nederlandse film met een uitstekende Paul de Leeuw.
De film is ook prima in balans wat betreft drama en humor. Nergens wordt het echt te zwaar, ook naar het einde toe niet, en af en toe ontsnapte er zelfs een grote glimlach op m'n gezicht.
Karina Smulders was samen met Paul de Leeuw het best op dreef.

Toch vond ik het af en toe wat té afgeraffeld lijken. Er zitten redelijk wat personages in de film die er door de korte speelduur niet helemaal uitkomen.
Ook de verhaallijn omtrent de ziekte van Molly had wat meer uitgediept kunnen worden zodat je als kijker nog meer mee kon leven met haar personage.

Toch is het vermakelijke kost. Zoals gezegd een prima balans tussen drama en komedie en met een redelijk verhaal een prima wegkijker.
Als Nederlander hoef je je niet te schamen voor dit vaderlandse product.
Voldoende.

avatar van tattoobob
Sterk dramatisch stukje nederlandse cinema.
Zelf vind ik het nooit vervelend om naar Paul de Leeuw te kijken en ook tijdens deze film vind ik hem goed tot zijn recht komen......weer eens iets anders dan de comediant.
De rest van de cast is ook boven gemiddeld voor nederlandse begrippen.
Mooie film met een paar kippenvel momenten.

Nee. Echt nee. Hoe kan je nou van een drama film een komedie proberen te maken? Dit onderwerp is veel te heftig om het als komdie te bestempelen. Alles vervloog, de hele film flitste voorbij. Je had niet eens tijd om geraakt te worden, want het ging allemaal zo belachelijk snel. Als ze nou alles wat meer hadden uitgediept, de band tussen broer-zus wat sterker hadden gemaakt en meer tijd hadden besteed aan de ziekte was het een ijzersterke drama geweest. Maar nu proberen ze zelfs van het moment dat de kist wordt getild een komische scène te maken: tegen de muur botsen enz. Nee dat kan echt niet.