North Sea Hijack (1980)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Thriller

geregisseerd door Andrew V. McLaglen
met Roger Moore, James Mason en Anthony Perkins

Rufus Excalibur Ffolkes is een diepzee-duikende avonturier met veel ervaring en een gevoel voor humor. Wanneer terrorist Lou Kramer een olieplatform in de Noordzee kaapt en dreigt op te blazen, wordt ffolkes ingehuurd door admiraal Brinsden om daar een stokje voor te steken.

avatar van Quentin
Laats een stukje van op tv gezien, zag er leuk uit. Maar er is geen dvd release van ook niet R1 dus ik kan hem nergens krijgen iemand hier een video van liggen?

Die is er wel, hoor. Regio 1 en 2.

avatar van Quentin
Toen nog niet heb inmiddels allang de R2 versie Leuke film trouwens, weer eens anders wat anders voor Moore...

avatar van thunderball
Aardige actiethriller, hoewel er voor zo'n genrefilm eigenlijk wel relatief weinig actie in voor komt. Behoorlijk wat echte spanning, maar het had voor mij allemaal wat flotter gekunt. Het is niet een film die ik nou echt vaak op zal zetten.

De acteurs doen behoorlijk hun best, vooral Perkins heeft er zin in en zet een lekkere gemene terrorist neer.

Moore is ook goed bezig als exentriek hoofd van een anti-teroristenunit. Een van zijn leukste rollen.

Mooie poster trouwens hier boven. Nooit eerder gezien.

3,5 ster.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Enigszins onderhoudend filmpje dat met name door de sterrencast naar een wat hoger plan wordt getrokken. Niets bijzonders, edoch redelijk.

consumer1970
Als James Bond vond ik Roger Moore een beetje een houten klaas, maar hier slaat hij de spijker op zijn kop als vrouw-o-fobe excentriekeling die de zaak redt. Ik heb wel wat met deze film. 4,5.

De film is gemaakt in 1979 en uitgebracht in 1980. Hierin is wel een destijds heel actueel onderwerp voor het voetlicht gebracht: in mei 1979 won de Britse Conservative Party de verkiezingen voor het parlement en kreeg daarin zelfs een ruime meerderheid. De leider van de partij wordt dan traditiegetrouw door de koningin gevraagd voor haar een regering te vormen. Deze leider was ... Margaret Thatcher. In de film is de minister-president een vrouw, absoluut een novum voor het Verenigd Koninkrijk.

Aardige en vooral een vermakelijke ouderwetse thriller met een aparte rol van hoofdrolspeler Roger Moore. Normaal speelt hij altijd op een charmante manier de vrouwenversierder, maar in deze film heeft hij juist een hekel aan vrouwen (hij legt op een gegeven moment ook uit waarom) en heeft hij het meer op katten. Ook loopt hij er ietwat vreemd bij met o.a. een belachelijke baard en snor (ook dit keer geen pak aan) en borduurt hij ook

Hoewel het verhaal inmiddels behoorlijk gedateerd is (destijds wel behoorlijk actueel i.v.m. de eerste en nog steeds enige vrouwelijke premier van het Verenigd Koninkrijk, namelijk Margaret Thatcher), wist de film wel te boeien (het wordt wel nergens echt spannend en er zit ook relatief weinig actie in) en zat het met de uitvoering ook wel goed. Dat laatste komt natuurlijk vooral op conto van hoofdrolspeler Roger Moore die het leuk doet (inclusief humor) in zijn rol van de norse diepzee-duiker en avonturier Rufus Excalibur Ffolkes, maar ook door Anthony Perkins in de rol van terrorist Lou Kramer. De overige cast zoals o.a. James Mason doen het verdienstelijk. Het einde was wel aardig en omdat de film maar iets van 90 minuten duurt, kijkt hij ook lekker weg.

Al met al gewoon een leuke ouderwetse Thriller om eens gezien te hebben en meer ook niet.

avatar van Left4Dead
Het was mij vooral te doen om Michael Parks in deze prent, helaas kreeg hij niet de kans te kunnen gloren. Nee Moore en Perkins zijn de grote gasten die de aandacht volop krijgen en het enigszins prima doen. De rest hangt er maar een beetje bij maar echt slecht kan ik ze niet noemen.

Simpel verhaal over een olieplatform dat gegijzeld wordt, er wordt niet veel mee gedaan en voordat de aanval op de schurken wordt ingezet zijn al diep in de speeltijd van de film aanbeland. Tot die tijd (te) weinig actie en veel gebabbel, onderhandelingen genoemd, en een klein stukje tegenwerking om de snoge plannen van de schurken te doen falen.

Het einde is simpelweg te dom voor woorden, dus dat druk de score aardig.
3**

avatar van DiDa
Nu dus plots op netflix

Aardige film waarin een olieplatform door criminelen gekaapt wordt voor losgeld. Ondanks dat de film zich voor een groot deel op het olieplatform afspeelt, is het plot vrij standaard. De film voelt aan als een actie-film, echter zit er nagenoeg geen actie in. Een redelijk spannend einde en een vermakelijke rol van Roger Moore die ook een paar leuke one-liners heeft hier.