The Wild Geese (1978)

Verenigd Koninkrijk / Zwitserland
Actie / Oorlog

geregisseerd door Andrew V. McLaglen
met Richard Burton, Richard Harris en Roger Moore

Kolonel Allen Faulkner wordt door de rijke Sir Edward Matherson ingeschakeld om de leiding te nemen over een commando dat president Julius Limbani moet bevrijden, die gevangengehouden wordt door een corrupte Afrikaanse dictator. Faulkner weet nog niet dat Matherson louter uit financiële belangen handelt, en gaat akkoord.

avatar van thunderball
The Wild Geese is een van die Britse sterrencast actiefilms uit de jaren '70, waar in Roger Moore zit, maar die -hoewel met zijn naam groot op de affiche- feitelijk relatief weinig sreentijd heeft.

Gebaseerd op de roman van Daniel Carney over een groep huurlingen die naar een Afrikaans land wordt gestuurd, om al daar een -door de aan de macht zijnde dictatuur gevangen gezette- belangrijke man te bevrijden en aan de macht te helpen.

Volgens Moore vond hij het oorspronkelijke boek beter en belangrijker dan het over het min of meer zelfde onderwerp gaande Dogs of War van Frederick Forsyth, waar van hem het filmscript aan geboden werd, maar wat hij aan hem voor bij liet gaan om deze Wild Geese te maken. Lijkt me vrij sterk, omdat zijn rol en iig ook het boek stukken minder is als die Forsyth-roman.

De film zelf is een geval apart.
Voor een oorlogsavonturenfilm is ie te serieus en te bloederig, maar voor een realistische oorlogsfilm net weer niet geloofwaardig genoeg. Aardige kijkvoer, meer een mannenfilm, denk ik. De rollen van Burton en Harris zijn behoorlijk goed uitgewerkt en zij spelen naar behoren. Moore is met zijn bekende, wat minder serieuze karakter, een leuk kontrast hier bij en de vriendschap tussen de drie komt geloofwaardig over, wat vrij belangrijk is voor zo'n film.

Vier sterren!

avatar van Quentin
Leuke film inderdaad, maar volgens mij is het type rol dat je omschrijft ook het enige wat Moore fatsoenlijk neer kan zetten (gewoon in lijn met zijn Bond vertolking).

avatar van Querelle
Mannen van in de veertig, die eruit zien als zestig, die huursoldaatje spelen... Maar het viel nog mee.

avatar van Filmkriebel
Nog even een ouder filmpje bovengehaald over een commando huurlingen die een oppositieleider gaan bevrijden in een Afrikaans land. Middelmatige film.

Vooral de muziek viel niet in de smaak : slechte song (who the fuck is Joan Armatrading?) en vervelende militaristische deuntjes doorheen de hele film. Het eerste uur viel flink tegen en het kwam allemaal traag op gang. Eénmaal de eindelijke reddingsoperatie begint, drijft McLaglen het tempo op. Het geheel lijkt echter meer op een gewone reconstructie van hoe huurlingen te werk gaan, ten koste van pogingen om een interessant verhaal uit te werken. Het politieke boodschapje over "blanken en zwarten in Afrika" moest er wel weer in, maar komt nogal oppervlakkig over 30 jaar later. (we can live together...) Op dit ene dramatische moment na op het einde vond ik deze film niet zo interessant. Gelukkig zijn Burton en Harris leuke acteurs om te zien spelen.

avatar van thunderball
Quentin schreef:

Beetje late reactie, maar..... kijk dan maar eens van Moore de films The man who haunted himself en evt ook The Naked Face.
Hij kan zeker ook wel ander soort rollen spelen.

avatar van 606
Onverwacht leuke actie / oorlog film met een interessant verhaal.
Voldoende goed en soms harde actie met mooie plaatjes.
Goed acteerwerk en intro vond ik ook goed naar behoren.

4 sterren

avatar van badfans69
Eindelijk ook met NL subs uitgebracht

Bol linkje

avatar van Betamax
In HD gezien.
Mooie film prima aktie (af en toe wat rommelig).
Lang maar wel boeiend.

avatar van Richard_Voorhees
Gisteren de Arrow blu-ray bekeken en ik moet eerlijk toegeven dat ik toch best genoten heb van deze prent. De typetjes zijn wat standaard en hier en daar lekker fout. Verder zijn vooral de trainingsscenes wel erg vermakelijk gebracht.
Hier en daar valt er echter ook wel wat op te merken. Zo duurt de film wel erg lang en vind ik de missie zelf wel erg kort ten opzichte van de totale speelduur. Waarschijnlijk hadden ze vanwege het budget geen andere keuze, maar dan hadden ze van mij de speelduur wel wat mogen verkorten om de vlotheid er wat in te houden.
Vermakelijk, maar verder niet heel erg bijzonder.

Aardige en vooral vermakelijke ouderwetse Actie / Oorlog film, die ondanks dat hij behoorlijk langdradig en misschien ook wel traag is, zich lekker wegkijkt.

Dat de film zich lekker wegkijkt heeft ook te maken met de voornamelijk oude Britse sterrencast die het verdienstelijk doen (met name dan Richard Burton, Richard Harris en Hardy Krüger) en soms ook best wel leuke droge humor hebben, met name dan natuurlijk Roger Moore.

"Wil je je overgeven ? Liever laat ik Witty (een homofiel) mijn aambeien doen"

Het verhaal (ook ietwat politiek getint) zit aardig in elkaar en weet ook wel te boeien en ook met de uitvoering zit het wel goed. Ook zit er de nodige actie in en dan met name vanaf het laatste uur. Het einde mocht er ook wel wezen.

Al met al gewoon een leuke ouderwetse Actie / Oorlog film om eens gezien te hebben.

Uitvoerige avonturenfilm uit de late 70-er jaren. Behoorlijk gewelddadig en hard.
Is er wel eens een gedachtenwisseling over het verleden, heden en toekomst van Afrika, dan is er toch de actie die overheerst. Wel krijft de uitbuiting van het zwarte continent toch wel een veeg uit de pan.
Doorheen de (goed geslaagde) actiescènes is er ook wel plaats voor humor. Typisch Brits. De aanwervingsscène is een mooi voorbeeld, wat ons ook eens toelaat het viertal Burton-Moore-Harris-Kruger spontaan en ongedwongen te zien lachen.

avatar van Gang_Star
Lange tijd lijkt deze film niet op een actiefilm of een oorlogsfilm. Lijkt meer op een soort misdaad/thriller in het begin en ook de aanwezigheid van Roger Moore in een rol die doet denken aan zijn 007 personage zorgt dat de film niet doet denken aan oorlog. Het duurt dan ook even voordat de film omslaat naar een oorlogsfilm. Begint bij de training en daarna de missie waarbij een groep huurlingen een president moet redden. De klus wordt vrij eenvoudig geklaard maar daarna worden ze verraden door de opdrachtgever. Vanaf dat moment begint de film dan ook wat meer los te komen. Een behoorlijke hoeveelheid ontploffingen en kogels, vrij harde actiescènes zo nu en dan zoals een keel die wordt doorgesneden met een mes en de nodige humor huurling met een afrokapsel vraagt om een voorschot omdat zijn kapper per centimeter rekent en een andere huurling die niet op kan staan omdat hij zegt 'dood te zijn'. Na een kogel in de grond naast zijn hoofd kan de man overigens weer prima rennen . Enige nadeel was dat de film wat aan de lange kant duurde en wat mij betreft had het eerste gedeelte best achterwege gehouden kunnen worden.