Babycall (2011)

Noorwegen / Duitsland / Zweden
Thriller

geregisseerd door Pål Sletaune
met Noomi Rapace, Kristoffer Joner en Vetle Qvenild Werring

Anna (Rapace) en haar achtjarige zoon Anders zitten in de getuigenbescherming als gevolg van de moeilijke relatie met de vader van Anders. Ze verhuizen naar een groot flatgebouw. Anna overbeschermt haar zoon en koopt zelfs een babyfoon om hem in de gaten te houden. Ze vangt hiermee echter ook geluiden op van andere appartementen en Anna hoort iets wat op de mishandeling van een kind zou kunnen wijzen. Ondertussen komt Anders’ mysterieuze nieuwe vriend op vreemde tijdstippen langs… Weet deze nieuwe vriend iets van de mishandeling? En waarom zit Anders’ tekening onder het bloed? Loopt Anna’s zoon gevaar?

avatar van mikey
Ja daar was ik al bang voor. Eerst een vrouw die waanideeen heeft en dan ook nog een spookkindje.. half puntje eraf.

avatar van AmazingPP
Verrassende thriller die me van het begin tot het ietwat vage einde wist te boeien. En ja! Er blijven natuurlijk wel wat vragen onbeantwoord, maar dat mag je lekker zelf doen. Is ook wel weer eens een keer verfrissend. Rapace is een geweldige actrice, ik kan niet anders bedenken. Zij zet een enorm goede rol neer, evenals de rest van de cast. Een goede thriller, veel suspense, veel vragen en iedereen zal er wel zijn of haar verklaringen voor hebben. Ik vond het gewoonweg goed. 4 *

avatar van Montorsi
M.i. wordt alles op het einde erg duidelijk verteld, over welke vragen hebben jullie het?

avatar van Noodless
Kan mij iemand hier verklaren waarom de jongen niet met zijn moeder mag meegaan en op school moet blijven (de school vermoedt mishandeling) ondanks dat de jongen al twee jaar dood is. De directeur zegt duidelijk dat hij in de muziekles is en zij wordt als het ware uit begeleidt om niet met hem in contact te komen. Zal zeker ook in haar hoofd zitten?
Toch wel een beetje ver gezocht dan en voor mij een groot minpunt van de film. De rest vind ik wel heel duidelijk, maar ook niet altijd even geslaagd. Best aardig verhaal met een prima rol van Rapace. De film had volgens mij toch een betere uitwerking verdiend. 6,5/10

Meneer Bungel
Noodless schreef:
Kan mij iemand hier verklaren waarom... Zal zeker ook in haar hoofd zitten?
Klopt.

avatar van Noodless
Dacht het wel. Eigenlijk wel jammer...iets teveel van het goede qua verbeelding.
Dank je wel Meneer Bungel.

Meneer Bungel
Het was mij ook (veel) teveel van het goede. Rapace, Joner en het hele sfeertje waren eigenlijk helemaal in orde, erg jammer.

avatar van knusse stoel
Prachtig verhaal en goed verfilmd Pãl Sietaune.
De film begint rustig en langzaam maar zeker wordt je in de waan van de moeder meegesleept. Bijna alles wat ze meemaakt is fantasy, een spelletje van haar hersenen omdat ze weigert om de dood van haar zoontje en mogelijk ook van haar man te erkennen.
Soms doen mensen dat omdat de waarheid te hard is.

Van begin tot eind een boeiende thriller!

avatar van jeroentjuhhhhh
Kale en zoutloze thriller. Een doodse Noomi en een niet vooruit te branden verhaaltje. Resulteert in een wel heel middelmatig, wat zeg ik, ondermaatse film. Weet zich niet tot nauwelijks te onderscheiden en boeiend zijn de monotone personages allerminst. Echt niet mijn kopje thee, deze Scandinavische werkjes. Met af en toe een glinstering in het horrorgenre daargelaten, vind ik het maar een boel grijze eenheidsworsten.

avatar van Spetie
Een matige film, met een verhaal zoals dat al vaker verteld is, al is de invalshoek hier weer net een beetje anders.

Rapace is een goede actrice en doet hier ook vrij weinig fout. Het probleem zit hem meer in de uitwerking van het script, dat ervoor zorgt dat elke vorm van spanning al vrij snel verdwenen is, omdat de afloop dan al bekend is en de weg er naar toe ook redelijk goed kan worden uitgetekend. Dat het zoontje een geest is en Rapace waanideeën heeft en veel zaken ziet die er niet zijn, zal maar weinige kijkers ontgaan vermoed ik. Men wil het een soort van puzzel doen lijken, die uiteindelijk geen puzzel is, omdat men zelf de puzzel maakt en er helaas net wat teveel wordt voorgekauwd.

Visueel is het allemaal nog wel redelijk in orde en op momenten nog best sfeervol. Daar en in het acteerwerk liggen de grootste prestaties van deze Babycall. Voor de rest is het weinig bijzonder, weinig spannend en tevens een film die ik waarschijnlijk snel weer vergeten zal zijn. Niks om warm voor te lopen in ieder geval.

avatar van Fryce
Best aardig, maar al met al niet zo heel erg bijzonder.

avatar van bjerik76
aardige film, maar ik vond het op het eind wel erg simpel in elkaar gezet en opgelost.

alle vragen die je als kijker hebt word gewoon op die manier opgelost en klaar is kees.
als ze haar zoontje op school ophaal zegt de ene leraar dat hij in het muzieklokaal zit? en in het muziek lokaal zit er toch ook een leraar bij die het jongetje ziet ? .
ook dat was dus een waan, dus als kijker is dat moeilijk te puzzelen, en op het eind van de film is dat dus wel allemaal lekker te verdoezelen en simpel opgelost, zo kan je allemaal ingewikkelde scenes maken en puntje bij paaltje is er niks van waar en lekker simpel opgelost,

kortom je kan eigenlijk het begin en het eind kijken, alles ertussen doet er niet toe.

Matige film waarin een moeder onheilspellende geluiden hoort over de babyfoon. Een trage maar op zich goede opbouw, maar waarbij al snel duidelijk is dat er iets niet klopt. En de uiteindelijke ontknoping is dan eigenlijk ook geen verassing meer. Verder heeft de film een redelijke sfeer en Noomi Rapace doet het niet verkeerd, maar daarmee is dan ook alles gezegd.

avatar van nightbreed
Het klopt van geen kanten, maar ik heb wel genoten van dit ingetogen en sfeervolle werkje.

avatar van Tetterovic
Had er meer van verwacht, zeker met Noomi in de hoofdrol. Er klopte te weinig met een hoop verzinsels. voor mij 2,5*

avatar van Decec
Een redelijk horror/thriller film...
Minder spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...

avatar van LOTR-lover
Ondanks het feit dat ik de film redelijk voorspelbaar vond (m'n vriendin & ik waren er al vrij snel achter hoe 't precies in elkaar stak). Hierdoor konden we ons ook focussen op de details, en die zijn niet altijd even goed. Zoals hierboven ook al een aantal keer word gezegd: de grote gapende gaten in het plot zijn op een gegeven moment wel tergend. Ik vind het erg goedkoop om alles maar als waanbeeld van de hoofdrolspeelster af te doen. Daarmee hoopt de regisseur blijkbaar de plotholes te dichten naar die missie is niet geslaagd.

Ondanks bovenstaande kritiek vond ik het acteerwerk van de hoofdrolspeelster zeer goed wat de film toch nog naar een redelijke score tilt.

Sinds o.a. The Killing en de Millennium trilogie ben ik echt wel een liefhebber geworden van de Scandinavische cinema en ook van Noomi Rapace.
Daarom dat ik deze film zeker eens wou zien.
De film is niet zoals de andere die ik uit het Hoge Noorden al heb gezien, een 'who done It', maar wel een iets speciale film.
Toch kon hij me wel bekoren, vooral door het alweer voortreffelijke spel van Rapace (inmiddels ook internationaal aan het doorbreken).
Ik vermoed dat niet iedereen dit verhaal zal weten te waarderen, maar misschien toch maar eens kijken, laat je maar eens verrassen door het merkwaardige verhaal.

avatar van Leo1954
Uittekende triller.

avatar van umbra
heerlijk thrillertje, leuke sfeer, meer van dit! met gemak een 4/5

avatar van Shaky
Zeer aardige thriller die tot ongeveer 10 minuten voor het einde ijzersterk is. Het einde is echter zo afgeraffeld, wazig en gewoonweg slap dat deze ervoor zorgen dat de film achteraf geen geweldige indruk achterlaat.

Daarentegen doet Rapace het erg goed en hangt er de hele film een prima sfeer.

Al met al voldoende maar het zwakke einde doet het sterke begin en middenstuk bijna teniet.

Film waarbij ik geen seconde de aandacht verloor en constant aan het nadenken was. Ook al heb je vrij snel door waar het nu naartoe ging, toch bleef ik gefascineerd kijken. Noomi Rapace speelde haar rol voortreffelijk. Alleen jammer van het einde, dat was gewoon erg slap en dat neem ik dan ook mee in mijn puntenberekening.

avatar van m1701
vooral een erg trage film waar weinig in gebeurt.
Miste de spanning.... miss. kwam het wel doordat het
niet engels gesproken was en ik er niet helemaal in kwam.
Vond het verhaal ook niet heel verrassend

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en 'k vond het niet mis, al was 'k iets minder aan de ontknoping. De film wist me wel te boeien en ook de cast wist me wel te bekoren. Verder zag de film er wel goed uit.
Een beetje jammer van de ontknoping, maar verder wel een goeie film.

avatar van Beertje45
Mijn notering was vast hoger geweest omdat ik dacht te doen te hebben met een realistische, psychologische thriller. Tot aan de ontknoping was ik erg geboeid, maar het einde was een domper van jewelste voor me door een dom spookverhaaltje

Wel uitstekend acteerwerk van de hoofdactrice.

avatar van Tiany
Zeer goede film, spijt dat het weer over dromen gaat, dat is mode tegenwoordig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Babycall heeft veel potentie die niet ten volle wordt benut. Met Noomi Rapace in de hoofdrol hebben we al een goeie actrice. Het verhaal is best wel boeiend, maar is niet goed vertaald naar het script. Dat rammelt nogal en is wel spijtig. Want deze film moet het toch van het plot hebben. Dat je als kijker met vragen zit, mag wel. Dat hoort wat bij het genre. Maar soms gaat het wel ten kosten van de sfeer en zeker van het plot zelf. Geen slechte film, maar had beter gekund.