• 8.664.064 stemmen

Releasedatum: 7 maart 2012

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Noordzee, Texas

"The exquisite agony of first love"

Een kustdorpje ergens in de jaren zeventig. Als kind droomt Pim, een eenzame jongen uit een marginaal milieu, van prinsessen en mooie koninginnen. Als tiener droomt hij echter van Gino, de ruige buurjongen, zijn motorheld. Maar Gino is niet zo’n dromer, of toch? Daarbij komt nog dat het zusje van de buren dan weer op Pim verliefd wordt.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van 93.9

93.9

Prachtige film met veel beeldtaal. Gelukkig werd er weinig in gesproken, omdat zonder ondertiteling Vlaams soms moelijlk te verstaan is. Ja, dat is echt zo!

avatar van Brix

Brix

• 19028 berichten

Prachtig en zeer sfeervol gefilmd, wát een schitterende beelden !

Goed geacteerd.

Eva van der Gucht is weer sterk als altijd.

Deze film wil ik best nog een keer opnieuw bekijken.

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

Coming of Age drama over een homoseksuele jongen. Weinig verhaal, maar een film die het meer moet hebben van zijn de personages, die mij jammer genoeg amper boeiden. Acteerwerk was ook heel erg flauw, alleen Eva van der Gucht en Luk Wyns hebben enig talent in zich. Verder waren de dialogen zwaar benedenmaats, en dat algemeen Nederlands werkt ook langs geen kanten en is totaal niet realistisch. Uiteindelijk een erg slaapverwekkende film die voor geen meter boeit en waar ik nooit echt inzat. Wat overblijft is een paar leuke shots en een degelijk decor.

avatar van K. V.

K. V.

Deze was op tv en maar eens meegepikt. 'k wist eigenlijk niet waarover de film ging gaan, het was dan ook een verrassing. Tja, 'k vond het geen misse film. Het deed me een beetje denken aan de Vlaamse Brokeback Mountain. Dit verhaal was wel iets minder uitgebreid.

De cast deed het prima en kwam overtuigend over.

Tja, 'k vond het wel eens de moeite om gezien te hebben en prima om eens mee te pikken via tv.

avatar van Svenniboyke

Svenniboyke

Mooie ontroerende sterke film!weer een pareltje onder de Vlaamse films!

avatar van nadrin

nadrin

veel te staccato bewegingen in het filmverloop.

wel knappe coming of age

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ai dit viel tegen. Mooifilmerij op een traag coming-of-age-verhaal waarbij het verhaal soms stil leek te staan.... Had hier blijkbaar te hoge verwachtingen van. Goed gespeeld, dat wel.

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Viel tegen, vond met name de figuur die Zoltan speelde echt erg beroerd.

avatar van Capablanca

Capablanca

Ik ben al menig keer verrast door de uitstekende kwaliteit van Belgische speelfilms. Zo ook deze weer. Sympathiek verhaal, eenvoudig, maar doeltreffend acteerwerk, thema dat je tot nadenken stemt. De beelden en kleuren deden me wat aan Wes Anderson denken.

avatar van sperwer 27

sperwer 27

(Gezien op 13/10/18)

Een dramatisch verhaal over een tiener in een kleine geïsoleerde gemeenschap. Zo kun je deze Vlaamse film omschrijven. Pim worstelt met een ontluikende homoseksualiteit.

Het is mijn idee dat je over gevoelens moeilijk kunt discussiëren. Dar moet je afblijven, zou ik zeggen, ook als je het er niet mee eens bent. Ieder moet zijn eigen weg zoeken en dat deed Pim.

Het is wel leuk bekenden zoals Eva Van Der Gucht (Yvette) en Luk Wyns (Pierre) tegen te komen.

De mooiste rol vind ik dei van Marcella (Katelijne Damen), een vrouw met een hart op de rechte plaats.

De film is geen topper, maar echt tegenvallen deed hij zeker ook niet. Soms leek me het verhaal wel iets te geforceerd in een richting geduwd. Het is niet iedereen gegeven iets als spontaan te doen overkomen.

avatar van AnyaH

AnyaH

Prachtige, vertederende film over een ontluikende liefde tussen twee tieners. De film is donker en melancholiek vanwege de ondraaglijke lichtheid en leegte van hun bestaan. De vriendschap tussen Pim en Gino brengt enig licht in de duisternis. Ontkenning van gevoelens leidt tot afstand en vertwijfeling, uiteindelijk volgt bevestiging. De liefdesscenes laten veel aan de verbeelding over. Prachtige cinematografie met beelden van de Vlaamse kust, donkere golven en grauwe luchten. Dramatische muziek passend bij de sfeer van de film. Een pluim voor onze zuiderburen!

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Zoals ik hier al las heeft deze Noordzee, Texas inderdaad wel de allures van "onze Vlaamse Brokeback Moutain". Het plotverloop is dan wel anders, maar deze film verkent eveneens de ontluikende liefde tussen twee tieners die hun (homo)seksualiteit verkennen. Mooie rollen overigens van Mathias, Lowieke-uit-Thuis, Vergels en Jelle Florizoone.

Het leven in een gesloten en klein kustdorpje maakt het niet makkelijk om hun liefde openbaar te maken. Niet dat ze daar echt naar streven, maar de rem zit er zeker op. En ook de tijdsgeest van de jaren 70 speelt zeker een grote rol daarin. En dan neemt men noodgedwongen beslissingen die kaderen binnen de normen van de samenleving. Gino verlaat het dorp en start een relatie met een meisje. Pim blijft vervolgens verweesd achter.

Ook de verschillende gezinssituaties worden in contrast mooi verwerkt in de film. Ondanks de moeilijke omstandigheden groeit Gino op in een relatief warm (maar streng) nest. Rollenpatronen komen hier ook sterk naar voren, zo ondervindt ook zijn zus.
Pim daarentegen komt uit een instabiel gezin waarbij geborgenheid en huiselijkheid hem vreemd is.

Fijne kleine Vlaamse film. Geen topper, maar meer dan degelijk en zeker geslaagd. Sober, maar efficiënt. Less is more. Goede acteerprestaties ook die de geloofwaardigheid van de film ten goede komen.

avatar van Telefono

Telefono

Makkelijke film om te zien. Het word niet dramatischer neergezet dan het is, zo komt het in ieder geval niet echt over. Daardoor raakt de film mij niet echt, maar hij is wel goed om eens te zien. Dat het uit Belgie komt is ook wel eens leuk.

avatar van mrklm

mrklm

Verfilming van André Sollies roman “Nooit Gaat Dit Over” speelt zich af in de jaren ’70. De 13-jarige Pim [Ben van den Heuvel] raakt bevriend met Gino [Nathan Naenen] die een paar jaar ouder is en met wie hij zijn eerste seksuele ervaringen heeft. Voor Gino is het niet meer dan een experiment, maar voor Pim betekent het veel meer en dat beïnvloedt zijn relatie met zijn moeder [Eva van der Gucht] en met Gino’s familie, waaronder zusje Sabrina [Noor Ben Taouet] die haar liefde voor Pim onbeantwoord ziet. Een moedig en goed geacteerd drama over ontluikende homoseksualiteit, maar je krijgt toch het gevoel dat Defume een beetje om de hete brij heen blijft draaien. Heel spannend of interessant wil het hoe dan ook maar niet worden. De titel verwijst overigens naar het café waar Pims moeder werkt. Defume is geen Wim Wenders.