Retreat (2011)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Carl Tibbetts
met Cillian Murphy, Thandie Newton en Jamie Bell

In een laatste poging om hun huwelijk te redden reizen Martin en Kate Badenoch naar het prachtige onbewoonde eiland Blackholme in het Verenigd Koninkrijk, een plek waar ze ooit een romantische vakantie doorgebracht hebben. Op een dag spoelt er een zwaargewonde soldaat aan op het strand. Hij brengt het nieuws dat er een catastrofale ramp heeft plaatsgevonden en dat er een dodelijk virus hun kant opkomt. Maar wie is deze soldaat? En waarom is er geen enkele communicatie met het vasteland meer mogelijk?

avatar van Filmkriebel
Yesyes, sterke thriller met een sterk plot. In de stijl van Dead Calm, maar dan op een eiland. De spanning wordt goed opgebouwd en heeft me misleid. Wat een verrassing ook op het einde ; niet aan verwacht. De film ziet er vrij goedkoop uit maar met het weinige dat de makers hadden slaagden ze erin om een uitstekend resultaat te bereiken. Je wilt immers weten wat er gaande is. Retreat had zeker een bioscooprelease verdiend. Sterke debuutfilm van Tibbets.

avatar van bjerik76
sterke thriller.
Film ziet er idd goedkoop uit, en pas op de helft en het einde werd hij pas echt spannend.
Mede door de wending en het verhaal van de soldaat, die tevens ook het beste acteerd.

zag wel wat foutjes, zoals ineens een andere mac, stroom valt uit, incl de mac, terwijl ie dan op accu verder gaat normaal gesproken, en als ik een doodsimpele kaars laat vallen gaat het vlammetje echt wel uit

leuk wegkijkertje.

avatar van MovieMind
Retreat..

Aardig tussendoortje..
Degelijk gemaakt, goed genoeg om eens te kijken.

avatar van Drifter
met plotwendingen alleen kun je geen goede film maken

avatar van AmazingPP
Niet onaardige thriller met uitstekend acteerwerk, maar het blijft allemaal een beetje tammetjes. Er had meer in gezeten wat mij betreft. Bell blijft naar mijn inzien een goed acteur, de andere twee blijven een beetje op hem achter. Ik denk dat deze film met zeer weinig budget is gemaakt en om dan best een aardige thriller af te leveren is een prestatie an sich. 3 *

Deze Britse psychologische Thriller is inderdaad niet meer dan een aardig tussendoortje

Het verhaal is wel leuk gevonden en wist ook wel te boeien en op bepaalde momenten is het zelfs wat spannend. Ook met de uitvoering zat het wel goed, maar door de beperkte cast in de vorm van Cillian Murphy, Thandie Newton en Jamie Bell (ze speelden allemaal wel verdienstelijk) en doordat het verhaal zich vrijwel binnenhuis afspeelt op het onbewoonde Britse woeste eiland Dinnish (die beelden die men liet zien van dit eiland, zagen er wel aardig uit) is het wel soms wat saai en langdradig. Maar doordat je niet precies weet hoe de vork in steel zit (men zit namelijk volkomen geïsoleerd op het eiland) en door de wendingen in het verhaal, houdt de film je wel in de ban tot het einde welke best goed (ook vrij hard) was maar ook tevens lullig was.

Al met al gewoon een aardige Thriller om een gezien te hebben en welke zich redelijk wegkijkt (toevallig gezien op de betaalzender HBO).

avatar van Rickyman
Aardige thriller, waarbij het tempo wel laag lag, maar toch wist het verhaaltje nog genoeg te boeien en het einde kwam voor mij wel onverwacht.
De cast speelden ook gewoon prima, alhoewel het een vervelend saai stel was.

avatar van moviemike
Ongeloofwaardige thriller die duidelijk met niet al te veel middelen in elkaar gestoken is. Denk dat het vergezochte scenario op papier interessanter moet geleken hebben dan wat het uiteindelijk geworden is. Murphy doet het goed als timide, brave echtgenoot. Newton en Bell waren eerder irritant om naar te kijken.
Gelukkig keek het allemaal nog redelijk vlot weg.

avatar van guchte
sterke thriller, aanhoudende spanning tot op eind, goed geacteerd.

avatar van SimonV
Met moeite kwam ik aan 3 sterren. Duidelijk een budgetfilm, alhoewel het nergens écht goedkoop aandoet, maar we zijn tegenwoordig flink wat gewend. Film moet het ven het verhaal en schrikeffecten hebben. Verhaal is origineel, als is het einde wel erg makkelijk - en abrupt. Acteerwerk is prima in orde.

Een van de slechtste films die ik ooit gezien heb. Je verwacht een zombie achtige film maar wat je krijgt is 90 minuten vol met onzin. Het plot slaat nergens op er wordt op mensen buiten geschoten terwijl niemand weet dat de patiënt op dat eiland is en vervolgens wordt in de laatste scène die vrouw neergeschoten vanuit een helikopter zonder reden. Pure bagger.

avatar van MovieMind
Zou je in het vervolg een spoilertag in gedachten willen houden felix1.

MovieMind schreef:
Zou je in het vervolg een spoilertag in gedachten willen houden felix1.

Sorry niet aan gedacht

avatar van Night's Watch
Zeer matige film.De karakters zijn niet interessant genoeg om het midden van de film boeiend te houden waardoor je na een uur kijken er wel klaar mee bent. Je hoopt dan op een einde dat dit nog enigszins goed maakt maar ook dat zat er niet in. Er zitten zo ontzettend veel en kinderlijke plotwendingen in het laatste half uurdat het niet meer serieus overkomt.

avatar van jippie2010
Poeh, deze film vond ik lastig te raten.
De film doet geen moeite om ook maar een beetje de hoofdpersonen te introduceren en legt een karig verhaallijn neer. Daarnaast is de opbouw weinig subtiel te noemen en had het allemaal veel meer onderhuids gebracht mogen worden.
Maar richting het einde ontpopt het zich toch tot een alleraardigste thriller waardoor ik toch met een relatief tevreden gevoel de aftiteling aan bekijken ben. Wel een aanrader om een keer te bekijken, maar geen voldoende. *2,5

Goeie thriller. De film kon me zeker boeien. Verrassend einde!

avatar van Left4Dead
So it's just the two off you?........Alone?...

Een sloom en relatief slap begin, het geneuzel rondom familie Badenoch is in beginne niet boeiend. Een stuk drama waar ik niet op zat te wachten maar wel goed werd neergezet.
Na 20 minuten komt er een verrassing in de vorm van een aangespoelde vreemde met een nogal duistere achtergrond. De man geeft aan dat er een soort en met apocalyptische tijd is aangebroken, de wereld is aangevallen door een virus. Een pandemie daar.

Handig om de personages op een eiland te zetten zodat isolatie een factor wordt, communicatie lekker lastig en daarmee kun je er een heerlijke spanningsveld mee opbouwen. En dat gebeurd al redelijk snel, echter kampt de film wel met wat slappe momenten waarbij het allemaal ietwat traag aandoet. Cillian Murphy, Thandie Newton en Jamie Bell doen zeker hun best, vooral Newton. Zoals hierboven al eerder is vermeld is de prent een aftreksel van Dead Calm. Helaas is deze minder sterk, en Nicole Kidman, Sam Neill en Billy Zane zijn gewoon sterker in die film.

Ach.... qua regie/camerawerk en soundtrack is er helemaal niets mis met deze prent. Het acteerwerk is in orde, script wel oké en het verhaal lekker simpel zodat je met een leeg hoofd achterover geleund de film kunt aanschouwen. Maar de echte spanning kon ik niet ontdekken, en dat had zeker gekund. Slecht?, nee dat niet maar als je hem naast Dead Calm legt valt deze tegen, het einde red het verhaal enigszins. Voor een keer wel te doen, een herziening zal er zeer waarschijnlijk niet komen.