Soul Surfer (2011)

3,16

Drama / Biografie

geregisseerd door Sean McNamara
met AnnaSophia Robb, Dennis Quaid en Helen Hunt

Soul Surfer vertelt het waargebeurde verhaal van de jonge surfster Bethany Hamilton, die haar arm bij een aanval van een haai verloor. Ze vocht moedig terug en tegen alle verwachtingen in werd ze opnieuw kampioen. Ze werd een bron van inspiratie voor miljoenen mensen wereldwijd door haar onwrikbare doorzettingsvermogen en haar onaangetaste vertrouwen.

60 BERICHTEN 12 MENINGEN
avatar van lottelouw

ik kon hem na een halfuur niet verder kijken door het Eo/ sekte achtige kerkelijke gelul...doodzonde!!

avatar van black swallow
Het EO gehalte viel mij enorm mee, zeker in vergelijking met de real-live-reportages over Bethany.

Vind wel dat er wat gemakkelijk over het drama heen-praat, gedaan, geleefd wordt - ik had haar op z'n minst die 'gitaar' (of hoe heet dat) tegen een muur verwacht te zien stukgooien.

en,... shit, waarom ben ik eigenlijk niet op Hawaii geboren ?.. altijd zomer. Evergreen...

Geweldige film,

avatar van Joshua-Roger
Al die mensen die lopen te zeuren over het EO gehalte, hou aub op met zoeken naar iets om over te zeiken! Dat hele kerk gebeuren zit misschien 10 minuten in de film totaal!
Al met al heerlijke film, mooi verhaal...en een goeie Robb in de hoofdrol....

Stop Bitching People!!

avatar van b00ts
Ik vond de film ook niet veel aan. De meiden hier zaten echter ademloos te kijken. EO gehalte moet je niet over zeuren. Enerzijds omdat dat best meeviel qua hoeveelheid, anderzijds omdat het een waargebeurd verhaal is.

avatar van StevenMighty
Heel mooie film.
Ik hou sowieso van surf films en deze past prima in het rijtje van o.a. Endless summer, North shore en Blue crush.

Het speelt zich af op Hawaï dus heel veel prachtige beelden van de oceaan en de omgeving.
Het verhaal zelf is waargebeurd en erg getrouw aan wat de echte Bethany op haar 13e is overkomen. Dat bewezen ook de fragmentjes uit het prive en tv archief tijdens de aftiteling. Dingen die letterlijk in de film zijn overgenomen.

Leuk was ook de trip naar Thailand om de mensen te helpen die toen net getroffen waren door de tsunami daar, en hoe ze hen weer minder bang van de zee maakt door hen aan het surfen te zetten.

De scene met het spreekwoordelijke licht aan het einde van de tunnel zien, vlak na haar ongeluk, vond ik erg goed weergegeven. Aan de stukjes over het geloof stoorde ik me niet echt, zij heeft hierdoor bewezen dat ze zo goed als voor haar ongeluk kon zijn met een handicap en dat is mooi.

Een bijna perfecte score van mij omdat het een zeer goede verfilming is van een waargebeurd verhaal.

4,5 sterren

avatar van Pazmaster
Het is weliswaar een waargebeurd verhaal, maar wat een slappe hap deze film. Zoetsappig, voorspelbaar en een flink EO gehalte (waar ik altijd misselijk van wordt). Ik vind het verhaal niet erg boeiend, spannend of dramatisch. Dit komt mede door het matige acteerwerk van zowat de hele cast, maar vooral AnnaSophia Robb. Ook Hunt komt niet erg overtuigend over. Quaid doet het nog aardig maar dat kan deze film niet redden. Jammer want dit beter gekunt. 2 sterren

avatar van mellkleintje
watt een commentaar! Het is een prachtige film!

Mooie film! Wat een sterk meisje!

avatar van nightbreed
Ok, ik haak nu echt af. Wat een vreselijke film!

Goeie film waarin een tienermeisje, na verlies van haar arm, het wedstrijd-surfen weer op pakt. Een waargebeurd verhaal dat, ondanks de aanwezige clichés en de brave aanpak, wel lekker weg kijkt. Een aantal spectaculaire surf-scenes waarbij Hawaii als prachtige locatie fungeerd. De scene met het ongeluk zelf is ook wel goed neergezet (de beheerste ipv hysterische reactie).

avatar van Aapje81
De mooie en zeer getalenteerde AnnaSophia Robb komt overal mee weg. Een film kan een ware verschrikking zijn maar zij weet altijd te overtuigen.

Helaas is Soul Surfer hier een goed voorbeeld van. De film is pure EO propaganda en is zo kitcherig en zoetsappig dat ik me regelmatig moest beheersen om niet in lachen uit te schieten of om de film af te zetten. Sommige dialogen en gebeurtenissen waren zo tenenkrommend dat ik me echt afvroeg welk helder denkend mens ooit op het idee is gekomen om dit scenario te verfilmen.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik wel meevoelde met Robb en alleen vanwege haar aanwezigheid heb ik de film uitgekeken. De rest van de cast was matig tot slecht. Helen Hunt en vooral Dennis Quaid hebben wel eens beter geacteerd.

Matig

avatar van Decec
Een mooie dramafilm...
Een waargebeurd verhaal...
Ontroerend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Dennis Quaid, Kevin Sorbo
en Craig T. Nelson...
Perfect achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit...
Prima camerawerk...
Het is moeite waard...

Best een aardig waargebeurd drama (waarom hierboven "actie" erbij staat is me een raadsel ) waarbij je de EO-achtige taferelen en nodige clichés op de kop moet toenemen (dat hoort nu eenmaal bij dit soort verhalen). Het verhaal is best mooi verfilmd en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Zeker de laatste 20 minuten waren wel fraai en hetzelfde geldt voor de aftiteling met echte beelden van Bethany Hamilton. AnnaSophia Robb deed het best goed in de rol van surfster Bethany Hamilton en ook de rest van de cast (veel bekenden) deed het aardig. Hierbij wel de aantekening dat Dennis Quaid soms wat te geforceerd acteerde. Helen Hunt vind ik overigens altijd wel geschikt voor dit soort moederrollen.

avatar van edwin1205

3.5 mooie drama fil net gezien.echt een tranentrekker.zoals deze film weergeefd geef nooit op.kijken zou ik zeggen top

avatar van Nucky

Waarom is deze film nog steeds niet op Blu-Ray of DVD te krijgen?

Google

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik hou enorm veel van Haaienfilms waardoor ik ook deze film heb gevonden ... Natuurlijk valt deze film eigenlijk niet onder de genre haaienfilms want je ziet maar net een héél klein stukje als haar arm er afgebeten wordt

Ik vond het wel een héle mooie film omdat ik ook van waargebeurd hou en dit is wel een mooie ervan ! ook goed geacteerd en zeer leuk om te kijken best wat spanning in ook

avatar van Picker
Ondanks dat ik wederom regelmatig naar die gelooide kop van Quaid moest kijken toch een voldoende. Sterk meisje!

Een goede film. Ik snap de reacties over het eo gehalte helemaal niet. Het komt er niet eens in voor. Als je een film zoekt met een goed verhaal zou ik deze zeker kijken. Ze acteren ook allemaal goed.

Weet iemand waar ik deze film nog kan kopen?

avatar van Nucky

Chris 1310 schreef:
Weet iemand waar ik deze film nog kan kopen?

Was ook al op zoek naar de Nederlandse Blu-Ray, nergens te verkrijgen.

Nucky schreef:

Was ook al op zoek naar de Nederlandse Blu-Ray, nergens te verkrijgen.

Weet jij toevallig of de film wel uitgebracht is in Nederland?

avatar van martijn011
Best een aardige film, ondanks mijn desinteresse voor het surfen. Het verhaal wordt in alle rust verteld en de scene met de haai was prima in orde.
Het camerawerk was oké, al zullen de makers de computer ook vele uren nodig hebben gehad om dit allemaal zo mooi in beeld te krijgen.

Het acteerwerk was ook niet verkeerd. Ik vind Dennis Quaid geen onverdienstelijk acteur, en Helen Hunt is bijna altijd goed.
Al met al een vermakelijke film, wel behoorlijk voorspelbaar, maar voor een keer niet eens zo verkeerd.
Voldoende.

Ik vond het wel een redelijke film, maar had wel te indruk dat zij niet mocht klagen omdat God haar uiteindelijk wel had laten leven, en die geloofsovertuiging stuit mij tegen de borst, alsof alles maar geaccepteerd moest worden met een glimlach, en dat EO standpunt overheerste helaas wel de film!!
Eerlijk is eerlijk, zij is wel een heldin, wat een gedrevenheid heeft dat meisje, echt mooi om te zien!!
Ik geloof alleen niet ;dat je kunt peddelen met 1 arm, want dan ga je alleen circeltjes maken, en ga je nooit rechtuit, ik denk ook dat dit meisje in het echt ook met een jetski naar de golven wordt gebracht, maar zoals het hier in die surffinale race was gebracht is onmogelijk, en pure onzin!!

xrupert94 schreef:

Het komt er wel degelijk in voor, zoals in de kerk, bij het eten thuis bidden, en het allerergste bij die missie goeroe naar Mexico toe, die haar verteld dat God er goede bedoelingen mee heeft met dat ongeluk met haar verloren arm,dat vind ik persoonlijk nogal een EO getinte uitspraak ,en eigenlijk gedurende de hele film hangt er een EO waas overheen, want zij mag eigenlijk niet teveel klagen, omdat zij nog leeft van God, als ze al klaagde, was het alleen maar omdat het surfen niet ging,en niet omdat ze nu een onhandig en verminkt pubermeisje was geworden!!
Wanneer dit bij een ongelovig 13 jarig meisje gebeurd was in de puberteit, dan moet je maar eens opletten, hoe afschuwelijk en zielig zij zichzelf ineens gaan vinden na een arm amputatie, zij zou letterlijk heel de wereld verrot schelden, en te beginnen met haar ouders, en hier wordt het leed toch enigszins met een glimlach verwerkt, en totaal niet uitgesproken wat het allemaal met haar doet dat vreselijke ongeluk, en dan heb ik het niet alleen over het surfen, maar over de dagelijkse bezigheden in het leven. Het is totaal niet realistisch, of je moet erg in God geloven, zoals in deze film het geval is, dan kan het wel!!
Ach ja, maar peddelen met 1 arm is ook onmogelijk, of je moet van constant rondjes maken houden, alleen achter een jetski aan met een touw kan je naar de golven komen,maar zoals in de finale van deze film peddelen met 1 arm was echt super grote onzin, en was zelfs hilarisch!!
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wel heel veel waardering heb voor haar; in mijn ogen is ze een heldin!!

Best een mooie film. Het 'EO-gehalte' waar hier veel over gesproken wordt, stoorde me niet als ze in de film gingen bidden of naar de kerk gingen. Het is trouwens ook een realistische weergave, want de echte Bethany is ook christelijk.
Wat me wel stoorde is dat je de boosheid en het verdriet nauwelijks zag. Je ziet weleens een paar tranen, maar niet dat ze helemaal ineenstort als ze er achter komt dat ze bepaalde dingen echt niet meer kan. Ook christenen, hoe gelovig ook, hebben emoties.
Verder wel gewoon redelijk geacteerd door de hoofdpersonages. Maar sommige andere personages vielen wel door de mand, zoals bijvoorbeeld de vriend van Bethany.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bah, niet zo goed. Je hebt blijkbaar een hoop mensen die in hun leven niks anders te doen hebben dan te surfen en naar feestjes te gaan. In deze film lijkt Hawaii een waar "island of pleasure", net iets te cool allemaal. Wat Bethany Hamilton overkomen is, is inderdaad een zware tegenslag, en haar moed en wilskracht zijn bewonderenswaardig. De film verzuipt teveel in emo-momenten, etnische gezangen, stroperigheid en voor de hand liggende levenswijsheden ( zoals op haar trip naar Phuket na de tsunami ). De film loopt precies af zoals ik me helemaal in het begin had voorgesteld. Mooie beelden wel, zelfs goed geacteerd, en het digitale wissen van de arm ziet er overtuigend uit, maar het is van begin tot het eind een film waar je kiespijn van krijgt. Meer iets voor de jeugd.

avatar van des1

Een film voor de mensen die ondanks dat ze toch gezond van lijf en leden zijn, een hoop te zeuren hebben... wat (te) veel mensen erg graag in dit landje doen.

avatar van missl
Braaf verhaal over een meisje dat graag surft en dan haar arm kwijkt raakt, ik vond het een hoog Hilary Duff gehalte hebben, wel mooi dat het waar gebeurd is, leef je toch altijd wat meer mee.

lottelouw schreef:

ja had ik nu ook, zonde