Death Ship (1980)

Verenigde Staten / Canada
Horror

geregisseerd door Alvin Rakoff
met George Kennedy, Richard Crenna en Nick Mancuso

Na een aanvaring raakt een luxueus cruiseschip in nood. Acht overlevenden slagen erin aan boord te klimmen van wat een verlaten olietanker lijkt. Eenmaal aan boord worden ze het slachtoffer van vreemde gebeurtenissen, een vrouw wordt door een tros in zee geslingerd, de motoren beginnen op mysterieuze wijze te draaien en het schip zet zich op weg naar een onbekende bestemming, zonder dat iemand aan het roer staat.

FillumGek schreef:
een zoveelste persoon die gek wordt door een huis of boot is dat niet.

Hoeveel films met dat thema gingen deze dan voor?

avatar van FillumGek
Reinbo schreef:

Hoeveel films met dat thema gingen deze dan voor?
De eerste die me zo even te binnen schieten zijn The Amityville Horror, Seven Days to Live en natuurlijk The Shining. Er zijn er ongetwijfeld meerdere. En of het dan een boot of een huis is maakt me niet zoveel uit.

Reinbo
The Shining kwam een half jaar later uit. Seven Days to Live zelfs 20 jaar.....

avatar van FillumGek
Reinbo schreef:
The Shining kwam een half jaar later uit. Seven Days to Live zelfs 20 jaar.....
Ja ik bedacht het me net, wilde het nog corrigeren Dat zijn films die ik voor deze heb gezien, maar inderdaad niet voor deze zijn uitgebracht. Dus daar heb je wellicht een punt, al veranderd er niks aan mijn cijfer

Was ook een strikvraag.

avatar van GrobbekuikenXL
Beetje foute film over nazi spookschip die ik nog steeds erg apart en sfeervol vind. Maf dat George Kennedy hier in zit. Lijkt helemaal niet op Ghost ship, gelukkig.

avatar van rep_robert
Ondanks de erg beperkte middelen weet Rakoff van Death Ship wel een sfeervolle film te maken. Echter is het geheel echt te knullig om er uiteindelijk van te kunnen genieten. Daarnaast worden de vele sfeerbeelden van het spookschip wel erg repetitief op een gegeven moment. Te veel ambities met een klein budget is eigenlijk iets wat wel bij Death Ship past.

avatar van knusse stoel
Leuke en ook wel een spannende film met een sfeervol decor.
In deze jaren draaide ook de serie "Love boat" op tv.
Deze film is het tegenovergestelde van de LB!

avatar van mikey
Love boat was cool

avatar van Left4Dead
rep_robert schreef:

Prima omschrijving. Het idee is prima, de uitvoering erg matig.

avatar van BlueJudaskiss
Alleraardigste spookfilm met behoorlijk wat sfeer en toch wat leuke momenten - die douche! Niets wereldschokkends maar absoluut vermakelijk.

avatar van Left4Dead
knusse stoel schreef:
Leuke en ook wel een spannende film met een sfeervol decor.
In deze jaren draaide ook de serie "Love boat" op tv.
Deze film is het tegenovergestelde van de LB!

Zat de kapitein van deze prent toen ook niet in die "pokke" serie?
Sorry hoor mikey, maar ik vond er nooit een zak aan.

avatar van ChrisM
Kapitein George Kennedy geweldig Dit filmpje is een juweeltje doet me denken aan goede oude videotheek tijdperk die poster en cover art is super !!!

Heb de duitse Xrated bluray combi dvd is echt een aanrader.

avatar van clubsport
Je kan goed zien dat deze film een beperkt budget had , de aanvaring met het passagiersschip is daarin een goed voorbeeld .
Aan boord van het spookschip word het wel wat sfeervoller met enkele aardige scenes maar verder niks wat echt boven de middelmaat uitsteekt .
Aardige poging maar met een stuk meer geld had hier meer uit gehaald kunnen worden .

avatar van Noodless
Een cover die een bepaalde aantrekkingskracht heeft.
Toch wist de film me niet te overtuigen. Daarvoor lijken de actiescènes redelijk onbehouwen over te komen. Ook qua spanning valt het tegen. De film moet het meer hebben van de sfeer en het spookschip zelf. Al valt het mysterie uiteindelijk tegen. Totaal flippen door een spookschip had beter uitgewerkt kunnen worden door de film enger te maken met geesten of door schrikmomenten. Nu zijn de kills erg matig en het slot is heel flauw uitgewerkt. De cast is redelijk, al werken de kinderen wel storend. Conclusie : sfeer en setting prima, verhaal, spanningskracht, uitwerking, kills en bepaalde actiescènes zijn de minpunten. 5/10

avatar van Basto
Noodless schreef:
Een cover die een bepaalde aantrekkingskracht heeft.

Heb van de week net een originele poster hiervan gekocht op ebay. Inderdaad beter dan de film, al kan ik die ook goed waarderen.

avatar van EVIL '84
Inderdaad een mooie poster! Kwam deze film na jaren weer tegen en besloot hem nogmaals te kijken. Er was mij na de laatste keer niet erg veel van het verhaal bijgebleven, en na hem herzien te hebben snap ik wel waarom. Hoewel de film wel een creepy sfeertje probeert neer te zetten komt het helaas nergens goed uit de verf. Weinig goede kills en een trage opbouw die helaas tot weinig uitloopt. Een paar scenes vond ik wel aardig, zoals de bloederige douche scene en als Nick in het net met rottende lijken terecht komt. Al met al een matig uitgewerkte film. Maar het idee was leuk, er had alleen meer uit gehaald kunnen worden.

avatar van Gang_Star
Tsja, poster is in ieder geval sterker dan de film. Moest dan ook dankzij de poster en de titel Death Ship denken aan het later gemaakte Ghost Ship, maar die vergelijking blijkt achteraf totaal niet relevant en laatstgenoemde is zo veel beter, maar dat ter zijde. Death Ship stelt teleur, niet goed genoeg qua sfeer en nauwelijks spannend. Traag opgebouwd waardoor de speelduur toch veel langer aan voelt duren. Het verlaten schip ziet er interessant uit en dat is dan nog tenminste een goede setting, het mindere eraan is dat dat ook gelijk het hoogtepunt van de gehele film is.

Dooie boel op dit Death Ship. Zelfs als je er rekening mee wil houden dat dit een eighties film is, en dus qua effecten wat knullig oogt(de ondergang van het schip aan het begin is erbarmelijk slecht in beeld gebracht), is dit onder de maat. Gewoon weinig spanning, voorspelbaar, en vooraf al vrij makkelijk in te vullen wie dit avontuur overleefd en wie sneuvelt. Enkel de douchescène is lekker inventief, die steeds maar terugkerende close up beelden van het zogenaamde dreigende schip worden zelfs irriterende tijdvullerij. Alleen geschikt voor liefhebbers van oudere films die wat campy ogen, films uit een tijd dat het zichtbaar nog niet te veel mocht kosten.