Death Ship (1980)

Verenigde Staten / Canada
Horror

geregisseerd door Alvin Rakoff
met George Kennedy, Richard Crenna en Nick Mancuso

Na een aanvaring raakt een luxueus cruiseschip in nood. Acht overlevenden slagen erin aan boord te klimmen van wat een verlaten olietanker lijkt. Eenmaal aan boord worden ze het slachtoffer van vreemde gebeurtenissen, een vrouw wordt door een tros in zee geslingerd, de motoren beginnen op mysterieuze wijze te draaien en het schip zet zich op weg naar een onbekende bestemming, zonder dat iemand aan het roer staat.

avatar van Hemdale
Hey! Inderdaad bijna dezelfde voorkant als Ghost Ship!

Maverick
ja.Maar deze film vind ik een stuk minder dan Ghost Ship.

avatar van 93.9
is dit die met die duitsers aan boord?

Beetje kruising tussen the Fog en Ghost Ship.
Alleen Ghost ship is veel later verschenen.
De film is duister/donker en houdt de spanning lang vast.
Toch is diezelfde spanning na een kleine drie kwartier wel verdwenen en wordt het gezapig.

Redelijk onderhoudende griezelthriller

Deze heeft zelfs nog een engere voorkant dan ghost ship

Reinbo
Ben altijd erg geintrigeerd geweest door deze film, maar heb hem nooit gezien. De geweldige poster sprak me als 13 jarige enorm aan, maar was toen te jong om 'm te mogen zien. Film schijnt helaas niet al te best te zijn, maar zou 'm for all time sake graag eens willen zien.

avatar van Exploitation
Had eigenlijk meer ervan verwacht. Ondanks dat het idee goed is, is er niet geslaagd in het maken van een goede horror/thriller. 2* voor de stijlvolle en gore "douche-scene".

avatar van Mac Hammer Fan
Ik ben nog steeds aan het wachten tot de prijs van die DVD in Engeland wat zakt, hij blijft nog steeds koppig staan op 12 pond, wat ik toch wel teveel vind.

avatar van Mac Hammer Fan
Dan toch maar aangeschaft aan de hoge prijs. Een release van Nucleus Films, die verder blijkbaar gespecialiseerd lijkt in derderangsvehikels, zoals de trailer reeks verraadt.
Maar "Death Ship" valt best mee. Zonder hoge toppen te scheren weet het verhaal van het begin tot het einde te boeien. Het verlaten nazi-oorlogsschip ademt het een geslaagde mysterieuze angstsfeer uit. Die douchescene vond ik eigenlijk een mindere sekwens. Verwacht geen gore en gruwel zoals de modieuze extreme horrors van de laatste jaren. Het accent ligt hier duidelijk meer op de sfeerschepping.
De print van de UK DVD is redelijk goed, maar niet perfect. (Op het einde zijn er af en toe krassen). Ik was blij met de Engelse ondertitels.
Er zijn bij de talrijke extra's o.a. een audiocommentaar van de regisseur en de schrijver Jonathan Ripley en enkele deleted scenes - waaronder een langere gore douchescene - die blijkbaar op de vroegere Betamax release stonden.
Op Amazon.co.uk verkopen ze blijkbaar ook de prachtige poster in reproductie.

Manitobas
Wat geweldig om die hoes weer eens te zien. Ik zag deze film ooit liggen toen ik een jaar of 11 was. Vele jaren later geprobeerd deze te gaan zien, maar helaas was ´ie nergens meer te vinden.

Als ik het relaas van Mac Hammer Fan lees word ik heel nieuwsgierig!!

avatar van brucecampbell
Hier ben ik al jaren benieuwd naar, maar gezien de hoge prijs van de dvd zal ik nog maar wachten.

Reinbo
Film staat al 29 jaar hoog op mijn to see lijst. heb 'm nu toch maar eens besteld op play voor 13 euro. Hoop dat ie het waard is.

avatar van Vascago
Mooie film die in het 1ste uur ietwat te traag is, maar in het laatste half uur helemaal loskomt. De film heeft een goede spanningsopbouw en door de locatie geeft de film je een claustrofobisch gevoel. Dit wordt nog versterkt door het wat chaotisch lijkende hand-helt camera gedoe. De close-ups van de bewegende machinerie geven je bovendien het gevoel dat het schip leeft, een ziel heeft. Het acteerwerk is behoorlijk goed en het verhaal is mooi. De film moet het niet hebben van de gore maar van de sfeer die zeer goed is. Een 5-tal scenes geven deze film voor mij toch de status van een klein meesterwerkje:

1. De scene met de vrouw die ineens een verminkt gezicht heeft;
2. De douchescene;
3. De ondervragingsruimte;
4. De koelruimte met de aan vleeshaken opgehangen lijken;
5. De dood van de kapitein.

Bovendien is de hele in bezit name van het lichaam van de kapitein door de geest van de oude kapitein van het schip, een nazi officier, overtuigend gebracht.

Krijg er zin in.

avatar van brucecampbell
Een film waar ik jarenlang heb naar uitgekeken en nu dus eindelijk gezien. Hij begint als een rampenfilm van het zuiverste soort, maar verandert na 15 min in een mysterieuze horrorfilm. De film heeft een paar goede scènes, zoals de douchescène en de ondervragingsruimte , en een aardig sfeertje, maar toch heeft hij mijn verwachtingen niet ingelost doordat de film nooit echt eng of spannend wordt. Het einde was daarbij ook nogal een domper. Tja, mijn verwachtingen waren misschien iets te hoog.

avatar van Vascago
Misschien wel. Ik had er juist weinig van verwacht. En het hielp ook wel dat de verlichting in mijn huis het niet meer deed en ik de film in het pikdonker moest kijken. Enkel een paar kaarsen.

avatar van brucecampbell
Het verwachtingspatroon bepaalt bij mij ook een beetje de beoordeling. Eigenlijk zou je elke film moeten zien zonder dat je er iets van afweet op voorhand, maar dat is niet erg realistisch.

brucecampbell schreef:

Dat probeer ik wel altijd. Ik lees nooit wat er op de hoes staat en zo min mogelijk recensies van anderen vooraf...... Ook als ze in tv programma's over het 'verhaal' gaan beginnen zap ik direct weg.

Maar dan nog heb je afgaande op de regisseur en of de word of mouth altijd wel een verwachtingspatroon. Bij deze probeer ik 'm te temperen. Na 25 jaar hoog op mijn to see lijst te hebben gestaan hoop ik dat die niet tegenvalt. Verwachting is laag doch hoog gespannen.

Succes!!

Reinbo
Deze film heb ik dus 28 jaar op moeten wachten. De poster vond ik schitterend maar de 16 jaar en ouder keuring hielden mij buiten de poort.

De film begint op een zeer bedenkelijk niveau. Na de aanvaring wordt de scene waarin het cruise schip zinkt wel heel abrupt afgebroken en zien we een vlot met precies die personen erop die in de openingsscene een stukje tekst hadden. Hoe ze daar gekomen zijn en waarom geen van de andere passagiers redding heeft kunnen vinden blijft onverteld. Dan plots zien ze een groot vrachtschip op een meter of 10 van hen af. Blijkbaar lagen ze allemaal lekker te slapen, want het moet al vanaf een paar kilometer afstand te zien zijn geweest. Je kan dit wijten aan slechte regie, maar misschien wilde de regisseur haast maken en overgaan tot waar het allemaal om draaide: Death Ship.

En dat is een goede keuze. Het schip is geweldig gecast en gaat ook direct over tot het uitmoorden van de nieuwe passagiers. Zonder schroom worden machines aan en uit gezet en olie uit gaten gepompt waar dat nodig is. Het schip ziet er overigens prachtig luguber uit en de contrastrijke vale fotografie zorgt voor een goed unheimisch sfeertje. Voor de echte horror moest ik wachten tot op het laatst, maar die was dan ook top.

Al met al viel de film zeker niet tegen, maar het meesterwerk dat ik er as 14 jarige jongen ongetwijfeld in had gezien, vond ik het nu niet. Voor nu een dikke 3,5* en misschien ooit nog eens een halfje extra voor de geweldige poster.

Aanrader voor liefhebbers van 80's horror. Anderen moeten er maar niet aan beginnen.

avatar van Jake the muss
Herinner em nog van vroeger, toen ik nog met mn moeder om het weekend een videospeler huurde bij de videotheek ....

Onlangs nog een keer gezien, en natuurlijk is er niet aan de moderne technieken en films te tippen, maar qua donkere sfeer was dit zeker in z'n tijd een prima horror.

En dat vindt ik bij zulke films (verlaten schepen) erg belangrijk, liever een duistere sfeer dan liters bloed en andere gore, daar kijk ik wel een zombie-slasher voor, die er overigens in overvloed zijn.

Net wat Reinbo zegt, voor liefhebbers van wat oudere horrors, is deze prima, zijn zat slechtere.

avatar van ecnaegnev
Goede review van reinbo, alleen vond ik de moorden toch maar zwak. De sfeer zat zeker goed en hij was wel spannend. Zijn geld toch waard

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Pulp.

Maar ook over wansmaak valt niet te twisten.

Dit filmpje heeft het allemaal. Lelijk camerawerk, slechte montage, twijfelachtige acteerprestaties, goofs en weinig budget. Who cares? De film heeft namelijk wel een paar originele kills, hoe matig in beeld gebracht dan ook. En gelukkig kent de film wat vaart (neen, dat is geen woordgrap).

De onaffe kill op Kennedy spant de kroon, maar de soundtrack brengt wat sfeer en de film heeft een hoog cultgehalte. Soms vermakelijk, en vaak om de verkeerde redenen, blijft nog altijd vermakelijk. Ook al blijft het helaas bij soms, want er had wel wat meer in gezeten.

Doorsnee.

erik1677
Weer een mooie jaren 80 horrorfilm.
Met weer heel wat sfeer, de gore is dan weer niet helemaal top, maar je moet de film natuurlijk ook eenbeetje in zn tijdbestek zien.
Er is trouwens helemaal weinig gore aanwezig in deze film, maar des te meer aan sfeer.
Ook deden aan deze film nog een paar bekende acteurs aan mee, de bekendste is denk ik wel....richard crenna, die natuurlijk iedereen kent als de sergeant van rambo
Eens kijken of ik deze film ooit ergens een keer op vhs kan scoren, want na mijn gevoel komt ie dan het best tot zn recht.

avatar van perceived
Prima film! Simpel maar effectief. Ook het camerawerk, hoewel iets te donker, is heel aardig. 6/10*

ipman-99
"This ship needs blood, Marschall ..." ... '' !!!

Fantastische Horrorfilm !!! Spannende mysterieuze Horror - Thriller film die zich afspeelt op het water ! De film kent een geweldige spanningsopbouw en door de locatie geeft de film je een claustrofobisch gevoel. Geweldig claustrofobisch camerawerk. De close-ups van de bewegende machinerie geven je bovendien het gevoel dat het schip leeft, een ziel heeft. Het acteerwerk is behoorlijk goed en het verhaal is spannend. De film moet het niet hebben van de gore maar van de sfeer die zeer goed is .... al zit er echt wel een wansmakelijke gore douche - scène in !
Dit was een heerlijke heropfrissing .... de laatste keer dat ik deze zag is van een heel tijdje terug ! In de cast zien we ondermeer Richard Crenna ("First Blood" - alias colonel Trautman) ! Geweldige film met één van de mooiste film-covers ooit ! Geweldige Import Dvd !

Best knap dat ik deze film vroeger nooit eens gehuurd heb want dit soort films behoren absoluut tot mijn genre. De film ziet er nu natuurlijk wat gedateerd uit en vele dingen die gebeuren tijdens de film ogen zeer onnozel en cliché maar ondanks dat was dit best een aardige film om naar te kijken. Het schip ziet er lekker creepy uit en hetzelfde geldt voor de spannende sfeer op het schip. Visueel zag het er overigens aardig uit en dat geldt ook voor het geluid (inclusief het het hard afspelen van "Die Fahne hoch! ). De cast is niet echt hoogstaand maar voor maar deze film meer dan voldoende. Al met al leuk om gezien te hebben.

avatar van jeroentjuhhhhh
Death Ship voelt binnen z'n opvallende concept wel wat lomp vandaag de dag, maar de sfeer blijft subliem. Het schip wordt geweldig neergezet door Rakoff, die alles wat pompt en stoomt prettig de tijd geeft om op de kijker in te werken. Behoorlijk ongemakkelijke en angstaanjagende setting. Maar tóch had ik het anders benut willen zien worden. Ook die kinders waren onuitstaanbaar.

avatar van FillumGek
Vond het allemaal wel meevallen met die sfeer, of eigenlijk tegenvallen dus. Voor een oudere film als deze was ik benieuwd hoe de clash met het cruiseschip uit de verf kwam, en dat zag er nog best goed uit ook met een keurig op maat gezaagd gat in de romp. De boel loopt onder water en een groepje overlevenden zit op een vlot. Ja, het gebeurd net zo snel als dat ik dit typ. Vervolgens zijn zij waarschijnlijk de enige ter wereld die op open zee verrast worden door een schip op een paar meter afstand. Maakt niet uit verder, het is het intro maar.

Want eenmaal aan boord van het schip wordt het een stuk grimmiger. Het is jammer dat de kennismaking gewoon bij helderblauwe lucht is. Bij een heldere maan, of desnoods met wat mist, wordt het al snel een stuk onheilspellender. Al snel claimen de overlevenden ieder hun kamer, alsof er niks gebeurd is en ze gauw verder willen genieten van hun all inclusive. Close-up shots van het levende schip vergroten de claustrofoische sfeer, maar de veel te bombastische soundtrack wekte ergernis op.

Het acteerwerk is redelijk, alleen hoofdrolspeler Kennedy wist helaas niet te overtuigen. Het hele mysterie vond ik ook tegenvallen. Het is dus gewoon een Duitse boot die zijn slachtoffers één voor één wilt vermoorden. Wat spookverschijnselen of schrikmomenten waren leuk geweest, een zoveelste persoon die gek wordt door een huis of boot is dat niet. Het levert helaas geen leuke moorden op, al was de douchescene wel heel tof. Te langdradig en vaak wat aan de saaie kant helaas.