In Country (1989)

geregisseerd door Norman Jewison
met Bruce Willis, Emily Lloyd en Joan Allen

Samantha Hughes, een 18-jarige vrouw heeft haar vader verloren tijdens de oorlog van Vietnam. Nu jaren later wordt ze in haar eigen kringen geconfrontreerd met de oorlog.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Leuk, Emily Lloyd! Best wel een zwak voor, alhoewel ik haar (volgens mij) alleen maar ken van 'Wish You were here'

Linda
Aangezien films over Vietnam mij vaak ontzettend aangrijpen MOEST ik deze film gewoon zien! Er werd ontzettend goed geacteerd in de film, vooral Willis vond ik perfect voor de rol van Emmett. Helaas heb ik door een flinke onweersbui 10 minuten van de film moeten missen maar gelukkig heb ik de mooiste scene van de film wel kunnen zien: De scene waarin Emmett alles eruitgooit en met tranen in zijn ogen verteld aan Samantha hoe moeilijk hij het heeft en alles maar niet kan vergeten. Erg mooie scene. In zijn geheel vond ik de film toch niet echt geweldig en soms zelfs een beetje traag. 3 sterren

Beetje langdradige maar wel goed onderhoudende dramafilm.
Bruce Willis van een heel andere kant.

Beste filmliefhebbers,

Ik ben reeds geruime tijd opzoek naar de Norman Jewison film "In Country" met Bruce Willis en Emily LLoyd.
Deze film uit 1989, heb ik ooit eens gezien en zou hem nu ook graag in mijn (war)film collectie willen hebben zei het niet dat hij gewoon weg niet meer te vinden is. Is er iemand die mij kan helpen aan deze film. Dan zou ik het graag horen.

avatar van Filmkriebel
Film die toch vooral de Amerikaan als doelpubliek heeft.

Deze nauwelijks bekende, doch weinig indrukwekkende film met Willis gaat over de trauma's die de Vietnam oorlog achterliet bij de veteranen en hun families. Trauma's die een generatielang blijven nazinderen. Zoals Emmett (Willis), die er zowel psychologische en fysieke letsels (Agent Orange) aan overgehouden heeft. Hij heeft geen doel meer in het leven en vadertje staat is zijn opofferingen voor het vaderland intussen vergeten. Het enige wat overblijft zijn leed en bittere herinneringen.

Ook de jonge Sam, de dochter van Emmetts zuster, die haar vader nooit heeft gekend en obsessief wil weten wie hij was via foto's en dagboeken, is onrechtstreeks een slachtoffer, daar ze niet in een normaal gezin opgroeide. Haar one-night stand met een impotente veteraan schetst hoe diep de wonden van de oorlog wel gingen. Het is vooral haar verhaal die centraal staat, want zij zorgt er ook voor dat het rouwproces stilaan tot een einde komt.

Als Europeaan was het voor mij moeilijk om geraakt te worden of me betrokken te voelen bij de gevolgen van Vietnam. Dit is een situatie die beter begrepen is door Amerikanen dan door onszelf, die nooit echt oorlog aan den lijve hebben ondervonden. Daarom raakte het mij ook nauwelijks. Lloyd speelt heel goed, echt een prachtmeid die veel sympathie oproept met haar zuiders accentje. Zou nog wel graag wat films met haar zien. Willis speelt een andere rol dan we van hem gewoon zijn, één van zijn weinige dramatische rollen, maar niet één die indruk wekt. Voor de rest is de film ook een tikkeltje saai en probeert er soms een overdreven sentimentele show van te maken. Toch even loslaten, vooral aan de Vietnamoorlogsfilm-fans, dat de film zich volledig afspeelt in het Amerikaanse dorpje Hopewell. Verwacht dus geen "Apocalypse Now".

avatar van frolunda
Een beetje te vergelijken met Jacknife alhoewel die net iets beter is.