Il Delitto di Giovanni Episcopo (1947)

Alternatieve titel: Flesh Will Surrender

1 stem

Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Alberto Lattuada
met Aldo Fabrizi, Roldano Lupi en Yvonne Sanson

Een bescheiden werknemer leidt een eenvoudig bestaan, maar is tevreden met zijn kleine, gemeubileerde kamer. Zijn leven verandert in een hel als hij eerst een avonturier ontmoet en vervolgens met een vrouw trouwt die van hem lijkt te houden en hem een zoon schenkt. Als hij ontdekt dat zijn vrouw hem bedriegt, wordt hij gek en begaat een krankzinnige daad.

Ik was waarschijnlijk weer de enige hier die niet wist dat Gabriele ooit een sociaal/realistische periode doormaakte waarin hij het sentimentele gedoe van Dostoyevskiy probeerde na te apen, wat leidde tot de roman IDDGE en deze gelijknamige film. Zoals u reeds uit de synopsis had opgemaakt lijkt de intrige zeer sterk op die van la chienne c.q. scarlet street, films die eerder kwamen dan deze maar veel later dan het boek, zodat het erop lijkt dat de auteur van la chienne, wiens naam me ontschoten is, het werk van D Annunzio heeft geplagieerd, of Renoir en Lang dat nu wisten of niet.
Fabrizi dus in een serieuze rol als uberloser a la Simon en Robinson aan wie je je flink gaat irriteren, tot hij doet wat je wil dat hij doet. De avonturier uit de synopsis wordt gespeeld door bad boy Lupi en de femme fatale door de rondborstige Samson, een capabele bitch.Ook Sordi komt nog langs in een bijrol.
Het slot zal de talloze Dostoyevskij buffs hier bekend voorkomen. Film speelt trouwens niet in de eigen tijd maar als het boek anno 1900 in Rome,en de genre aanduiding romantiek slaat totaal nergens op imho.