The Green Fog (2017)

Verenigde Staten / Canada
Mystery / Experimenteel

geregisseerd door Evan Johnson, Galen Johnson en Guy Maddin

In de proloog van The Green Fog wordt een wijzerplaat weergegeven die wordt omgedraaid van "Praten" naar "Luisteren". In een studio-bioscoop wordt een man in handboeien onder schot gehouden terwijl hij de beelden op het scherm bekijkt. Een kaart is te zien, met een vinger wijzend naar San Francisco. Verslaggevers staan voor een gebouw, klaar om nieuws te brengen via de luidspreker; het publiek wacht in angst. De Golden Gate Bridge verschijnt, badend in groen licht; een storm ontspringt, de steile straten van de stad zijn volledig verlaten. De structuur van deze film van Guy Maddin, Galen Johnson en Evan Johnson is een eerbetoon aan Vertigo van Hitchcock: een duizelingwekkende verzameling film- en tv-beelden, zowel bekend als onbekend, allemaal uit de Bay Area. Uit deze schat aan gevonden materiaal hebben de makers een filmische fantasie gecreëerd.

• Vanaf 8 augustus in de bioscoop

avatar van tbouwh
Deze wil ik zien zeg.

John Milton

avatar van John Milton
Ik heb hem al paar maanden liggen tbouwh, is er nog niet van gekomen

Njah.

Knip & plak werk is tegenwoordig wel populair, al moet je dan voornamelijk op YouTube en soortgelijke platformen gaan zoeken. Serieuze regisseurs zoals Herzog waagden zich er ook wel al eens aan, Wild Blue Yonder herinner ik me als een redelijk leuk experimentje.

Maar Maddin en The Johnsons gaan nog een stapje verder. Uit allerlei beeldmateriaal proberen ze weer een ietwat coherent filmpje te bouwen, althans, dat leek mij initieel toch de bedoeling. Ik ben achteraf niet helemaal zeker, maar dat komt dan vooral omdat de uitwerking zo extreem brak was.

Enerzijds wordt er gestreefd om continuïteit tussen scenes uit verschillende films en series te vinden, anderzijds worden scenes compleet kapotgeknipt, vaak met de meest grotesque jump cuts die je je maar kan voorstellen. Die twee extremen blijven de hele film als constante, maar ik vond dat ze elkaar vooral tegenwerkten. De schelle en zeikerige soundtrack was daarbij absoluut geen hulp, hebben ze zich ook maar makkelijk vanaf gemaakt door die niét aan elkaar te knippen en plakken.

60 minuten van dit is een ware martelgang. De uitvoering is gewoon goedkoop, de film is vooral vervelend.

Prachtige stemverdeling hier!

avatar van McSavah
Dat *NSYNC moment.

De film is een collage van beelden uit oude c.q. klassieke films waarbij een scene uit een film wordt verknipt (zodat er geen continuïteit of verhaal meer is) of vergelijkbare beelden uit verschillende films aan elkaar zijn geplakt dat een suggestie van continuïteit of verhaal geeft maar dat er opnieuw niet is omdat bv. de personen anders zijn. De film suggereert ook dat het uit de beelden uit andere films een nieuw verhaal c.q. continuïteit heeft geschapen, getuige de indelng in Proloog en Hoofdstukken, maar er is geen verhaal of continuïteit in de collage van beelden te ontwaren. Alleen de – mede door de zeer schaarse dialogen – nogal op de voorgrond tredende muziek van de film is niet verknipt. Het enige originele – naast het collage – is dat een paar keer een groene rookpluim door het beeld is gemonteerd wat verband zal houden met de titel van de film en waarvan ik de betekenis niet weet.

De film lijkt alleen geschikt als quiz voor filmkenners die bij zo veel mogelijk beelden moeten zeggen uit welke films ze komen. Ik kon er niets mee. Het kan zijn dat ik ooit deze film erken als een postmodern meesterwerk (want de film is zeer fragmentarisch en meta) maar vooralsnog hou ik het erop dat dit de slechtste film is die ik ooit heb gezien. Nooit eerder duurden 63 minuten zo lang. Voor het eerst kan ik net als mrklm zo graag doet één ster aan een film geven.

avatar van mrklm
De filosoof schreef:
Voor het eerst kan ik net als mrklm zo graag doet één ster aan een film geven.

Mijn stemverdeling toont aan dat ik ongeveer 7x zo vaak een film vier sterren heb gegeven.

mrklm schreef:

Je hebt gelijk! Mijn excuses!

avatar van Darbie
John Milton .... het is me al vaker opgevallen, maar nu moet ik het even kwijt: ... waarom plaats jij bij ELKE film een berichtje waar NIEMAND wat mee kan, waar NIEMAND wat aan heeft ??????????????????????

avatar van SmackItUp
Darbie schreef:

Nee want aan dit bericht hebben we met z'n allen WEL heel veel...

avatar van John Milton

Misschien omdat ik getagged werd door een andere user en daarop reageerde, Darbie? Lijkt me geen rocket science. Hoe had ik op tbouwh moeten reageren op een manier die voor jou wél zinvol was, terwijl ik de film nog niet gezien heb?

Beetje vreemde opmerking dit.

Maar ik verschaf graag inzicht in mijn gedachtegang om het voor je te verhelderen, als je nog meer voorbeelden hebt voor De Canon der Bijzonder Nutteloze Pennevruchten van John Milton. Wellicht kan ik het gebruiken om van te leren en eindelijk een keer iets uiterst zinvols te tikken, zoals jij hier vorige week deed. Van onschatbare waarde voor de MovieMeter community, zo'n bericht.

avatar van SmackItUp
Sowieso dat je nog iets van hem kan leren John Milton. Als je jouw reactie(s) uiteindelijk kan upgraden naar die van hem zoals bij bijvoorbeeld https://www.moviemeter.nl/film/132708/info/0#4813609 zou ik het altijd doen..

Geweldig. Wij hadden een voorpraatje waarin ik hoorde dat dit meer nog dan een ode aan film, een ode aan San Francisco is want in opdracht van SF filmfestival en gesubsidieerd door de stad.

Dus bedenkend dat en hoe SF in alle facetten voorbij komt, het een (toch nog best te herkennen) remake van Vertigo is geknipt uit films die ín SF gefilmd zijn, voelt als een ode aan film/acteren, en dan met Guy Maddin z'n typische humor... Ik vond het een briljant, hoogstvermakelijk en bijna zintuigen overprikkelend stukje huisvlijt.