ad

Geregisseerd door: Roger Mainwood

Met onder meer: Jim Broadbent, Brenda Blethyn en Luke Treadaway

Over Ethel & Ernest

"A true story."

Deze animatiefilm vertelt het ware verhaal van striptekenaar Raymonds eigen ouders Ethel en Ernest, twee gewone Londenaars die een reeks buitengewone gebeurtenissen en immense sociale veranderingen meemaken. Het verhaal schildert op hartverwarmende, grappige en bitterzoete manier de grote omwentelingen van de twintigste eeuw zoals die werden beleefd door Ethel en Ernest.

imageimage

Ernest Briggs (stem)

Ethel Briggs (stem)

Raymond Briggs (stem)

Middle Aged Doctor (stem)

Lady of the House (stem)

Detective Sergeant Burnley (stem)

Mrs Bennett / Aunty Betty (stem)

Alf (stem)

Raymond Briggs (stem)

Ernest's Step Mother (stem)

avatar van libra666

libra666

Mooie realistische animatie, ben niet thuis in het genre maar besloot het toch een kans te geven. Het is even wennen in het begin, echter na enige tijd vergeet je dat je naar een animatiefilm zit te kijken en kijkt het weg als een gewone film. Althans dat gevoel had ik er bij, hij blinkt uit door zijn eenvoudigheid.

avatar van Brabants

Brabants

Deze prachtige, gevoelige en zeker ook grappige animatiefilm is echt hartverwarmend mooi. De eenvoud ervan voelt aan als een ode aan het gewone leven. Ethal en Ernest zijn echte karakters i.p.v. karikaturen en dat maakt het verhaal extra goed. Wij hebben er met onze kinderen (allen) zeer van genoten.

avatar van De specialist

De specialist

Prachtige en ontroerende handgetekende animatiefilm over het echtpaar Briggs, vanaf hun eerste ontmoeting in 1925 tot hun door aan het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw.

Ernest, die de meeste tijd door brengt met het lezen van de krant, luisteren naar de radio en het kijken van tv, staat met zijn karakter haaks op dat van Ethel, die de nieuwigheden en ontwikkelingen op technisch gebed maar moeilijk kan bijhouden. Dit alles getekend in de heldere klare lijn zorgt voor veel kleine glimlachjes. Een verademing tussen het computergeweld van de tegenwoordige animatiestudio’s,

avatar van mrklm

mrklm

Raymond Briggs co-produceerde deze verfilming van het stripboek dat hij schreef over het leven van zijn ouders, vanaf hun kennismaking tot aan hun dood - kort na elkaar - in 1971. Briggs gaf toe dat hij bij een speciale vertoning bij het British Film Institute flink wat tranen had gelaten. Niet zo gek, want dit is niet alleen een prachtig - en gedetailleerd - geanimeerde dwarsdoorsnee van de geschiedenis van Engeland vanaf de late jaren '20 tot aan de jaren '70, het is ook een prachtig verhaal over hoe twee doodgewone, hardwerkende Britten uit de arbeidersklasse het leven nemen zoals het komt. De crisis van de jaren '30, de Tweede Wereldoorlog en de jaren '60 waarin zoon Raymond, tot afschuw van zijn moeder, zijn haren laat groeien, komen allemaal tot leven. Brenda Blethyn en Jim Broadbent geven perfecte stemvertolkingen de slotscènes zijn respectvol, maar bijzonder ontroerend en een genot voor jong en oud. Niet te missen!

avatar van Movsin

Movsin

Lief, klein animatiefilmpje. Het leven van een koppel vanaf de kennismaking tot de dood, als een vanzelfsprekend verhaal, met onbetwistbaar door velen herkenbare toestanden.

Uitstekende karakterschets Het manneke is ambitieus en ondernemend, nieuwsgierig en geïnteresseerd en mee met de tijd. Het vrouwtje is conservatief, zich vasthoudend aan de waarden die ze van thuis meekreeg, weinig geïnteresseerd in nieuwsberichten en alzo onwennig met de moderne maatschappelijke ontwikkelingen.

Het wordt allemaal op vlotte en charmante manier geserveerd. Gevoelig en soms grappig. Een perfect evenwicht, eigenlijk.

Deugddoende ontspanning. Verdient bijna een 4, maar het tweede gedeelte vond ik gepassioneerder dan het eerste stuk. 3,7

avatar van John Milton

John Milton

Erg fijne animatie. Brok in de keel.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Volledig langs me heen gegaan maar dit ziet er erg mooi uit.

avatar van John Milton

John Milton

Donkerwoud schreef:

Volledig langs me heen gegaan maar dit ziet er erg mooi uit.

Ik denk jij dit wel kan waarderen man.