• 8.296.583 stemmen

Diaries Notes and Sketches (1969)

Documentaire | 180 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Walden

Geregisseerd door: Jonas Mekas

Met onder meer: Timothy Leary, Ed Emshwiller en Franz Fuenstler

IMDb beoordeling: 7,5 (660)

Plot Diaries Notes and Sketches

Walden is een chronologische niet gemonteerde aaneenschakeling van scènes die Mekas met zijn Bolex van 1964-1968 draait. Hij reageert hierin direct op de hem omringende werkelijkheid: de stad New York, zijn vrienden en de natuur en maakt daarmee een fascinerend portret van de New Yorkse underground cultuur.

imageimage

avatar van Malick

Malick

Toch wel een stuk minder dan Reminiscences of a Journey to Lithuania die ik eerder zag. Het probleem waartegen ik aanliep was dat ik het kortere werk van Jonas Mekas al in eerder stadium gezien had en dat 'recyclet' hij hier voor een deel. Waardoor vooral het eerste uur een herhaling van zetten was want daar kwamen de meeste shorts langs. Onder andere Cassis (1966), Hare Krishna (1966) en Notes on the Circus (1966) vond ik niet lekker in het geheel passen. Veel op zichzelf staande scènes worden maar geen geheel. Vond het op een bepaald moment ook erg willekeurig worden voor een 'filmdagboek'.

Maar toch bijzonder genoeg om aan te zien en te horen. Mooi tijdsbeeld en wat een 'filmvrienden' had Jonas Mekas zeg. Wie kende hij eigenlijk niet zou je bijna zeggen. Zag fragmenten voorbij komen met Carl Theodor Dreyer, Andy Warhol, Peter Kubelka, Shirley Clarke, Marie Menken, Barbet Schroeder en de familie Brakhage. En wellicht mis ik nog een paar omdat ik die gewoonweg niet ken.

Jonas Mekas is op zijn fijnst als hij net als avant-garde regisseur Nathaniel Dorsky de natuur intrekt. De bloemen, het bos, de zonnestralen ...

avatar van Malick

Malick

Mooi muzikaal eerbetoon aan Diaries Notes and Sketches.

avatar van cholopotter

Saturday May 31st : 15:00

avatar van cholopotter

cholopotter

Vanmiddag 15 uur,

16mm print te zien in Filmhuis Cavia Amsterdam!

Wednesday May 28th : 20:00

Saturday May 31st : 15:00