

La Prise de Pouvoir par Louis XIV (1966)
Genre: Drama
Speelduur: 100 minuten
Alternatieve titels: The Rise of Louis XIV / The Taking of Power by Louis XIV
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Roberto Rossellini
Met onder meer: Jean-Marie Patte, Raymond Jourdan en Pierre Barrat
IMDb beoordeling:
7,1 (1.658)
Gesproken taal: Frans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot La Prise de Pouvoir par Louis XIV
Het is 1661. De machtige kardinaal Mazarin sterft. Louis had hem nogal wat macht toevertrouwd, maar wil nu de politieke functies van Mazarin zelf gaan uitoefenen. Daarom benoemt hij geen opvolger. Hij wordt echter dwarsgezeten door Foucquet, verantwoordelijk voor financiën in Louis' regering.
Externe links
Acteurs en actrices
Louis XIV
Jean Baptiste Colbert
Cardinal Mazarin
Anne d'Autriche
Madame Du Plessis
Nicolas Fouquet
Michel Le Tellier
Louise de la Vallière
Marie-Thérèse
D'Artagnan
Video's en trailers
Reviews & comments

ghostman
-
- 5701 berichten
- 5 stemmen
Laatste meesterwerk van Rossellini! 100% Rossellini, dus niet voor iedereen even genietbaar. Past beetje in hetzelfde straatje als Viaggio in Italia en andere vroege films van de grootmeester (filmtechnisch!).
***** / *****

ghostman
-
- 5701 berichten
- 5 stemmen
La prise de pouvoir par Louis XIV is een tv-film en dat merk je ook meteen. De productiekosten zijn namelijk erg laag. Maar wat ik zo goed vind aan deze film is het realisme.
La prise de pouvoir komt een beetje in de buurt van Ivan Groznyy 2 van Sergei M. Eisenstein. En is interessanter dan Ivan Groznyy 2. Buitengewoon boeiend portret over de politieke beginjaren van Lodewijk XIV, de Zonnekoning. En over hoe hij zo machtig is geworden na de dood van zijn onderwijzer Kardinaal Mazarin.
De fotografie in dit meesterwerk is werkelijk fenomenaal te noemen!

pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad fenomenaal.Wat de filmtechnische aspecten betreft:de cameravoering is hier werkelijk extreem statisch,wat het thema van hyperformalisme in het hofleven onder de zonnekoning nog versterkt.Je zou kunnen zeggen dat RR hier het neo-realisme opheft en de anti-cinema benadert.Wat de overeenkomsten zouden zijn met de hyperexpressiviteit en het symbolisme van Eisensteins IG ontgaat me volledig,het deed mij nog het meest denken aan CDAMB van Straub/Huillet,ook door het anti-acteren vd amateur Patte,die volslagen a- naturel overkomt(wat ook de bedoeling is).Beide films kun je wel beschouwen als DE paradigmata van de historische tv-docu.
Verder kan de rigiditeit vd personages niet verder afwijken vd gepassioneerde helden uit de neo-realistische klassieken,en hebben we hier het volslagen tegendeel van een volkse setting.
Hoe dan ook:verbluffend hoeveel informatie Rossellini in 1 tv-film weet te proppen,lijkt wel een illustratie vh hele beschavingsproces.We zien hoe de held transformeert van een dikke,kleine pad die liever in zijn nest sigaren ligt te roken met Olympia Mancini naar...een dikke,kleine pad die en passant de machtigste man van Europa is en een absolute modekeizer die de adel degradeert tot een stel schertsfiguren.
Opvallend is de aandacht die RR schenkt aan het heengaan van Mazzarini(aka kardinaal Mazarin).Niet toevallig,want de regisseur lijkt zichzelf te projecteren op deze Romein in Franse dienst die weet dat zijn tijd erop zit(al leefde Rossellini hierna nog 11 jaar).
Er is ook nog wat comic relief toegevoegd:zo is er een rolletje voor de 4 musketiers, en hilarisch is de scène waarin Louis volkomen relaxed met zijn vriendinnetje de bosjes induikt tijdens een jachtpartij terwijl iedereen toekijkt.Dan heb je macht,dan sta je boven je omgeving

ghostman
-
- 5701 berichten
- 5 stemmen
Ik heb het vooral over de inhoudelijke overeenkomsten . In beide films komt een eigenwijze / eigenzinnige vorst aan de macht die uitgroeit tot een alleenheerser die het liefst alle touwtjes strak in handen heeft . Hoge bomen vangen veel wind en dat is zeker in beide films het geval .
Ook vindt er in beide films ( La prise de pouvoir par Louis XIV (1966) en Ivan Groznyy II: Boyarsky Zagovor (1958) ) een psychologische oorlogsvoering plaats tussen de alleenheerser en de adel of de Bojaren ( de Russische aristocraten ) . Maar wat zou een heus koningsdrama zijn zonder verraad van en wantrouwen jegens je naasten .
La prise de pouvoir par Louis XIV (1966) is een POV koningsdrama maar tegelijkertijd ook een zeer humaan ( persoonlijk ) drama waarin Lodewijk XIV , plaatsvervanger van God op aarde , op een zeer menselijke manier is neergezet . Sterker nog , hij is als kind neergezet . En dat is hij ook . Hij is vier wanneer hij formeel koning wordt . Wanneer zijn onderwijzer Mazarin overlijdt is hij maar 23 . Een sterveling die gewoon met zijn handen eet en de seksuele driften niet onder controle heeft .
Chronik der Anna Magdalena Bach (1968) van J-M Straub is vooral een POV menselijk drama .

Flavio
-
- 4349 berichten
- 4603 stemmen
Eerste historische biografie van Rossellini is enerzijds droog en informatief, anderzijds bleef ik geboeid kijken hoe het leven aan het Franse Hof er aan toe ging. Hoewel gemaakt voor TV vond ik het eigenlijk niet zo cheap uit zien, er wordt natuurlijk dankbaar gebruik gemaakt van bestaande locaties. De cameravoering is dan wel weer erg sober, ik schrok bij wijze van spreken even op toen ik opeens een jachtscène kreeg voorgeschoteld. Over voorschotelen gesproken, het aantal gangen dat Louis XIV dagelijks voor zich kreeg gaat richting mythische aantallen. Erg efficiënt is de bediening niet, om een niet-geconsumeerd speenvarken aan tafel te bezorgen zijn minstens 10 onderdanen in de weer, die zich ook nuttig hadden kunnen maken met het uitvinden van bijvoorbeeld deo of tandpasta.
Grappig hoe Louis XIV even veel tijd besteedt aan de kledingvoorschriften aan het hof als aan het nieuw in te voeren Franse belastingstelsel, het is maar goed dat hedendaagse koningshuizen al hun aandacht mogen richten op het eerste.
Het laatste nieuws

Netflix-kijktip: Heftige Spaanse oorlogsfilm 'La Trinchera Infinita'

De tien best beoordeelde films van de jarige John Malkovich (70)

Dit is de reden dat Heath Ledger als The Joker steeds aan zijn lippen bleef likken

Matthijs van Nieuwkerk over comeback: 'Ik heb lang gedacht: in deze wereld hoor ik niet thuis'
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.