Super 8 (2011)

3,10

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door J.J. Abrams
met Joel Courtney, Elle Fanning en Kyle Chandler

In de zomer van 1979 sluit de Amerikaanse Luchtmacht een sectie van Area 51. Alle materialen worden per trein vervoerd naar een opslagplaats in Ohio. De trein wordt echter aangereden door een truck en ontspoort. Een groepje kinderen, dat bezig is om hun eigen zombie-film te maken met hun 'Super 8' camera, stuit op de ravage. Al snel wordt vermoed dat het niet om een ongeluk gaat, als er plotseling verdwijningen plaatsvinden en onverklaarbare dingen gebeuren. Een lokale sheriff probeert het mysterie te ontrafelen, maar wil hij de angstaanjagende en onmenselijke waarheid wel weten?

705 BERICHTEN 91 MENINGEN
avatar van Mister_Movie
geplaatst: 17 augustus 2011, 01:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede, onderhoudende film.

Het enige wat ik me van The Goonies nog herinner is de sfeer van de film, een of andere beer van 'n kale man en het schip op het einde. Weinig dus, maar wat betreft sfeer had ik hier in het eerste deel van de film het gevoel dat het vergelijkbaar was.

Het mysterie-element wordt er vrij lang ingehouden, wat ook nodig is, aangezien het verplichte romanceopbouwnummertje en het verhaal zelf eigenlijk niet zoveel om het lijf hebben.
Pluspunt is dat de hoofdpersonages meevallen, evenals het monster.

Al bij al een leuke namiddagzaterdagfilm. Het publiek dat men op het oog heeft is wel onduidelijk: enerzijds een hoog disneygehalte, anderzijds toch enkele afrekeningen met het monster, al wordt het niet expliciet in beeld gebracht.

avatar van RuudC
geplaatst: 17 augustus 2011, 09:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heel vermakelijk. Het echte verhaal komt langzaam op gang, maar eigenlijk wist ik me ook behoorlijk te vermaken met subplot van de jonge filmmakers. Joel Courtney, Elle Fanning en Riley Griffiths zetten alledrie een uitstekende rol neer. Vooral Fanning vond ik goed. Het is wel grappig dat de karakters zelf (bijna altijd) in aanmerking komen voor darwin awards. De treincrash ziet er spectaculair uit, maar waarom rent men nooit naar de plaats waar de minste brokstukken terecht komen. Overigens was de crash zelf behoorlijk overdreven. Dat er daarna iets niet in orde is, moge duidelijk zijn. Ik vind het wel tof da de mysterie lang in stand wordt gehouden. Ik ben het er wel mee eens dat dat op Spielbergiaanse wijze een aantal vaste onderdelen in Super 8 zijn verwerkt (voorbeelden zijn al genoemd).

Overigens deed de alien op de bus me behoorlijk denken aan de vergelijkbare aanval van de T.Rex in Jurassic Park. Ik snap alleen niet helemaal waarom er gekozen is om dit in 1979 te laten afspelen. Ik heb niets tegen die keuze, maar ik kan er ook geen reden voor vinden. Eerlijk gezegd viel me dat ook pas halverwege de film op. Daarom vond ik het moment waarop de winkelbediende uitlegt wat een walkman is erg vreemd.

Het laatste half uur is in ieder geval de moeite waard. Het mysterie wordt langzaam ontrafeld. Het idee van het ruimteschip is trouwens erg interessant. Prima film voor (niet te) jong en oud. Saai vind ik ‘m in geen geval. Het eindfilmpje is trouwens ook erg leuk. Mooie knipoog naar George A. Romero.

avatar van SnakeDoc
geplaatst: 17 augustus 2011, 09:47 uur [permalink]

Ik weet het ook niet zeker, maar wellicht is het de reden dat in de jaren 70 Area 51 nog al regelmatig in opspraak kwam omdat men vermoede dat zij het 'bewijs' en 'bestaan' van buitenaards leven in de doofpot probeerden te stoppen.

avatar van dutchtuga
geplaatst: 17 augustus 2011, 13:21 uur [permalink]
Daar lijkt mij voor gekozen omdat de film de sfeer van de suburban avonturenfilms uit die tijd moet doen herleven.

avatar van gi4nt
geplaatst: 17 augustus 2011, 16:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een poepfilm!
Een houtje-touwtje van allerlei elementen die in mijn ogen geen verhaal vormden. Het idee is geenszins verrassend en al zovaak gedaan. Hoog war of the worlds gehalte. De keuze voor de tijd waarin het zich afspeelt, is onduidelijk, evenmin is het onduidelijk wat de kinderen en het filmen van hun film toevoegd aan het verhaal. Hier hadden ze allerlei kanten op kunnen gaan en veel uit kunnen halen, maar het bleef bij het eindfilmpje dat wel hilarisch was. Sowieso speelden de kinderen een goede rol en zaten er daardoor wat komische noten in de film.
Ook begrijp ik die stralen van alle lichtbronnen in de film niet, iets dat totaal niet paste in de stijl van de film, ongemotiveerd was en totaal niet overkwam en zelfs tot ergernis leidde.

Was het nou echt nodig voor het monster om van een klein jochie te horen dat ie naar huis moest gaan? Hij werd volgens het verhaal gemarteld op deze planeet waar ie dagen op ronddoolde, maar pas toen bedacht ie: hey, ik kan ook gewoon naar huis en vertrok binnen 5 minuten. Spanning werd goed opgebouwd maar direct afgekapt door het plot en het einde volgde direct. Ook de treincrash moest weer eens veel te over-de-top.

Jammer, meer van verwacht!

avatar van RuudC
geplaatst: 17 augustus 2011, 17:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
gi4nt schreef:

Nee, daar was hij niet voor nodig. Sinds zijn ontsnapping was de alien bezig met zijn vertrek. Daarvoor jatte hij al die spullen (motorblokken, stroomkebels, magnetrons etc) namelijk. Het moment waarop Joe zijn meisje komt redden, was de alien al bijna klaar. Wat zich exact tussen die jongen en de alien afspeelde, kun je niet weten, omdat er sprake was van telepathisch contact. Ik denk persoonlijk dat de alien inzag dat Joe hem geen kwaad wilde doen en hem en zijn vrienden daarom niets deed.

ik vond 'm trouwens ook totaal niet war of the worldsachtig.

geplaatst: 17 augustus 2011, 18:39 uur [permalink]
Nee, het is veel meer klassiek Amblin dan War of the Worlds, alleen dan iets meer voor de iets oudere kijkers. Het is iniedergeval een stuk "enger" dan Goonies, Gremlins of E.T, maar voelt wel heel erg als die films.

avatar van amanda22
geplaatst: 17 augustus 2011, 19:05 uur [permalink]
Leuke film, veel spannende stukken. Soms vond ik hem eerder voor 16 jaar en ouder ipv 12 jaar en ouder. Jammer van het afgeraffelde eind!

avatar van rep_robert
geplaatst: 17 augustus 2011, 21:20 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
dutchtuga schreef:
It worked for me 🙂 Zonder alien geen excuus voor het mysterie, wat toch een essentieel onderdeel van de beleving is. Ik vond de combinatie juist erg goed werken. Wel kan ik je mening delen dat we aan het eind misschien wat teveel van het goede voorgeschoteld krijgen. Beetje het It-syndroom.

Hier ben ik het mee eens(ook de vergelijking met IT, wat ook de boel verpestte op het laatst) , het was denk ik leuker gebleven als het een mysterie was. Dat einde kost de film toch een half puntje. Past niet echt bij de rest van de film. Bij E.T. weet je vanaf het begin al dat hij goedaardig is, bij Super 8 komt dat een beetje uit de lucht vallen en past dat gewoon niet bij het spannende en mysterieuze eerste gedeelte van de film.

geplaatst: 17 augustus 2011, 21:33 uur [permalink]
Als je van kinder-goede tijden slechte tijden dialogen houdt is deze film wat voor jou
Wat een bagger zeg, niet te geloven.

Dan staat er op het punt wat te gebeuren, en dan verzand het weer in een kwartierlang kalverliefdedialoog en oh wat is mijn jeugd zo traumatisch.

Ik hoor van iedereen dat het einde nog veel slechter is als de film. Ik heb het einde in de bioscoop gelukkig niet afgewacht. Dat was echt de eerste keer dat ik weggelopen ben bij een film

avatar van samijo
geplaatst: 17 augustus 2011, 22:00 uur [permalink]
een van de raarste films ik heb ooit gezien! Ik vond het wel heel leuk en heb me toch een paar keertjes laten schrikken. Ik was ook pissig geworden iedere keer dat wim langs de televisie liep dus het moet wat hebben om dat te gebeuren met mij! Ik vond de referenties terug naar 1979 heel goed gedaan, vooral de muziek. ook de kleine spelletje dat de kind met de beugel had kan ik nog steeds herineren! lives up to its name "super"

avatar van rep_robert
geplaatst: 18 augustus 2011, 11:28 uur [permalink]
Met een budget van 50 miljoen(bijzonder laag qua blockbuster begrippen) toch al ruim 220 miljoen opgehaald en zijn er nog enkele cijfers van grote landen als Brazilië, Spanje en Italie die nog binnen moeten komen en ook wel wat miljoentjes opleveren.

avatar van Knisper

geplaatst: 18 augustus 2011, 12:11 uur [permalink]
Off-topic verwijderd.

avatar van soom
geplaatst: 18 augustus 2011, 14:06 uur [permalink]
samijo schreef:
Ik was ook pissig geworden iedere keer dat wim langs de televisie liep
😄.

avatar van Remmus
geplaatst: 18 augustus 2011, 15:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een drama film.
het beste aan die hele film was het kleine filmpje op het einde.

Nee, deze was mij absoluut niet meer waard als 1,5 puntje voor de originaliteit.

avatar van Arnhemmer
geplaatst: 18 augustus 2011, 18:58 uur [permalink]
RuudC schreef:
De super 8 camera`s waren in de jaren `70 nog erg populair bij de gewone man. In de jaren `80 begonnen ze flink terrein te verliezen aan de analoge videocamera`s. Vandaar dat deze film zich in 1979 afspeelt. ( Anders hadden de makers ook een andere titel moeten bedenken.) 😉 De walkman deed zijn intrede aan het eind van de jaren `70/ begin `80. (Wat een geklooi was dat zeg, met die cassettebandjes) Omdat in 1979 nog niet veel mensen zo`n ding hadden, vind ik de uitleg van de walkman in de film erg tijdsbepalend.

geplaatst: 18 augustus 2011, 20:20 uur [permalink]
Super 8 camera, filmbloed, eurogrijs nr 14, make up poeder, walkman, modellen, zelfs het singletje van 'Don't bring me down' en inbreken op school. Ik had of deed het allemaal.. Het leek wel een samenvatting van mijn jeugd. Alhoewel, het mooiste meisje uit de klas ging toen aan mijn neus voorbij, maar ik had dan wel weer een drumstel. 🙂

avatar van wimnoot
geplaatst: 18 augustus 2011, 20:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Die legerbaas ging er anders gruwelijk aan!

Ik heb helaas alleen de "H Stern" versie gezien, maar het geluid was knalhard.

Reinbo
geplaatst: 18 augustus 2011, 20:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geluid was goed, maar het eind met de 'go away speech' was toch net te erg voor woorden.

avatar van N23
N23
geplaatst: 18 augustus 2011, 20:55 uur [permalink]
Reinbo schreef:
Super 8 camera, filmbloed, eurogrijs nr 14, make up poeder, walkman, modellen, zelfs het singletje van 'Don't bring me down' en inbreken op school. Ik had of deed het allemaal.. Het leek wel een samenvatting van mijn jeugd. Alhoewel, het mooiste meisje uit de klas ging toen aan mijn neus voorbij, maar ik had ook nog een drumstel. Kortom leuk retrofilmpje over de een tijd die ik vanuit het perspectief van de hoofdrolspelers heb mee gemaakt. Vermakelijk, maar meer niet. Daarvoor blijft het me allemaal te braaf. Ruime 3,5

Heel fijn dat je ET voor jezelf hield, echt tof van je Reinbo... 🙄

avatar van wimnoot
geplaatst: 18 augustus 2011, 21:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Reinbo schreef:

😂

En niet 1 maar 2 gebroken gezinnen! Da's dubbel erg.

avatar van choller
geplaatst: 18 augustus 2011, 23:32 uur [permalink]
vreselijk slappe remake-achtige war of the world ...ben blij dat ik er niet meer dan 10 cent aan gespendeerd heb in de vorm van een dvd-r-etje

zware tegenvaller, erg kinderachtig allemaal en voorspelbaar maar geen moment spannend wat
W.O.W wel soms was!

geef m een dikke onvoldoende

geplaatst: 18 augustus 2011, 23:34 uur [permalink]
😅 dvd r publiek.....

geplaatst: 18 augustus 2011, 23:48 uur [permalink]
Verdomme, de echte liefhebbers zijn aan het woord.

Mr_White
geplaatst: 18 augustus 2011, 23:55 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lens flares, lens flares, lens flares. JJ Abrams' favoriete trademark is ook in deze film aanwezig en meer dan ooit zorgt het voor de lelijkste beelden die ik ooit op het witte doek heb mogen aanschouwen. Ongelooflijk hoe de man constant scènes de nek weet om te draaien omdat het halve beeld gevuld is met die lelijke dikke blauwe lichtstrepen. Alleen om die reden al kan ik de film geen voldoende geven, maar zelfs dan is er nog genoeg op de film aan te merken.

Zoals de compleet geforceerde jaren '70 Spielberg-vibe met gebroken zin (twee nog wel (!) zoals wimnoot opmerkt) en een einde dat zo ongepast mierzoet is. De alien onderbreekt constant zijn reparaties om wat mensen te besluipen en op te vreten, maar we moeten wel sympathie voor hem krijgen als hij na what telepathische hilariteit beseft dat mensen het ook niet altijd even makkelijk hebben en hij binnen drie minuten zijn ruimteschip afheeft en wegvliegt.

Of die uitleg dat de witte kubussen zijn ruimteschip vormen, waarbij er vlug bij gezegd wordt dat niemand weet hoe ze werken, want makkelijker kun je de vraag hoe dat dan werkt niet omzeilen. Of natuurlijk de magnetische kracht van het ruimteschip die alle metaal aanzuigt van geweren waar de soldaten nog aanhangen en volledige auto's, maar dat jochie kan wel zijn voeten aan de grond houden als dat hangertje er naar toe getrokken wordt.

Het is gewoon allemaal zo geforceerd en irritant, waarbij het ook niet helpt dat het monster er niet uitziet en om volkomen onduidelijke redenen heel lang geheim wordt gehouden (oh ja, omdat dat ook een JJ Abrams trademark is) en de jonge hoofdrolspeler amper kan acteren.

avatar van dutchtuga
geplaatst: 19 augustus 2011, 01:02 uur [permalink]
choller schreef:

Wat een kansloze opmerking.

avatar van klienie

geplaatst: 19 augustus 2011, 08:58 uur [permalink]
De film zag er mooi uit. Een goede sfeer neergezet. Knap acteerwerk van de jongere acteurs. was alleen erg teleurgesteld over het einde, daar wordt de sfeer en het verhaal ineens heel slap. Jammer, maar toch met een goed gevoel de zaal uit gegaan

avatar van choller
geplaatst: 19 augustus 2011, 09:51 uur [permalink]
dutchtuga schreef:

Wat een kansloze opmerking.

nee je zegt t verkeerd de film was kansloos...en ja ik kijk op dvd do you mind ...lekker naar de bios blijven gaan dan.

deze site is bedoeld om je mening te ventileren en niet om elkaars mening te betwisten.

film blijft een gevoel van smaak net als muziek dus ik kan nooit ongelijk hebben, want IK vond t niks.

geplaatst: 19 augustus 2011, 10:34 uur [permalink]
Maar met een War of the World remake heeft het weinig van doen. Film refereert veel meer naar Invaders From Mars, The Goonies, Close Encounters of the Third kind en tal van jaren 70/80 sf avonturen werkjes. En tja, als je lekker op dvd r (naar een cam versie?) gaat zitten kijken , prima vooral doen, maar dan krijg je natuurlijk niet half de ervaring die de film kan bieden. Het geluid was awesome!

geplaatst: 19 augustus 2011, 10:40 uur [permalink]
@ choller
En je moet me ook maar eens vertellen waar je dvd-r schijfjes kan kopen voor 10ct..........