Sommer (2008)

Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Mike Marzuk
met Jimi Blue Ochsenknecht, Sonja Gerhardt en Jannis Niewöhner

Het verhaal van een zomer en het verhaal van een eerste grote liefde; dit is het verhaal van Tim en Vic. De 15-jarige Tim is de zoon van een piloot en in zijn jonge leven heeft hij al meer rondgereisd dan hem lief is. Ook nu weer moet hij afscheid nemen, ditmaal van Berlijn. Hij gaat bij zijn grootmoeder wonen, die op een klein eiland in de Noordzee leeft. Vrijwel onmiddellijk leert hij Lars kennen, de leider van een bende roekeloze surfers. Tim staat de bende in de weg wanneer hij Eric, een regelmatig slachtoffer van de bende, wil beschermen. Door deze daad krijgt hij niet alleen een nieuwe vriend, maar ook meteen vele kopzorgen.

Prima coming of age film die lekker weg kijkt.

avatar van mikey
Ik zit nu 2 minuten te kijken en irriteer me nu al behoorlijk aan die afgrijselijke voorleesmoeder stemmen in het Nederlands. De dialogen zijn ook nog eens zo plat en nietszeggend als maar kan.

Een goed uitgevoerde, eigentijdse jongerenfilm met leuke personages, wel met enkele stereotypen en vooroordelen over uiterlijk en afkomst e.d., met name een uitvergroting van de ideale schoonzoon versus de outcast, waarbij uiteraard de vooroordelen niet juist bleken te zijn.
Van het meisje wordt van alles verwacht, maar zij kiest uiteindelijk voor wat zij zelf wil, een coming-of-age. De twee (outcast) vrienden maken iets soortgelijks mee, veel troubles met een goede afloop/
Het is verder een verhaal over vriendschap, sociale posities en jeugdige romantiek in de zin van verwachtingen en gedoe rondom de eerste kus en de eerste keer.

hoe moet je deze film kijken??

In het simpele decor van strand en zee speelde dit voorspelbare romantische minidramaatje over een 16 jarige nogal "coole" jongen zich af. De items waren gebruikelijk: vriendschap, de eerste grote liefde, de eerste keer en de personages waren o zo stereotype en clichématig. Er gebeurde werkelijk niets nieuws maar waarschijnlijk stelt de beoogde doelgroep ook geen hoge eisen.

avatar van Herculaas
Tienerprobleempjes in een zomerse setting. Niets bijzonders. Gekeken met een groep 13/14-jarigen en die vonden het leuk. En ik stiekem ook wel. Morgen ben ik deze film ongetwijfeld weer vergeten.