Signore e Signori, Buonanotte (1976)

Alternatieve titel: Goodnight, Ladies and Gentlemen

1 stem

Italië

geregisseerd door Luigi Comencini, Nanni Loy, Luigi Magni, Mario Monicelli en Ettore Scola
met Nino Manfredi, Marcello Mastroianni en Vittorio Gassman

Een presentator van tv-actualiteiten rebelleert tegen de censuur, hypocrisie en gladde aanpak van het nieuws en gooit in één dag alles om, met handhaving van de vaste en bekende items die de Italiaanse realiteit nu in een ongenadig daglicht laat zien.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze satirische klassieker van Comencini, Scola, Risi enz. met oa Tognazzi, Gassman,Manfredi en Mastroianni en een scenario van oa Age/Scarpelli?
Episodenfilm dus die ons trakteert op zeer korte tot vrij uitgebreide sketches die een beeld geven van de zgn. anni di piomo, oftwel de seventies die in het teken stonden van economische stagnatie, politieke corruptie en terrorisme.
De makers vonden blijkbaar dat ze overvleugeld dreigden te worden door radicale politieke regisseurs als Bertolucci c.s. die hen beschouwden als oubollige cinema papa regisseurs en scenaristen, dit leidt tot een felle aanklacht die qua extremisme niet hoeft onder te doen voor de politieke cinema van die tijd.
Mastroianni speelt een news anchor die tijdens een journaal uitzending steeds gefrustreerder en wanhopiger wordt, en vormt de leidraad tussen de sketches warin we oa Tognazzi zien als generaal op het schijthuis en als een soort moderne Umberto D., Gassman als CIA agent, en butler, verder zien we een briljante sketch waarin tijdens een tv show de ultieme loser wordt gekozen en beloond met een gang naar een betere wereld-iets voor John de Mol. lijkt me - een Fellineske discussie tusen 4 groteske Napolitaanse, corrupte politici, en een zeer uitgebreide sketch waar het antiklerikalisme afdruipt die qua inhoud geinspireerd leek te zijn door de Renaissance, maar de gebeurtenissen 2 jaar later maken hem achteraf profetisch...
Het geheel besluit dan met een sketch die duidelijk is geinspireerd door het slot van the ruling class, waarna Mastroianni en zijn assistente afscheid van ons nemen.