Il Vigile (1960)

Italië

geregisseerd door Luigi Zampa
met Alberto Sordi, Vittorio De Sica en Marisa Merlini

Otello Celletti heeft vrouw en kind, maar geen werk. Als hij de zoon van een taxateur redt van de verdrinkingsdood krijgt hij een baantje bij de verkeerspolitie. Maar daar brengt alles wat hij doet hem in moeilijkheden, zeker als hij de burgemeester wil bekeuren.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze klassieker met Sordi, De Sica en Koscina ?
Gekende CAI klassieker van Zampa waar Sordi wederom een born loser speelt, een volslagen kansloze uitvreter die zich laat onderhouden door zijn niet geheel legale vrouw en niets beters weet dan te roemen op zijn oorlogsverleden in de Balkan, om te worden gered van death by ridicule als zijn zoon-en niet hijzelf- een notabelenzoontje redt van verdrinking. In clientelistisch Italië wordt hij dus beloond met een baantje als ambtenaar, en eenmaal gehuld in uniform ontpopt hij zich na een moeizaam begin tot steunpilaar der maatschappij en als uw beste vriend...zeker die van Koscina die hier zichzelf speelt en er bij een controle goed van afkomt, iets wat echter via een wat mallotige kunstgreep in de publiciteit geraakt.
Dat leidt dan dus tot het conflict met de burgemeester, die wordt gespeeld door niemand minder dan De Sica, wederom gecast als pompeuze, gladde ambtsdrager. Deze vete leidt tot een rechtszaak, met een typisch satirisch-moraliserende ontknoping alla CAI.
Speelt in de provincie en werd opgenomen in Viterbo, en guess what: de intrige is geworteld in ware gebeurtenissen, zoals die zich in die contreien nog steeds vaak genoeg afspelen...
Terecht een klassieker met de protagonisten in topvorm.