• 8.344.342 stemmen

Geregisseerd door: Vondie Curtis-Hall

Met onder meer: Tim Roth, Tupac Shakur en Thandiwe Newton

Releasedatum: 21 augustus 1997

Plot Gridlock'd

"Life is a traffic jam."

Vlak voor het nieuwe jaar merken Stretch en Spoon dat hun vriendin in coma is geraakt door een overdosis drugs. Met moeite brengen ze haar naar het ziekenhuis en besluiten om met drugs te stoppen. Ze komen in hun zoektocht voor hulp echter vast te zitten door de bureaucratie. Terwijl ze wachten gaan ze gewoon door met drugs gebruiken, maar hun leverancier wordt doodgeschoten en zij zijn de hoofdverdachten. Ze moeten dus snel van de straat af en snel in een inrichting komen.

imageimageimageimageimage

kos schreef:

x2

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Grappige soort van buddyfilm en verder ook een aardig weghappertje. En tja, waar gaat het precies over... we krijgen een soorte van Pulp Fiction achtige scene (met die overdosis van dat meisje) en 2 van die apen die helemaal in paniek raken, met veel moeite hun geliefde naar het ziekenhuis weten te krijgen en daarna alleen maar bekvechten en stressen en ondertussen ook nog in de problemen komen met dealertjes waar ze zaken mee hebben gedaan. Ja, wat vervelend allemaal! Gridlock'd is wel een film die niet echt weet waar hij naartoe wilt gaan maar voor een stom vermaakje is het wel bestendigt. Ook een gekke combinatie: Tim Roth die een gangstertje uithangt met Tupac (die ook zeker niet slecht acteert)

Leuk!

gauke

Deze buddyfilm met de noodzakelijke chemie tussen de hoofdrolspelers (grimmig en absurd) is een verfrissende, bizarre, ironische, rauwe en realistische zwarte misdaadkomedie, dan weer grappig dan meedogenloos guur. Alleen had de regisseur het subplot rond een drugsdealer beter achterwege kunnen laten (is het mindere deel van de film).

Tupac Shakur, controverseëel rapper en lid van de Black Panther beweging, werd na de opnames, noch voordat deze film uitkwam, op13 september 1996 doodgeschoten vanuit een rijdende auto).

avatar van Biosguru

Biosguru

Leuk, zie hem kennelijk voor de tweede keer. De tijd is vriendelijk geweest voor deze film. Inmiddels 20 jaar oud .

scorsese

Aardige film waarin twee vrienden besluiten af te kicken na een overdosis van hun vriendin. De bureaucratie waarmee de twee te maken krijgen levert een aantal vermakelijke momenten op. Op een gegeven moment wordt het wel wat eentonig. Tim Roth en Tupac Shakur doen het leuk samen, maar zijn nou niet bepaald geloofwaardig als junkies. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van Lebarron

Lebarron

Gridlock'd gaat over twee Junkies uit Detroit genaamd Stretch( Tim Roth) en Spoon(Tupac Shakur). Nadat Spoons vriendin Cookie(Thandie Newton)in coma raakt wegens een overdosis besluiten ze dat het genoeg is. Ze gaan afkicken. De rest van de film volgt hun struggle om in een afkickprogramma te komen terwijl ze ook uit handen van een dealer moeten blijven die nog een rekening met ze te vereffenen heeft.

Gridlock'd is het regiedebuut van acteur Vondie Curtis Hall. Voor wie niet direct weet wie dat is, de man die met Akeem op de foto wil in Coming To America. Curtis-Hall heeft ook geworsteld met een heroïneverslaving en deze film is dus gebaseerd op zijn eigen ervaringen en vooral aanvaringen met het systeem. De film toont erg sterk hoe erg het bureaucratisch proces is dat iemand moet doorlopen die zijn leven wil beteren. Je wordt van het kastje naar de muur en vervolgens weer naar de schuur gestuurd en daar zegt men doodleuk dat je over 6 weken moet terugkomen. Curtis-Hall speelt zelf de rol van de dealer. Roth en Shakur spelen goed al geloof je niet direct dat ze al een fikse tijd aan de smack zitten. Bowie en Iggy Pop hadden dit zeker veel geloofwaardiger gekund. Het is zonde dat Shakur niet lang na deze film is vermoord want hij toonde zijn potentie als acteur in deze film zeker. Newton komt niet lekker uit de verf in deze rol maar dat ligt ook aan het character dat een beetje oppervlakkig is. Verder zien we Lucy Liu en Bokeem Woodbine ook nog.

Gridlock'd is een prima film die toont hoe frustrerend het ambtelijke apparaat in elkaar steekt maar op den duur wel een beetje eentonig wordt waardoor er een landerig gevoel bij mij als kijker ontstond.