A Horrible Way to Die (2010)

Verenigde Staten / Japan
Horror / Thriller

geregisseerd door Adam Wingard
met AJ Bowen, Joe Swanberg en Amy Seimetz

Jarenlang was Sarah verslaafd aan alcohol. Op die manier hoefde ze zich weinig zorgen te maken over de slechte relatie die ze had met haar vreemde vriend. Als aan die relatie een einde komt, probeert ze om groepsgewijs af te kicken van de drank. Tijdens haar bijeenkomsten komt ze Kevin tegen. Hij toont interesse in haar.

avatar van jeroentjuhhhhh
Nieuwe Winard, gááááf! Hoewel de trailer doet vermoeden dat dit een stuk minder out of the ordinary is zoals Pop Skull ( ) ziet het er allemaal wel weer piekfijn uit. Sowieso al een veel conventioneler verhaal, het wordt afwachten!

avatar van misterwhite
Overlaatst een gesprek gehad met Wingard en die was echt wel helemaal in zijn nopjes over deze film. Dus ik ben wel erg benieuwd, trailer ziet er goed uit.

jij praatte met Wingard?

dominion
Wel een leuke titel

avatar van misterwhite
Inland Rabbit schreef:
jij praatte met Wingard?

Ja, zeer boeiende man. Hij heeft namelijk een facebookprofiel (geen fake!!!!) en daar sprak ik hem aan. Heeft mij veel verteld over waar hij zijn insperatie vandaan heeft gehaald voor zijn films. Jammer genoeg was de conversatie niet zo van lange duur.
Hij heeft mij ook wel erg benieuwd gemaakt voor deze film

avatar van McSavah
Te zien met Imagine

avatar van jeroentjuhhhhh
Lucky as fuck als je daarheen gaat dan..

dominion

avatar van Montorsi
Flauwe saaie en lege hap.

A Horrible Way To Die zal op Moviemeter vooral beschouwd worden als hét vervolg op Pop Skull, een film die mij toevallig ook al niet bepaald wist te overdonderen, maar wel sterke fases wist te brengen. De nieuwe Wingard is vooral behoorlijk duf.

Het verhaaltje is suf, het plot uiteindelijk tamelijk bizar, maar dan niet in de positieve zin van het woord. Vergezocht, saai, en vooral niet ter zake doend. Verder is het allemaal een enorme lege huls waar je ook niet van onder de indruk weet te raken.

Wingard staat hier bekend als 'die met die epilepsie waarschuwing vooraf'. Wees gerust (of juist niet, zoals je wilt), maar als je daar naar uit kijkt ben je bij deze film niet bepaald op zijn plaats. De rustige cinematografie voor de bekende rushes van Pop Skull zijn bekend, en dit is eigenlijk de hele film aan de orde. Erg saaie en duffe cinematografie, waar het bij vlagen zelfs erg lelijk werd. Erg opvallende bijstellingen van de focus die je eigenlijk alleen maar bij een vakantiefilmpje zou mogen verwachten.

Het enige wat me écht beviel was het sounddesign. Sterk, grimmig en sfeervol, maar als dat het enige is wat echt imponeert, en je voor de rest een behoorlijk duf verhaal krijgt voorgeschoteld, dan weet je het eigenlijk wel.

krappe 2*

avatar van Spartaan1986
Traag tempo en dat de hele film. Toch is het einde zo deprimerend en shockerend waardoor ik er toch nog een dikke voldoende voor over heb.

avatar van FillumGek
Helaas een flinke teleurstelling. Pop Skull kon ik zeker waarderen, maar dit filmpje is een beetje de counterpart daarvan. Extreem traag, slaapverwekkend en allerminst bijzonder.

Verhaal is nogal standaard. Niet erg voor een normale horrorfilm ware het niet dat de film meer naar een drama toe neigt. Er is geen spanning voelbaar, slechts talloze depressieve gesprekken die werkelijk geen seconde boeien. Natuurlijk is het wereldje van Sarah geen fijne, maar er had wat betreft horror toch heel wat meer gedaan mogen worden.

Waar Wingard in Pop Skull helemaal los ging met de cinematografie, is het hier erg saai. Geen leuke visuele trucjes, uitgezonderd een paar wazige lichtvlekken in beeld. Camera mist focus waardoor het inderdaad een amateuristisch vakantiefilmpje lijkt. Gelukkig is de soundtrack wel van een goede, duistere orde.

Helaas zit er voor de gore freaks ook weinig te genieten in. Een paar moorden, maar geen enkele noemenswaardige. Het einde is erg voorspelbaar en loopt eigenlijk af met een sisser. Nee, dit is niks voor mij. Voornamelijk veel te traag zonder dat er een boeiend plot zich ontvouwt.

avatar van jeroentjuhhhhh
Had je dan niet de verkeerde instelling gehad, misschien? Heb namelijk uitsluitend lovende teksten gehoord en Wingard is altijd al visueel buitenaards geweest. Van zijn shorts tot aan Pop Skull, lijkt me sterk dat 't ineens weinig voorstelt.

avatar van FillumGek
Ik had sowieso een vlottere film verwacht met hier en daar een visuele uitschieter, maar helaas niks van dat alles

Maar dan ontsnapt Gerrick uit de gevangenis en hij zal niet rusten voor hij Sarah vermoord heeft.

Hierdoor verwachtte ik een moordzuchtige stalker maar Gerrick overtuigt me niet echt. Het einde maakt het helaas ook niet goed. Maar ik ben benieuwd wat jij en de rest er van vindt, misschien zit ik verkeerd ( al blijft het een mening natuurlijk). In dat geval komt er wel een keer een herziening.

Al met al vond ik een aardige film, soms een beetje te Arty met net iets teveel blurry shots, maar met erg mooie muziek.. Ook aardig geacteerd en een leuk plot (nou ja) plot.

Wat een slome film, begint erg traag op gang. Beetje slaapwekkend eigenlijk. Had toch meer een moordzuchtige agressieve moordenaar verwacht.

avatar van Observator
Dikke voldoende. Een psychologische horror die audiovisueel in orde en vooral sterk in sfeer is.
Kan niet tippen aan Pop Skull.

poeh tsjah!

Er is nu toch wel duidelijk een eigen stijl zichtbaar aan het worden bij Wingard, al mag de invloed van Joe Swanberg (hoofdrol hier ook) hier niet vergeten worden. Swanberg is normaal een regisseur die luchtige slice of life dramedy's maakt. Luchtig is het hier niet bepaald, maar het slice of life aspect zit er hier wel dik in.
De film doet verder ook vaag denken aan Henry: Portrait of a Serial Killer, maar vergeet dat, want dit is zoveel anders.

Het grootste gedeelte van de film is Wingard alleen maar bezig om 1 brok sfeer te combineren met wat slice of life. Flitsen krijgen we te zien van wat een dreigende thriller/horror zou kunnen wezen. Dit in de vorm van de killer die zich al vroeg openbaart.

Net als Pop Skull, is het verhaal niet moeilijk, als je maar oplet. Je kan snel afgeleidt zijn, omdat de sfeer zo de boventoon voert. Toch is deze film veel gelaagder. Geen lineaire structuur en je moet er bij blijven wil je het echt goed volgen.

Verhaal is verhaal, dat is allemaal leuk, maar uiteindelijk is dit toch weer een sfeerfilm, zoals eerder gezegd.
De regisseurs die beter om kunnen gaan met de soundtrack dan Wingard zijn op 1 hand te tellen. Ambient, Drone en spooky vocals worden gecombineerd tot een onheilspellend geheel. Zo wordt er zelfs spanning gecreëerd op momenten dat er niets aan de hand is. Erg knap.
Visueel is er nog steeds de fascinatie voor licht, maar nu anders. De epilepsie waarschuwing is (helaas?) niet nodig, maar het moet gezegd worden, het consistente gebruik van licht(jes) in deze film is wederom verbluffend.
Oke, ook camerawerk dan nog maar even, aangezien het zeker bijdroeg aan de sfeer. Vaak out of focus, blurry, shaky en ongecontroleerd, maar het werkt.

Rest nog te zeggen dat deze film uiteindelijk heel voorspelbaar is, maar hoe meer voorspelbaar deze film werd hoe spannender het werd. Voor het laatste stuk krijgt de film er zelfs nog een halfje bij.

Zo goed als Pop Skull wordt het niet, maar Wingard is een regisseur met een zeer eigen stijl, dus waarom wil ik nog een Pop Skull?

Sterk.

Inderdaad geen tweede Pop Skull, toch ik de hand van Wingard nog duidelijk te herkennen. Het mag dan minder in your face zijn, de audiovisuele stijl kent genoeg overeenkomsten.

Verder een sterk stukje cinema die het serial killer genre wat nieuw leven inblaast. Verwacht echter geen doorsnee horror film, het is eerder een karakterschets die kleur gegeven wordt met een mix van snedige horror en opvallende subtiliteit.

Acteerwerk van Bowen is geweldig, de andere twee hadden iets beter gekund. Verder benieuwd naar wat Wingard nog meer in z'n mars heeft. Ik ben meer een man van de Pop Skull-achtige cinema, maar los daarvan blijft dit een ijzersterk filmpje wat makkelijk overeind blijft en kan rekenen op een zeer waardig einde.

4.0* en een uitgebreide review

Meneer Bungel
Eerste kwartier was geniaal mooi. Dan blijft het lange tijd (redelijk tot zeer) onderhoudend, maar een beetje stuurloos. Het einde geeft er echter een draai aan die in de gemiddelde horrorfilm niet zou misstaan, maar van Wingard verwacht ik geen gemiddelde (horror)film. De soundscape is de hele film door wel weer genieten geblazen.

Kom ik uit op een mooie voldoende, met kans op verhoging, maar misschien zelfs ook wel op verlaging bij een herziening - het is een gevecht tussen de sfeervolle audiovisualiteit en het wat haperende en op het einde geforceerd aandoende narratief.

3,5*.

Vond het geforceerde wel meevallen, ook omdat toch al langer duidelijk was dat het nieuwe vriendje van Sarah niet oké was, en omdat Garrick al eerder blijk had gegeven van een rijkere emotionele beleving dan enkel wat moorden. De uiteindelijke confrontatie vond ik ook gewoon erg sterk.

Meneer Bungel
Dat er iets met de voorgaande info (dat vreemde nieuwe vriendje en de ontsnapping van Garrick) gedaan moet worden, staat als een paal boven water. Maar ik vind dat Wingard hier (op het einde) meer teruggrijpt op zijn debuut (lekker gek doen met z'n allen) dan dat hij verder uitbouwt op het beklemmende drama-element van Pop Skull en dat leverde bij mij enige teleurstelling op.

Maar een herziening met wat aangepaste verwachtingen zal er zeker nog van komen.

Dat debuut moet ik nog steeds een keer zien. Die fanboy kereltjes hadden misschien iets meer basisuitdieping verdiend, maar vond het verder toch erg mooi dat Garrick voor z'n vriendin kiest en eigenlijk niks met die gasten wil te maken hebben.

Binnenkort Home Sick maar een keertje proberen

Onderhond schreef:
...maar vond het verder toch erg mooi dat Garrick voor z'n vriendin kiest en eigenlijk niks met die gasten wil te maken hebben...
Daar ben ik het op zich ook zeker mee eens.

Goto
Onderhond schreef:

Binnenkort Home Sick maar een keertje proberen

Visueel erg apart, maar niet direct mooi. Benieuwd wat je er van vindt. Vreemd filmpje in ieder geval.

avatar van Inland Rabbit
Een beetje standaard slasher, met toch Lynch-achtige (Blue Velvet) trekjes is dat? Fijn filmpje ook wel.

Film was langdradig.
snapte er af en toe niks van.
Ik zat echt te twijfelen of ik hem uit moest zetten.
Het einde was wel verassent maar alsnog bagger.
0.5

avatar van erpunited
Je moet goed op blijven letten bij deze film. Hij gaat regelmatig terug in de tijd. Wanneer je niet op let snap je er niets van. Beetje een slap eind. Maar de film kijkt redelijk. Niets aparts.

avatar van Jonkster
Erg fijne sfeerfilm, ik heb me geen minuut verveeld. Erg knap edit werk weer van Wingard. Wingard benut de donkere bewegende beelden perfect voor zijn cuts, ook de niet chronologische vertelwijze wordt slim gebruikt. Enig minpuntje, de overdreven aardige vriend /geflipte fanboy kon wat overtuigender in mijn ogen. Verder is alles al wel geroepen; sterke soundtrack, vette rol van Bowen en sterk einde.

Een dikke 4*

avatar van Euro551
Nee deze film vond ik niks aan.
Totaal geen spanning. Een flop in mijn ogen!