Han Jia (2010)

Alternatieve titel: Winter Vacation

China

geregisseerd door Hongqi Li
met Jinfeng Bai, Lei Bao en Hui Wang

Het is de laatste dag van de wintervakantie in een doorsnee dorp in Noord-China. Vier verveelde adolescenten komen samen bij het huis van Zhou Zhixin, een kameraad die een huis deelt met zijn vader, broer en neef. Ze willen genieten van hun laatste vakantiedag zonder iets specifieks te willen doen. Eén van hen, Laowu, praat met zijn vriendin over de eventuele effecten van hun liefde op hun studies. Laobao is daarentegen niet overtuigd van het nut van een opleiding in het echte leven.

starbright boy (moderator)
Won het Gouden luipaard in Locarno. Zal wel te zien zijn in januari in Rotterdam.

avatar van Hannibal
Plotverhaal + still lijkt op (Sittin' On) The Dock of the Bay van Otis Redding. Daar gebeurt ook niks, maar is toch een goed nummer.

avatar van Querelle
Droge humor en iets te kunstmatig af en toe, maar toch beviel het me wel. De jongeren hebben teksten die totaal niet bij de leeftijd passen en de ouderen zeggen alleen: "Keep quiet or your Uncle will kick you (of zoiets). Afgewisseld met een vreemd muziekje en vrij langzaam van tempo. De absurde discussie tussen de scholieren was voor mij wel het hoogtepunt en goed voor een half punt extra.

avatar van Ducoz
Ik las het verhaal en het idee achter de film, en dacht dit word leuk!

Maar ik kwam bedrogen uit, de stiltes kunnen goed uitpakken, of niet, en dat laatste gebeurde hier omdat ze soms gewoon te lang duurde.. tot de irritatie grens aan toe.

Ook was de soundtrack belabberd. Deze bestaat uit 2 nummers, een echt Chinees nummer, met een aardig irritant zingende vrouw, deze wordt 3 keer gebruikt..

En dan, wanneer je denk Nou dat was toch wel een redelijke film! Word alles omver geschopt door een afgrijselijk "eind" nummer. Begint alleraardigst met drums en gitaar. Maar dan begint er ineens een gek te gillen, en vals dat het is! En ook nog eens 4 minuten lang..

Jammer, had hem hoog staan.. 1*

starbright boy (moderator)
Grappig dat ik juist een paar punten die hier kritiek krijgen leuk vond aan de film. Het kunstmatige (dat mede door de stiltes bereikt wordt) en de muziek. Met een maf nummer met uit de hand lopende lalala's dat een paar keer tijdens de film terugkomt een punknummer op de aftiteling. Heb de bandnaam zelfs opgeschreven.

Heel erg fijn dit. Honggi Li creeërt een soort kunstmatig dorpje waar niks ander meer bestaat dan de verveling van het afgelegen dorp op de laatste dag van de wintervakantie. Alles staat stil. Niks gaat vooruit, alles is uitzichtloos. Je loopt eens langs de groentemarkt omdat daar iemand gesignaleerd is die van buiten het dorp komt. Je wacht tot je vriend wakker wordt want misschien weet hij wat te doen. Een klein jochie zit de hele dag naast opa op de bank en krijgt alleen maar te horen "be quiet or your uncle wll kick your ass" en heeft mede daardoor de ambitie om wees te worden later. Als op de eerste schooldag de leraar op het bord schrijft "How to be a useful member of society" vraag je je inderdaad af hoe in godsnaam. Erg gelachen om en erg genoten van dit kleine juweel. Graag op DVD aub. Het is een Hubert Balsfilm dus ik heb goede hoop.

Reinbo
Snapt iemand de poster?

avatar van Ducoz
Volgensmij zien wij een schouder met een muggenbult er op

Reinbo
Maar wat is de relatie met de film?

Hmmm nie veel denk ik..

starbright boy (moderator)
28 november op DVD! Blij mee.

avatar van Malick
En daar blijft het niet bij!

Een film waar je wel even in moet komen. Het speelt zich allemaal af in een buitenwijk en de film lijkt aanvankelijk vooral gemaakt te zijn om aangenaam bij in slaap te vallen. Maar bij nader inzien is het toch wel een erg grappige film met behoorlijk absurde dialogen. En zo ga je steeds meer verlangen naar de volgende "sketch" in deze film. Een film die uiteindelijk ook nog iets duidelijk wil maken. Het blijkt een Chinese punk film. "No future".